Sisältökirjasto
CyFun
RC.CO-2: Reputation is repaired after an incident.

Kuinka täyttää vaatimus

CyberFundamentals (Belgia)

RC.CO-2: Reputation is repaired after an incident.

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Tietoturvan hallintajärjestelmän viestintäsuunnitelma

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Digiturvan johtaminen
11
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
RC.CO-2: Reputation
NIST
5.1: Johtajuus ja sitoutuminen
ISO27k1 Täysi
7.4: Viestintä
ISO27k1 Täysi
20.1: Top management commitment
NIS2
CC2.2: Internal communication of information
SOC 2
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on määritettävä, mistä asioista tietoturvallisuuden hallintajärjestelmään liittyen on säännöllisesti viestittävä. Suunnitelman on sisällettävä vastaukset mm. seuraaviin kohtiin:

  • Mistä asioista viestitään? Nämä voivat olla mm. uusia tai muuttuneita tietoturvatavoitteita.
  • Miten ja milloin viestitään? Mitä kanavia pitkin ja kuinka usein.
  • Kenelle viestitään? Miten useasti tietoturvan avainhenkilöille, miten usein koko organisaatiolle tai kumppaneille.
  • Kuka osallistuu? Kenellä on oikeus viestiä ja keneltä viesteille pitää esimerkiksi saada hyväksyntä.

Tehtävän omistaja huolehtii suunnitelman toteuttamisen ja sen tehokkuuden säännöllisen arvioinnin.

Sisäinen tiedotus organisaation riskitilanteesta

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Digiturvan johtaminen
5
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
16: Organisaationlaajuinen viestintä riskitilanteesta
Kokonaiskuva (DVV)
DE.DP-4: Event detection information is communicated.
CyFun
RC.CO-2: Reputation is repaired after an incident.
CyFun
4.1.5: Determine which communication channels to use in the event of an incident
NSM ICT-SP
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla on toimintamalli säännölliseen tiedottamiseen koko organisaation laajuisesti digiturvallisuuden riskitilanteesta sekä uusista omaan organisaatioon vaikuttavista merkittävistä riskeistä.

Tiedotus voidaan toteuttaa esimerkiksi digiturvan ydintiimin sekä viestinnän ammattilaisten yhteistyönä.

Kriisinhallintastrategian toteuttaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Digiturvan johtaminen
3
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
RC.CO-2: Reputation is repaired after an incident.
CyFun
4.3.5: Co-ordinate and communicate with internal and external stakeholders while managing the incident
NSM ICT-SP
4.3.2: Determine whether the incident is under control and take the necessary reactive measures
NSM ICT-SP
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio kehittää ja toteuttaa kriisitoimintastrategian, jolla suojellaan organisaatiota kriisin kielteisiltä seurauksilta ja maineen vahingoittumiselta. Strategian olisi sisällettävä ennalta määriteltyjä toimia, joilla hallitaan julkista kuvaa ja narratiivia sekä lievennetään kriisin vaikutusta organisaatioon.

Jatkuvuussuunnitelmiin liittyvä viestintä sidosryhmille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
11
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
VAR-03: Jatkuvuussuunnitelmat
Julkri
34: Sidosryhmien välisen viestinnän mahdollistaminen
Kokonaiskuva (DVV)
21.2.c: Business continuity and backups
NIS2
CC2.3: Communication with external parties
SOC 2
CC7.5: Recovery from security incidents
SOC 2
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt toimintatavat viestiäkseen tehokkaasti sidosryhmien ja muiden osallistujien jatkuvuussuunnitelmien ja selviytymismenettelyjen aikana.

Jatkuvuussuunnitelmiin liittyvien viestintäsuunnitelmien on sisällettävä:

  • Vastuuhenkilöt, liittyvät sidosryhmät ja muut tarvittavat yhteystiedot
  • Selkeät kriteerit tilanteelle, jossa jatkuvuusviestintää aletaan toteuttaa
  • Selkeä kuvaus jatkuvuusviestintää kussakin tilanteessa toteuttavasta henkilöstö sekä vastaanottajista, joille viestintää lähetetään
  • Viittaukset käytettäviin viestipohjiin sekä käytettäviin työkaluihin liittyen
No items found.