Tietoluokittelun avulla voidaan antaa tietoja käsitteleville henkilöille nopea näkemys siitä, miten kriittistä tietoa on kyseessä ja kuinka tietoa pitää käsitellä sekä suojata.
Käytetyt tietoluokat ja niitä vastaavat suojaustasot on määritelty. Tietoluokka määritellään analysoimalla kyseessä olevan tiedon luottamuksellisuus, eheys ja saatavuus sekä mahdolliset muut vaatimukset. Kullekin tasolle annetaan selkeä ja kuvaava nimi.
Tietoluokat voivat olla esimerkiksi seuraavia:
RAJOITETULTA paperitiedolta voidaan vaatia mm. seuraavia suojauksia:
RAJOITETULTA sähköiseltä tiedolta voidaan vaatia mm. seuraavia suojauksia:
Tietoaineistojen omistajat (tai liittyvän tieto-omaisuuden, kuten tietovarannon tai tietojärjestelmän) omistajat vastaavat tietoaineistojen luokitteluista ja luokittelun vastaavuudesta tietoluokkien määritelmiin.
Omistaja päivittää tietoluokittelua omaisuuden elinkaaren aikana sen arvon, arkaluonteisuuden ja kriittisyyden vaihtelun mukaisesti.
Data Loss Prevention (DLP) -käytäntöjen avulla voidaan suojata arkaluonteisia tietoja vahingossa tapahtuvalta tai tahalliselta paljastamiselta. Käytännöt voivat hälyttää esimerkiksi havaitessaan arkaluonteista tietoa (esim. henkilötunnuksia tai luottokorttinumeroita) sähköpostissa tai muussa tietojärjestelmässä, jonne ne eivät kuuluisi.
Organisaatio määrittelee päätelaitteisiin liittyvät DLP-käytännöt riskilähtöisesti, huomioiden käsiteltyjen tietoaineistojen tietoluokittelun.
DLP-järjestelmällä pyritään estämään sensitiivisten tietojen häviämistä tai vuotamista. Järjestelmän avulla voidaan estää ei-haluttuja toimia valvomalla, havaitsemalla ja estämällä sensitiivisen datan käsittely ilman haluttujen ehtojen täyttymistä. Estämistä voidaan tehdä käytön aikana (in-use, päätelaitteiden toimenpiteet), liikkeessä (in-transit, verkkoliikenne) tai tallennuspaikoissa (at-rest).
Organisaation on luokiteltava sen tieto-omaisuus, kuten tietojärjestelmät, tiedot, yksiköt, avainhenkilöstö ja muu suojattava omaisuus (esim. laitteet) prioriteettien mukaan. Priorisoinnin voi tehdä esimerkiksi käsiteltävän tiedon luottamuksellisuus-, eheys- ja saatavuusvaatimusten perusteella.