Organisaatiomme on määritellyt toimintatavat, joiden avulla koordinoidaan työsuhteen päättymishetkellä mm.:
Työsopimuksissa eritellään työntekijän ja organisaation vastuut tietoturvallisuudesta.
Sopimuksen tulisi sisältää mm.:
Vähintään digiturvan kannalta tärkeisiin rooleihin hakeutuvien työnhakijoiden tausta olisi tarkastettava, huomioiden asianmukaiset lait ja määräykset.
Tarkastus voi sisältää mm.:
Taustatarkistus voi olla syytä ulottaa myös esimerkiksi täysin etänä työskenteleviin, urakoitsijoihin tai muihin kolmansiin osapuoliin. Taustatarkistuksen syvyyttä voidaan suhteuttaa tehtävän oikeuttavaan tietoluokkaan.
Työsopimuksessa olisi eroteltava tietoturvavastuut ja -velvollisuudet, jotka jäävät voimaan työsuhteen päättymisen. Työntekijää muistutetaan vielä näistä työsuhteen päättyessä, jotta noudattamista voidaan varmistaa.
Työntekijät ovat ennen pääsyoikeuksien myötämistä luottamukselliseen tietoon tai tietojärjestelmiin:
Ennen pääsyoikeuksien myöntämistä järjestettävä koulutus koskee uusien työntekijöiden lisäksi niitä, jotka siirtyvät uusiin tehtäviin tai rooleihin, etenkin kun henkilön käyttämät tietojärjestelmät sekä työrooliin liittyvät tietoturvavaatimukset muuttuvat merkittävsti työroolin vaihdoksen myötä. Koulutus järjestetään ennen uuden työroolin muuttumista aktiiviseksi.