Sisältökirjasto
Tietoturvasuunnitelma
6.2a: Jatkuvuuden hallinta

Kuinka täyttää vaatimus

Tietoturvasuunnitelma (THL 3/2024)

6.2a: Jatkuvuuden hallinta

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Jatkuvuussuunnitelmien määrittely ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
30
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
T05: Jatkuvuuden hallinta
Katakri
17.1.2: Tietoturvallisuuden jatkuvuuden toteuttaminen
ISO27 Täysi
​​​​​​​ID.SC-5: Response and recovery
NIST
PR.IP-9: Response and recovery plans
NIST
RC.RP-1: Recovery plan
NIST
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Joskus yllättävä tapahtuma, kuten tulipalo, tulva tai laiterikko, voi aiheuttaa toiminnan keskeytyksen. Jotta toimintaa pystyttäisiin jatkamaan mahdollisimman pian ja sujuvasti, tehdään jatkuvuussuunnittelua, eli suunnitellaan etukäteen toiminta poikkeustilanteiden varalle.

Jokaiseen jatkuvuussuunnitelmaan sisältyvät vähintään seuraavat tiedot:

  • Tapahtuma, jonka varalle suunnitelma on tehty
  • Tavoiteaika palautumiselle
  • Vastuuhenkilöt sekä liittyvät sidosryhmät ja yhteystiedot
  • Suunnitellut välittömät toimet
  • Suunnitellut toipumisen askeleet

Jatkuvuussuunnittelmien säännöllinen testaus ja katselmointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
26
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
17.1.3: Tietoturvallisuuden jatkuvuuden todentaminen, katselmointi ja arviointi
ISO27 Täysi
​​​​​​​ID.SC-5: Response and recovery
NIST
PR.IP-10: Response and recovery plan tests
NIST
RS.IM-2: Response strategies update
NIST
RC.IM-2: Recovery strategies
NIST
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

The organisation should regularly, at least annually, test and review its information security continuity plans to ensure that they are valid and effective in adverse situations.

Testing of continuity plans shall involve, as appropriate, stakeholders critical to each plan. The organisation should identify and document the necessary contacts with suppliers and partners

In addition, the adequacy of continuity plans and associated management mechanisms should be reassessed in the event of significant changes in operations.

Kriittisten toimintojen ja liittyvien kohteiden tunnistaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
13
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
26: Kriittisten toimintojen tunnistaminen
Kokonaiskuva (DVV)
72: Organisaation kriittisten palveluiden tunnistaminen
Kokonaiskuva (DVV)
73: Kriittisten palveluiden riippuvuudet palvelutoimittajista
Kokonaiskuva (DVV)
ASSET-1: Manage IT and OT Asset Inventory
C2M2: MIL1
6.2a: Jatkuvuuden hallinta
Tietoturvasuunnitelma
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla on selkeä prosessi, jonka mukaisesti se tunnistaa toimintansa kannalta kaikkein kriittisimmät toiminnot (esim. asiakkaille tarjottavat palvelut), joihin kohdistuvat jatkuvuusvaatimukset ovat kaikkein korkeimmat.

Näiden toimintojen kannalta välttämättömät tietojenkäsittely-ympäristön kohteet (kuten tietojärjestelmät, tietovarannot, toimintaprosessit, kumppanit, yksiköt, laitteisto) luokitellaan kriittisiksi.

Kriittiset toiminnot huomioidaan korkeimmalla prioriteetilla mm. jatkuvuussuunnittelussa ja niihin voidaan muutenkin kohdistaa tiukempia turvallisuusvaatimuksia, kuin ympäristön muihin kohteisiin.

ICT-palveluilta vaaditun jatkuvuuskyvyn tunnistaminen ja testaaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
8
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
5.30: Tieto- ja viestintätekniikan valmius liiketoiminnan jatkuvuussuunnittelussa
ISO27k1 Täysi
6.2a: Jatkuvuuden hallinta
Tietoturvasuunnitelma
Article 11: Response and recovery
DORA
Article 12: Backup policies and procedures, restoration and recovery procedures and methods
DORA
5.2.8: IT service continuity planning
TISAX
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

ICT:ltä vaaditut jatkuvuusvaatimukset muodustuvat organisaation tuotteiden ja palveluiden tarjoamiseen liittyville ydinprosesseille muodostettujen jatkuvuussuunnitelmien ja niihin sisältyvien palautusmisaikatavoitteiden kautta.

Organisaation on tunnistettava, millaiset palautumisajat ja palautumispisteet eri ICT-palvelujen on pystyttävä saavuttamaan huomioiden liittyville prosesseille määritellyt palautumistavoitteet, ja varmistettava kyky näiden saavuttamiseen.

Suunnittelussa on huomioitava etenkin:

  • vastuut on määritetty ICT-palvelujen häiriöihin valmistautumiseen, hallintaan sekä vastaamiseen
  • erityisesti ICT-palveluihin liittyvät jatkuvuussuunnitelmat on luotu, hyväksytty ja niitä testataan säännöllisesti
  • jatkuvuussuunnitelmat sisältävät tiedon suorituskykyvaatimuksista, palautumisaikavaatimuksen sekä palautumistoimet jokaiselle tärkeälle ICT-palvelulle sekä palautumispistevaatimukset sekä palauttamistoimet jokaiselle tärkeälle ICT-palvelulle

Tietojärjestelmien luotettavuuden varmistaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
6
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
6.2a: Jatkuvuuden hallinta
Tietoturvasuunnitelma
Article 7: ICT systems, protocols and tools
DORA
Article 9b: Prevention
DORA
4.1: Tietojärjestelmien tietoturvallisuus
TiHL: Tietoturva
RC.RP-1: Recovery plan is executed during or after a cybersecurity incident.
CyFun
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Järjestelmien luotettavuuden varmistamiseksi tulisi olla tehtynä seuraavia toimenpiteitä:

  • Kahdennukset järjestelmistä
  • Suunniteltuja tilapäisratkaisuja ongelmatilanteiden varalle
  • Varaosia saatavilla
  • Erityiskomponenttien avulla
  • Aktiivisella valvonnalla
  • Aktiivisilla huoltotoimilla

Tietojärjestelmien, laitteiden ja verkkojen huoltaminen, päivittäminen ja mahdollinen uusiminen tulee suunnitella tarvittavien komponentti- ja ohjelmistopäivitysten toteuttamiseksi ennen mahdollisia vikoja. Komponenttien kriittisyyttä tarkastellessa tulee ottaa huomioon asiakas- ja potilasturvallisuuden näkökulma.

Ohjeiden saatavuuden varmistaminen poikkeustilanteissa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Järjestelmien käyttöohjeet ja tuki
2
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvonta
6.2a: Jatkuvuuden hallinta
Tietoturvasuunnitelma
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Omavaltontasuunnitelmassa on kuvattava, kuinka varmistetaan ohjeiden saatavuus poikkeustilanteesta huolimatta silloin, kun niitä tarvitaan.

No items found.