Huom.! Tätä artikkelia täydennetään vielä. Lisää sisältöä tulossa piakkoin.
Integraation ansiosta ERP voi hakea osoitteet CRM-järjestelmästä tai asiakaspalvelujärjestelmä käydyt keskustelut chat-sovelluksesta. Integraatioita tehdään esimerkiksi toiminnan tehostamista, säästöjä , tiedon parempaa ymmärrettävyyttä tai motivaatiovaikutuksia työntekijöille, kun aikaa ei enää kulu turhan tiedon töpöttelyyn järjestelmästä toiseen.
Integraatiot tulevat jatkuvasti jokapäiväisemmiksi, kun niitä voidaan tehdä valmiiden alustojen (mm. Zapier, MuleSoft, PieSync) avulla ja avoimia rajapintakuvauksia löytyy oikeastaan jokaisesta suositusta pilvipalvelusta. Perinteisempien alojen organisaatiotkin lähtevät toinen toisensa jälkeen luomaan avoimia rajapintoja tietoihinsa, jotta niitä voidaan hyödyntää entistä monipuolisemmin.
Jokainen integraatio vaatii kuitenkin hallintaa ja mm. informointia. Organisaation tietojen virroista on oltava itse tietoisia, mutta jatkossa pystyttävä enemmissä määrin myös raportoimaan muille (esimerkiksi tietosuojaviestinnässä rekisteröidyille tai muuten viranomaisille).
Integraatio tarkoittaa kahden erillisen yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi.
Tietojärjestelmämaailmassa integraatio on järjestelmien välistä vuoropuhelua. Integraation ansiosta ERP voi hakea osoitteet CRM-järjestelmästä tai asiakaspalvelujärjestelmä käydyt keskustelut chat-sovelluksesta.
Meidän on oltava tarkasti selvillä organisaatiomme hallinnoimista tietovirroista. Tietojen liikkeistä on pystyttävä esimerkiksi viestimään rekisteröityjä informoitaessa.
Integraatioiden teknisessä toteutuksessa voidaan haluta pyrkiä esimerkiksi yhdenmukaisuuteen ja yleisten toimintaperiaatteiden noudattamiseen, jotta integraatioiden ylläpitäminen olisi helpompaa.
Tämän sivun sisältö on vanhentunut. Tiimimme tuottaa edelleen viikottain monipuolista tuoretta sisältöä digiturvan johtamiseen, kehittämiseen ja toteuttamiseen - löydät lisätietoja mm. Akatemia-sivulta ja Webinaarit-sivulta. Nähdään siellä! 👋
Siirry uudistuneeseen Akatemiaan >>