Huom.! Tätä artikkelia täydennetään vielä. Lisää sisältöä tulossa piakkoin.
Verkkoviestinnän helppous ja toisaalta persoonattomuus vetää puoleensa paljon huijareita. Phishing on yleistyvä teema, jossa huijari esittää henkilölle ennestään tuttua ja luotettavaa tahoa, ja omaa ehkäpä jossain aiemmin tapahtuneessa tietoturvaloukkauksessa vuotaneita henkilötietoja (tilaustietoja, sijaintitietoja, jne.) tämän mielikuvan vahvistamiseksi. Mikäli henkilöstö ei ole tietoinen phishing-tekniikoista ja tavoista huijauksen tunnistamiseen, voi olla melkoisen helppoa haksahtaa huijaukseen. Phishing-huijaukset eivät ole lähelläkään kirjoitusvirheitä pullollaan olevia rahanlähetyskirjeitä, vaan monesti sertifikaatteja myöten erittäin taitavasti toteutettuja huijauksia.
Verkkoviestinnässä kohdataan usein myös tietosuojaan liittyviä haasteita. Some-päivityksiin saatetaan liittää luottamuksellista tietoa, jotka kuuluisivat ainoastaan työpaikalle. Sähköpostia suhautellaan liikkeelle olematta ihan varma vastaanottajan osoitteesta tai sisällöstä, joka sähköpostilla välitettäväksi soveltuu. Omia käyttäjätunnuksia lähetellään kaverin käytettäväksi ongelmatilanteissa, milloin milläkin välineellä. Nämä toimintatavat voivat johtaa isoihin ongelmiin.
Verkossa asiointi suoritetaan pääosin verkkoselaimen kautta. Nykyaikaisten selainten käytön varmistaminen on yksi osa turvallista verkkoviestintää. Monet nykyaikaiset verkkopalvelut eivät kunnolla toimi vanhanaikaisilla selaimilla (esim. Internet Explorer) ja niihin voi jäädä turvallisuusongelmia, mikäli palveluntarjoaja ei aktiivisesti huolehdi niiden ylläpidosta. Silti monella työntekijällä kerran tehty selainvalinta asuu tiukassa. Tähän kuitenkin kannattaa patistaa mm. turvallisuuden, varmemman toiminnan ja helpomman ohjeistamisen takia.
Verkkoviestinnän yleiset säännöt on määritelty ja niiden noudattamista valvotaan.
Säännöt voivat sisältää mm. seuraavia asioita:
SELAIN
SÄHKÖPOSTI
TERVE VAROVAISUUS
YKSITYISYYS
Huijausten vastaisen toiminnan yleiset säännöt on määritelty ja niiden noudattamista valvotaan.
Säännöt voivat sisältää mm. seuraavia asioita:
TARKISTUKSET
TIETOISUUS
TOIMINTA
Selaimiin julkaistaan jatkuvasti päivityksiä joko turvallisuuden tai muuten käyttökokemuksen vuoksi.
Joissain selaimissa (Chrome, Firefox) auto-update -toiminto on päällä oletuksena. Joskus päivityksistä voidaan puolestaan haluta huolehtia keskitetysti.
Verkkoselaimen valinta ja pitäminen ajan tasalla vaikuttaa suuresti mm.:
Kun koko organisaatio käyttää huolella valittua selainta, ohjeistaminen on helpompaa ja turvallisuus parantuu.
Tämän sivun sisältö on vanhentunut. Tiimimme tuottaa edelleen viikottain monipuolista tuoretta sisältöä digiturvan johtamiseen, kehittämiseen ja toteuttamiseen - löydät lisätietoja mm. Akatemia-sivulta ja Webinaarit-sivulta. Nähdään siellä! 👋
Siirry uudistuneeseen Akatemiaan >>