Sisältökirjasto
Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)

Vaatimuskehikkoon sisältyvät vaatimukset

Vaatimuksen nimi
Tunniste
Vaatimuskehikko
Tehtävät
Vastuut tietoturvan sekä asiakastietojen asianmukaisen käsittelyn varmistamisessa

3

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
7
Yleiset tietoturvakäytännöt

6.1

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
10
Työasemien, mobiililaitteiden ja käyttöympäristön tukipalveluiden hallinta

6.10

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
8
Alusta- ja verkkopalvelujen tietoturvallinen käyttö tietosuojan ja varautumisen kannalta

6.11

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
11
Kanta-palvelujen liittymisen ja käytön tietoturvakäytännöt

6.12

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
7
Jatkuvuuden hallinta

6.2a

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
6
Häiriöiden hallinta ja menettelyt ongelmatilanteissa

6.2b

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
11
Henkilöstön koulutus sekä osaamisen ylläpito ja kehittäminen

6.3

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
8
Tietojärjestelmien käyttöohjeet ja ohjeiden mukainen käyttö

6.4

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
6
Tietojärjestelmien perustiedot, kuvaukset ja olennaisten vaatimusten täyttyminen

6.5

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
9
Tietojärjestelmien asennus, ylläpito ja päivitys

6.6

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
5
Käyttövaltuuksien hallinnan ja tunnistautumisen käytännöt

6.7

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
10
Asiakas- ja potilastietojärjestelmien pääsynhallinnan ja käytön seurannan käytännöt

6.8

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
5
Fyysinen turvallisuus osana tietojärjestelmien käyttöympäristön turvallisuutta

6.9

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)
8

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)

Tietoturvasuunnitelma on dokumentti, jolla sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajat kuvaavat tietoturvan- ja tietosuojan omavalvontaa. Tietoturvasuunnitelman täytyy kuvata kuinka palveluntuottaja täyttää asiakastietolain 27 §:n vaatimukset, joita asiakas- ja potilastietojen käsittelyyn ja niitä käsitteleviin tietojärjestelmiin liittyy. Vaatimuksia ovat mm.

  • tietojärjestelmien käyttäjillä on oltava tarvittava koulutus
  • tietojärejstelmien ylläpitoa toteuttaa vain henkilö, jolla on riittävä ammattitaitojärjestelmien käyttöohjeet on saatavilla
  • tietojärjestelmät täyttävät tarkoituksen mukaiset olennaiset vaatimuksettietojärjestelmän tietoturva ja tietosuoja on varmistettava

Vaatimuskehikon teema-alueet

No items found.