Organisaatiomme on määritellyt toimintatavat henkilöstön digiturvaosaamisen ylläpitämiseen. Näihin voi liittyä mm. seuraavia asioita:
Koulutus keskittyy kullekin työroolille oleellisimpiin digiturvateemoihin, mutta sisältää tarpeeksi usein myös kaikkia työntekijöitä koskevat "perusasiat":
Henkilöstöllä on oltava tietoturvaohjeet, joissa on käsiteltävä mm. seuraavia aiheita:
Kirjalliset ohjeet asiakas- ja potilastietojen käsittelystä tulee olla annettu ja niiden jakelukanavat selvitetty niitä käsitteleville työntekijöille.
Ohjeistuksissa käsitellään vähintään seuraavia teemoja:
Organisaation henkilöstölleen järjestämistä digiturvakoulutuksista pidetään lokia. Lokin avulla voidaan osoittaa, millaisia täsmäpanostuksia organisaatio on tehnyt henkilöstön digiturvaosaamisen eteen.
Jokaisesta koulutuksesta voidaan kirjata ylös esimerkiksi:
Henkilöstöllä on oltava koulutusta potilastietojen käsittelyyn.
Tietoturvallisuuden omavalvonnan kohteella on oltava koulutussuunnitelma tai vastaava dokumentti, jossa kuvataan toimintamalli henkilökunnan perehdyttämiseen, koulutukseen sekä osaamisen ylläpitoon, seurantaan ja ajantasaisuuden varmistamiseen asiakastietojen käsittelyssä sekä tietosuoja- ja tietoturva-aiheissa.
Koulutussuunnitelmassa on kuvattava erilaisissa työtehtävissä ja rooleissa vaadittavan koulutuksen sisältö ja toteuttamistavat.
Tietojärjestelmän käyttäjiltä vaadittava koulutus ja osaaminen voidaan todentaa todistuksilla, merkinnöillä koulutuksiin osallistumisesta tai muulla organisaatiossa sovitulla tavalla.
Lain mukaan tietojärjestelmien käyttäjillä on oltava niiden käytön vaatima kokemus. Organisaation on määriteltävä toimintatavat, joilla käyttäjien kokemusta testataan / seurataan.
Niille työntekijöille, joilla on vähäinen kokemus käytössä olevasta tietojärjestelmästä, tai uusien tietojärjestelmien tullessa käyttöön tulee järjestää riittävä perehdytys ja tarvittaessa ohjausta tietojärjestelmän käyttöön.