Sisältökirjasto
Kokonaiskuva (DVV)
10: Prosessi väärinkäytöksiin reagoimiseksi

Kuinka täyttää vaatimus

Digiturvan kokonaiskuvapalvelu (DVV)

10: Prosessi väärinkäytöksiin reagoimiseksi

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
34
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
24. Rekisterinpitäjän vastuu
GDPR
16.1.2: Tietoturvatapahtumien raportointi
ISO27 Täysi
16.1.3: Tietoturvaheikkouksien raportointi
ISO27 Täysi
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvonta
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.

Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:

  • luvaton pääsy tietoihin / tiloihin
  • tietoturvaohjeiden vastainen toiminta
  • epäilty tietoturvaongelma (esim. tietojenkalastelu, haittaohjelmatartunta)
  • tietojärjestelmän käyttökatko
  • tietojen tuhoutuminen / muuttuminen vahingossa tai tahallaan
  • kadonnut tai varastettu laite
  • vaarantunut salasana
  • kadonnut fyysinen tunniste (esim. avaimenperä, älykortti, älytarra)
  • epäilty tietoturvaheikkous (esim. käytetyssä tietojärjestelmässä tai muissa toimintatavoissa)

Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).

Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
30
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16.1.4: Tietoturvatapahtumien arviointi ja niitä koskevien päätösten tekeminen
ISO27 Täysi
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvonta
DE.AE-4: Impact of events
NIST
RS.RP: Response Planning
NIST
RS.RP-1: Incident response plan
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt prosessin ja siihen osallistuvan tiimin, jonka avulla tietoturvahäiriöihin reagoidaan pikaisesti ja sopivat jatkotoimet päätetään johdonmukaisesti.

Ensimmäisen tason reagointiprosessissa vähintään:

  • pyritään tehokkaasti vahvistamaan todettu häiriö
  • päätetään tarpeesta välittömään reagointiin

Kurinpitoprosessi tietoturvarikkomuksia varten

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Henkilöstöturvallisuus
Digiturva sopimuksissa
10
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
7.2.3: Kurinpitoprosessi
ISO27 Täysi
PR.IP-11: Cybersecurity in human resources
NIST
5.28: Todisteiden kerääminen
ISO27k1 Täysi
6.4: Kurinpitoprosessi
ISO27k1 Täysi
7.3: Tietoisuus
ISO27k1 Täysi
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Kurinpitoprosessi tietoturvarikkomuksia varten
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiomme on määritellyt toimenpiteet, joihin ryhdytään tietoturvarikkomustapauksissa. Nämä voidat sisältää mm. seuraavia vaiheita:

  • selvitetään, mitä tietoja vuodettiin ja miten vahingollista tämä oli
  • selvitetään, oliko teko tahallinen
  • selvitetään, mitä salassapitositoumuksessa oli sovittu toimenpiteiksi
  • päätetään, halutaanko asiaa viedä eteenpäin ja miten (esim. oikeudelliset toimet)
  • selvitetään, tarvitaanko ulkopuolista apua
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu