Organisaatiolla tulisi olla prosessi henkilötietojen täsmällisyyden ja oikeellisuuden säännölliseen arviointiin, tarpeellisten päivitysten tekemiseen sekä oikaisuista ilmoittamiseen tiedon vastaanottajille.
Mitä tärkeämpää tiedon täsmällisyys on, sitä enemmän rekisterinpitäjän on tehtävä toimenpiteitä tietojen oikeellisuuden varmistamiseksi. Tietojen oikeellisuuden varmistaminen on erityisen tärkeää silloin, kun henkilötietojen perusteella tehdään yksilön kannalta olennaisia päätöksiä. Tällöin epätäsmälliset ja virheelliset tiedot voivat vakavalla tavalla vaarantaa rekisteröidyn oikeuksia (esim. johtaa vääriin hoitopäätöksiin).
Organisaation tulisi rajoittaa henkilötietojen kerääminen vähimmäistasolle, joka on olennainen ja tarvittava kerättävien henkilötietojen käsittelytarkoitusta varten.
Periaatteen toteutuminen tulisi varmistaa säännöllisesti kokonaisuuden näkökulmasta verraten hallintajärjestelmän dokumentaatiot (esim. tietojen käyttötarkoitukset) käytännössä organisaation hallussa oleviin henkilötietoihin.