Sisältökirjasto
Tietoturvasuunnitelma
6.2a: Jatkuvuuden hallinta

Vaatimuksen kuvaus

Tietoturvallisuuden omavalvonnan kohteen on varauduttava virhe- ja ongelmatilanteisiin, tietoturvapoikkeamiin, tietoturvaloukkauksiin sekä muihin häiriöihin siten, että asiakas- ja potilastietojen käsittelyn jatkuvuus voidaan erilaisissa olosuhteissa hallita ja turvata.

Myös tietojärjestelmien mahdollinen ennalta luokittelu kriittisyyden perustella vaikuttaa varautumisen käytännön toteuttamiseen. Nämä seikat voivat olla kuvattuna tietoturvasuunnitelmaan tai tietoturvasuunnitelmassa viitattaviin erillisiin jatkuvuus-, toipumis- ja varautumissuunnitelmiin, joiden mukaisia menettelyitä noudatetaan virhe- ja ongelmatilanteissa.

Palvelunantajan tulee suunnitella tietojärjestelmähäiriöiden edellyttämät jatkuvuuden toimenpiteet, ohjeet ja hankinnat. Menettelytapoja normaalista poikkeavien tilanteiden ja poikkeusolojen varalle tulee säännöllisesti läpikäydä, testata ja tarkistaa, jotta käytännön menettelyt toimivat virhe- ja ongelmatilanteissa, ja jotta muun muassa tarpeellisten ohjeiden saatavuus on turvattu näissä erityistilanteissa.

Terveydenhuollon palvelunantajan on määriteltävä tärkeimpien tietojärjestelmien ja niiden komponenttien kriittisyys potilasturvallisuuden näkökulmasta. Olennaista on tunnistaa kriittiset tietojärjestelmät ja tietojärjestelmien toimivuuden kannalta kriittiset osajärjestelmät, laitteet ja muut resurssit. Järjestelmien luotettavuudesta tulee huolehtia esimerkiksi toimivien kahdennusten, suunniteltujen tilapäisratkaisujen, varaosien, erityiskomponenttien ja aktiivisten valvonta- ja huoltotoimien avulla. Tietojärjestelmien, laitteiden ja verkkojen huolto, päivitykset ja tarvittaessa uusiminen tulee suunnitella. Näin varmistetaan, että tarvittavat komponentti- ja ohjelmistopäivitykset hoidetaan hyvissä ajoin ennen mahdollisia vikaantumisia. Komponenttien kriittisyyttä tulee tarkastella vähintään asiakas- ja potilasturvallisuuden näkökulmasta.

Kuinka täyttää vaatimus

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)

6.2a: Jatkuvuuden hallinta

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Jatkuvuussuunnitelmien määrittely ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
40
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 30.1.c: Kontinuitet poslovanja
NIS2 Croatia
2.7: Varautuminen häiriötilanteisiin
TiHL tietoturvavaatimukset
9.10 §: Varmuuskopiointi ja jatkuvuuden hallinta
Kyberturvallisuuslaki
5.2.8: IT service continuity planning
TISAX
1.6.3: Crisis preparedness
TISAX
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Jatkuvuussuunnitelmien määrittely ja dokumentointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Joskus yllättävä tapahtuma, kuten tulipalo, tulva tai laiterikko, voi aiheuttaa toiminnan keskeytyksen. Jotta toimintaa pystyttäisiin jatkamaan mahdollisimman pian ja sujuvasti, tehdään jatkuvuussuunnittelua, eli suunnitellaan etukäteen toiminta poikkeustilanteiden varalle.

Jokaiseen jatkuvuussuunnitelmaan sisältyvät vähintään seuraavat tiedot:

  • Tapahtuma, jonka varalle suunnitelma on tehty
  • Tavoiteaika palautumiselle
  • Vastuuhenkilöt sekä liittyvät sidosryhmät ja yhteystiedot
  • Suunnitellut välittömät toimet
  • Suunnitellut toipumisen askeleet

Tietojärjestelmien luotettavuuden varmistaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
6
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.2a: Jatkuvuuden hallinta
Tietoturvasuunnitelma
Article 7: ICT systems, protocols and tools
DORA
Article 9b: Prevention
DORA
4.1: Tietojärjestelmien tietoturvallisuus
TiHL tietoturvavaatimukset
RC.RP-1: Recovery plan is executed during or after a cybersecurity incident.
CyberFundamentals
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietojärjestelmien luotettavuuden varmistaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Järjestelmien luotettavuuden varmistamiseksi tulisi olla tehtynä seuraavia toimenpiteitä:

  • Kahdennukset järjestelmistä
  • Suunniteltuja tilapäisratkaisuja ongelmatilanteiden varalle
  • Varaosia saatavilla
  • Erityiskomponenttien avulla
  • Aktiivisella valvonnalla
  • Aktiivisilla huoltotoimilla

Tietojärjestelmien, laitteiden ja verkkojen huoltaminen, päivittäminen ja mahdollinen uusiminen tulee suunnitella tarvittavien komponentti- ja ohjelmistopäivitysten toteuttamiseksi ennen mahdollisia vikoja. Komponenttien kriittisyyttä tarkastellessa tulee ottaa huomioon asiakas- ja potilasturvallisuuden näkökulma.

