Sisältökirjasto
SOC 2
CC7.4: Responding to identified security incidents

Kuinka täyttää vaatimus

SOC 2 (järjestelmät ja organisaation hallintakeinot)

CC7.4: Responding to identified security incidents

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
36
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
32. Käsittelyn turvallisuus
GDPR
12. Läpinäkyvä informointi, viestintä ja yksityiskohtaiset säännöt rekisteröidyn oikeuksien käyttöä varten
GDPR
16.1.5: Tietoturvahäiriöihin vastaaminen
ISO27 Täysi
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvonta
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.

Häiriöiden käsittelyprosessissa:

  • vahvistetaan raportoitu häiriö (tai todetaan tarpeettomaksi kirjata ylös)
  • dokumentoidaan häiriön tyyppi ja syy
  • dokumentoidaan häiriöön liittyneet riskit
  • käsitellään riskit, mikäli häiriön perusteella niiden käsittelyä täytyy päivittää
  • määritellään ja dokumentoidaan toimenpiteet riskien pienentämiseksi tai päätös niiden hyväksymisestä
  • määritellään tahot, joille on tärkeää tiedottaa käsittelyn tuloksista (myös organisaation ulkopuoliset)
  • määritetään tarve häiriön jälkianalyysille

Häiriöhallinnan vastuutiimin nimeäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
22
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
16.1.3: Tietoturvaheikkouksien raportointi
ISO27 Täysi
16.1.2: Tietoturvatapahtumien raportointi
ISO27 Täysi
ID.RA-3: Threat identification
NIST
RS.CO-1: Personnel roles
NIST
5.25: Tietoturvatapahtumien arviointi ja niitä koskevien päätösten tekeminen
ISO27k1 Täysi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio huolehtii siitä, että häiriöhallintaan on nimetty selkeät vastuuhenkilöt, jotka vastaavat esimerkiksi häiriöiden ensimmäisen tason käsittelystä.

Häiriöiden hallinnasta vastaavia henkilöitä on ohjeistettava ja koulutettava, jotta he ymmärtävät organisaation prioriteetit tietoturvahäiriöiden käsittelyssä.

Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
31
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
24. Rekisterinpitäjän vastuu
GDPR
16.1.3: Tietoturvaheikkouksien raportointi
ISO27 Täysi
16.1.2: Tietoturvatapahtumien raportointi
ISO27 Täysi
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvonta
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.

Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:

  • luvaton pääsy tietoihin / tiloihin
  • tietoturvaohjeiden vastainen toiminta
  • epäilty tietoturvaongelma (esim. tietojenkalastelu, haittaohjelmatartunta)
  • tietojärjestelmän käyttökatko
  • tietojen tuhoutuminen / muuttuminen vahingossa tai tahallaan
  • kadonnut tai varastettu laite
  • vaarantunut salasana
  • kadonnut fyysinen tunniste (esim. avaimenperä, älykortti, älytarra)
  • epäilty tietoturvaheikkous (esim. käytetyssä tietojärjestelmässä tai muissa toimintatavoissa)

Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).

Varautuminen nopeaan tietojen palauttamiseen vikatilanteissa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tekninen tietoturva
Varmuuskopiointi
13
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
12.3.1: Tietojen varmuuskopiointi
ISO27 Täysi
17.1.2: Tietoturvallisuuden jatkuvuuden toteuttaminen
ISO27 Täysi
12.3: Varmuuskopiointi
ISO27 Täysi
PR.PT-5: Mechanisms
NIST
TEK-22: Tietojärjestelmien saatavuus
Julkri
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Palautuskyky viittaa siihen, miten nopeasti henkilötietojen saatavuus ja pääsy henkilötietoihin voidaan palauttaa fyysisen tai teknisen vian sattuessa.

Häiriöön vastaamissuunnitelman kehittäminen kriittisille tietojärjestelmille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
11
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
RS.RP: Response Planning
NIST
RS.RP-1: Incident response plan
NIST
HAL-17: Tietojärjestelmien toiminnallinen käytettävyys ja vikasietoisuus
Julkri
VAR-09: Tietojärjestelmien toipumissuunnitelmat
Julkri
CC7.4: Responding to identified security incidents
SOC 2
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on luotava häiriöön vastaamissuunnitelma kriittisiin tietojärjestelmiin tapahtuvia tietoturvahäiriöitä varten. Vastaamissuunnitelmia tulee myös testata tarvittavien organisaation elementtien toimesta. Suunnitelmassa tulisi ottaa huomioon ainakin:

  • Tietojärjestelmän toiminnan tarkoitus ja sen katkeamista varten tarvittavat varautumistoimet
  • Palautussuunnitelmat, tavoitteet ja palautuskohteiden priorisointijärjestys
  • Vastaussuunnitelmien toteuttamisen roolitus ja rooleihin määrättyjen henkilöiden yhteystiedot
  • Normaalin toiminnan jatkuminen tietojärjestelmien tilasta riippumatta.
  • Vastaussuunnitelmien jakelu, hyväksyminen ja tarkastaminen

Lisäksi suunnitelman tulisi ainakin:

  • Luoda etenemissuunnitelma häiriöiden hallintakyvyn kehittämistä varten
  • Kuvata häiriönhallintakyvyn rakenne ja organisaatio
  • Antaa mittarit häiriönhallintakyvyn mittaamiseksi

Häiriöiden säännöllinen jaksottainen analysointi ja häiriöistä oppiminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
24
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
16.1.6: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO27 Täysi
PR.IP-7: Protection processes
NIST
PR.IP-8: Protection effectiveness
NIST
DE.DP-5: Detection processes improvment
NIST
RS.AN-2: The impact of the incident
NIST
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Tietoturvahäiriöiden analysoinnista ja ratkaisemisesta saatua tietämystä olisi hyödynnettävä tulevien häiriöiden todennäköisyyden vähentämisessä ja niiden vaikutuksen pienentämisessä.

Organisaatio analysoi säännöllisesti tapahtuneita häiriöitä kokonaisuutena. Tässä prosessissa tutkitaan häiriöiden tyyppiä, määrää ja kustannuksia tavoitteena tunnistaa toistuvia ja vaikutuksiltaan merkittäviä häiriöitä.

Mikäli reagointia vaativia toistuvia häiriöitä tunnistetaan, niiden perusteella:

  • luodaan uusia tai laajennetaan olemassaolevia tietoturvan hallintatehtäviä
  • tarkennetaan tai laajennetaan tähän aihepiiriin liittyvää tietoturvaohjeistusta
  • luodaan häiriöstä case-esimerkki, jota käytetään henkilöstön kouluttamiseksi vastaaviin tilanteisiin reagoimiseksi tai niiden välttämiseksi

Häiriökäsittelyn tuloksista tiedottaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
15
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
16.1.6: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO27 Täysi
PR.IP-8: Protection effectiveness
NIST
DE.DP-4: Event detection
NIST
5.27: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO27k1 Täysi
CC2.2: Internal communication of information
SOC 2
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt toimintatavat, jotka varmistavat häiriön alkuperäisen raportoijan sekä muuten häiriöön liittyvän henkilöstön saavan tiedon häiriön käsittelyn tuloksista.

Häiriöön liittyvä henkilöstö voidaan kirjata valinnaiseen tietokenttään tietoturvahäiriöiden dokumentaatiopohjassa.

No items found.