Kun työskentelet Digiturvamallissa, tehtävät ja politiikat tulevat vastaan usein. Politiikat rakentuvat niistä tehtävistä, jotka olet aktivoinut ja joihin olet täydentänyt tietoja. Näin ollen mitä enemmän tehtäviä aktivoit ja täytät, sitä vahvempi on politiikan toteutus.
Tehtävät-näkymä
Pääset Tehtävät-sivulle Organisaation työpöydältä. Sivulla näet kaikki organisaatiosi tehtävät listattuna. Voit suodattaa tehtäviä omistajan, statuksen, vaatimuskehikon tai avainsanan avulla (kuvassa korostettu violetilla). Voit myös valita näytettäväksi kaikki tehtävät, jotka ovat erääntyneet tai odottavat tarkistusta.
Ehdotetut tehtävät politiikassa
Näet jokaisessa politiikassa ehdotettuja tehtäviä. Tämä auttaa rakentamaan politiikasta juuri teidän organisaatiolle sopivan. Nähdäksesi ehdotetu tehtävät, avaa teema Organisaation työpöydältä ja avaa politiikka, jonka parissa haluat työskennellä. Esimerkiksi teema Tietosuoja -> politiikka Informointi ja tietopyynnöt, näet ehdotettuja tehtäviä, joita voit lisätä politiikkaan.
Voit lisätä ehdotettuja tehtäviä klikkaamalla Lisää politiikkaan. Tämän jälkeen tehtävä näkyy politiikassa. Tehtävien järjestys politiikassa riippuu tehtävien prioriteetistä. Kun tehtävä on aktivoitu, näet kortin oikeassa reunassa valinnan Muokkaa. Voit siirtää tehtäviä tilaan Ei relevantti, jos tehtävä ei koske organisaatiosi prosesseja.
Tehtävien lisääminen muista vaatimuskehikoista
Jos haluat parantaa politiikan toteutusta, voit lisätä tehtäviä muista vaatimuskehikoista. Voit lisätä tehtäviä muista vaatimuskehikoista politiikan sivulta kolmen pisteen takaa. Kun klikkaat Näytä tehtäväehdotuksia muista vaatimuskehikoista, uusia tehtäväehdotuksia ilmestyy listan alaosaan.
Tehtävän muokkaaminen
Pääset muokkaamaan tehtävää kun olet ensin aktivoinut sen politiikkaan. Kun tehtävä on aktivoitu, kortin oikeassa reunassa on valinta Muokkaa. Tätä kautta pääset täydentämään tehtävän tietoja, kuten
- status
- määräpäivä
- prioriteetti
- tehtävän toteutus
- tietojärjestelmä/ohje/dokumentaation osa
- tarkistusjakso
- lisää tapoja varmennukseen
Lue lisää tehtävän tietojen täydentämisestä.
Tehtävät "Ei relevantti"-tilassa
Kuten aiemmin mainittiin, jos tehtävä ei liity organisaation prosesseihin, sen voi siirtää tilaan Ei relevantti.
Tämän jälkeen on kuitenkin tärkeää perustella tehtävän kortille, miksi tehtävä ei ole relevantti.
Tehtävänäkymän muokkaaminen politiikassa
Voit myös muokata tehtävänäkymää politiikassa. Voit piilottaa Ei relevantti-tilassa olevat tehtävät ja valita vaatimustekstin näytettäväksi tehtäväkortilla. Näkymää voi muokata oikeasta yläkulmasta kolmen pisteen takaa.
Politiikan vieminen Digiturvamallista
Jos haluat viedä politiikan Digiturvamallista, voit käyttää Raportointi-työkalua. Klikkaa Organisaation työpöydältä auki Raportointi. Näet sivulla valmiit raporttipohjat ja voit oikeasta yläkulmasta luoda uusia raportteja esimerkiksi dokumentaatiolistoista tai politiikoista. Lue lisää Digiturvamallin raportointityökalusta.
Palautetta tai kysyttävää?
Jos sinulla on lisää kysyttävää, tiimiimme voi olla yhteydessä chatin kautta tai sähköpostitse tiimi@digiturvamalli.fi. Otamme myös mielellämme vastaan palautetta Digiturvamallin käytöstä.