ICT-palveluilta vaaditun jatkuvuuskyvyn tunnistaminen ja testaaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
10
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
5.30: Tieto- ja viestintätekniikan valmius liiketoiminnan jatkuvuussuunnittelussa
ISO 27001
6.2a: Jatkuvuuden hallinta
Tietoturvasuunnitelma
Article 11: Response and recovery
DORA
Article 12: Backup policies and procedures, restoration and recovery procedures and methods
DORA
5.2.8: IT service continuity planning
TISAX
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
ICT-palveluilta vaaditun jatkuvuuskyvyn tunnistaminen ja testaaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

ICT:ltä vaaditut jatkuvuusvaatimukset muodustuvat organisaation tuotteiden ja palveluiden tarjoamiseen liittyville ydinprosesseille muodostettujen jatkuvuussuunnitelmien ja niihin sisältyvien palautusmisaikatavoitteiden kautta.

Organisaation on tunnistettava, millaiset palautumisajat ja palautumispisteet eri ICT-palvelujen on pystyttävä saavuttamaan huomioiden liittyville prosesseille määritellyt palautumistavoitteet, ja varmistettava kyky näiden saavuttamiseen.

Suunnittelussa on huomioitava etenkin:

  • vastuut on määritetty ICT-palvelujen häiriöihin valmistautumiseen, hallintaan sekä vastaamiseen
  • erityisesti ICT-palveluihin liittyvät jatkuvuussuunnitelmat on luotu, hyväksytty ja niitä testataan säännöllisesti
  • jatkuvuussuunnitelmat sisältävät tiedon suorituskykyvaatimuksista, palautumisaikavaatimuksen sekä palautumistoimet jokaiselle tärkeälle ICT-palvelulle sekä palautumispistevaatimukset sekä palauttamistoimet jokaiselle tärkeälle ICT-palvelulle

Kriittisten toimintojen ja liittyvien kohteiden tunnistaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
16
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
26: Kriittisten toimintojen tunnistaminen
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
72: Organisaation kriittisten palveluiden tunnistaminen
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
73: Kriittisten palveluiden riippuvuudet palvelutoimittajista
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
ASSET-1: Manage IT and OT Asset Inventory
C2M2
6.2a: Jatkuvuuden hallinta
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Kriittisten toimintojen ja liittyvien kohteiden tunnistaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla on selkeä prosessi, jonka mukaisesti se tunnistaa toimintansa kannalta kaikkein kriittisimmät toiminnot (esim. asiakkaille tarjottavat palvelut), joihin kohdistuvat jatkuvuusvaatimukset ovat kaikkein korkeimmat.

Näiden toimintojen kannalta välttämättömät tietojenkäsittely-ympäristön kohteet (kuten tietojärjestelmät, tietovarannot, toimintaprosessit, kumppanit, yksiköt, laitteisto) luokitellaan kriittisiksi.

Kriittiset toiminnot huomioidaan korkeimmalla prioriteetilla mm. jatkuvuussuunnittelussa ja niihin voidaan muutenkin kohdistaa tiukempia turvallisuusvaatimuksia, kuin ympäristön muihin kohteisiin.

Jatkuvuussuunnittelmien säännöllinen testaus ja katselmointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
37
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 30.1.c: Kontinuitet poslovanja
NIS2 Croatia
9.10 §: Varmuuskopiointi ja jatkuvuuden hallinta
Kyberturvallisuuslaki
5.2.8: IT service continuity planning
TISAX
30 § 3.3°: La continuité et la gestion des crises
NIS2 Belgium
4.1.6: Test and rehearse the plans regularly so that they are established
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Jatkuvuussuunnittelmien säännöllinen testaus ja katselmointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation tulisi säännöllisesti, vähintään vuosittain, testata ja tarkistaa tietoturvan jatkuvuussuunnitelmansa sen varmistamiseksi, että ne ovat päteviä ja tehokkaita epäsuotuisissa tilanteissa.

Jatkuvuussuunnitelmien testaukseen on tarvittaessa otettava mukaan kunkin suunnitelman kannalta kriittiset sidosryhmät. Organisaation tulisi määritttää ja dokumentoida tarvittavat yhteyshenkilöt toimittajien ja kumppaneiden kanssa.

Lisäksi jatkuvuussuunnitelmien ja niihin liittyvien hallintamekanismien riittävyys olisi arvioitava uudelleen, jos toiminnassa tapahtuu merkittäviä muutoksia.

Ohjeiden saatavuuden varmistaminen poikkeustilanteissa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Järjestelmien käyttöohjeet ja tuki
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvontasuunnitelma
6.2a: Jatkuvuuden hallinta
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Ohjeiden saatavuuden varmistaminen poikkeustilanteissa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Omavaltontasuunnitelmassa on kuvattava, kuinka varmistetaan ohjeiden saatavuus poikkeustilanteesta huolimatta silloin, kun niitä tarvitaan.

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.