Sisältökirjasto
NIST
PR.IP-7: Protection processes

Kuinka täyttää vaatimus

NIST Cybersecurity Framework

PR.IP-7: Protection processes

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Jatkuva parantaminen ja parannusten dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Digiturvan johtaminen
10
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
PR.IP-7: Protection processes
NIST
10.1: Jatkuva parantaminen
ISO27k1 Täysi
CC4.2: Evaluation and communication of internal control deficiencies
SOC 2
21.4: Non-conformities and corrective actions
NIS2
1.5.2: External review of ISMS
TISAX
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on pyrittävä jatkuvasti parantamaan tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän suorituskykyä. Tapoja parantamiseen pyritään löytämään aktiivisesti - ei ainoastaan auditointien tai selkeiden havaittujen poikkeamien kautta.

Tehtävän omistaja vastaa siitä, että hallintajärjestelmään tehdyt parannukset dokumentoidaan ja jaotellaan toteutettaviksi tehtäviksi, tehtävät toteutetaan suunnitelmien mukaisesti ja niillä aikaansaadut vaikutukset arvioidaan.

Häiriöiden säännöllinen jaksottainen analysointi ja häiriöistä oppiminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
25
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
16.1.6: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO27 Täysi
PR.IP-7: Protection processes
NIST
PR.IP-8: Protection effectiveness
NIST
DE.DP-5: Detection processes improvment
NIST
RS.AN-2: The impact of the incident
NIST
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Tietoturvahäiriöiden analysoinnista ja ratkaisemisesta saatua tietämystä olisi hyödynnettävä tulevien häiriöiden todennäköisyyden vähentämisessä ja niiden vaikutuksen pienentämisessä.

Organisaatio analysoi säännöllisesti tapahtuneita häiriöitä kokonaisuutena. Tässä prosessissa tutkitaan häiriöiden tyyppiä, määrää ja kustannuksia tavoitteena tunnistaa toistuvia ja vaikutuksiltaan merkittäviä häiriöitä.

Mikäli reagointia vaativia toistuvia häiriöitä tunnistetaan, niiden perusteella:

  • luodaan uusia tai laajennetaan olemassaolevia tietoturvan hallintatehtäviä
  • tarkennetaan tai laajennetaan tähän aihepiiriin liittyvää tietoturvaohjeistusta
  • luodaan häiriöstä case-esimerkki, jota käytetään henkilöstön kouluttamiseksi vastaaviin tilanteisiin reagoimiseksi tai niiden välttämiseksi
No items found.