Sisältökirjasto
KyberTL
9.9b §: Poikkeamien käsittely

Kuinka täyttää vaatimus

Kyberturvallisuuslaki (NIS2)

9.9b §: Poikkeamien käsittely

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
36
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
32. Käsittelyn turvallisuus
GDPR
12. Läpinäkyvä informointi, viestintä ja yksityiskohtaiset säännöt rekisteröidyn oikeuksien käyttöä varten
GDPR
16.1.5: Tietoturvahäiriöihin vastaaminen
ISO27 Täysi
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvonta
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.

Häiriöiden käsittelyprosessissa:

  • vahvistetaan raportoitu häiriö (tai todetaan tarpeettomaksi kirjata ylös)
  • dokumentoidaan häiriön tyyppi ja syy
  • dokumentoidaan häiriöön liittyneet riskit
  • käsitellään riskit, mikäli häiriön perusteella niiden käsittelyä täytyy päivittää
  • määritellään ja dokumentoidaan toimenpiteet riskien pienentämiseksi tai päätös niiden hyväksymisestä
  • määritellään tahot, joille on tärkeää tiedottaa käsittelyn tuloksista (myös organisaation ulkopuoliset)
  • määritetään tarve häiriön jälkianalyysille

Häiriöhallinnan vastuutiimin nimeäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
22
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
16.1.3: Tietoturvaheikkouksien raportointi
ISO27 Täysi
16.1.2: Tietoturvatapahtumien raportointi
ISO27 Täysi
ID.RA-3: Threat identification
NIST
RS.CO-1: Personnel roles
NIST
5.25: Tietoturvatapahtumien arviointi ja niitä koskevien päätösten tekeminen
ISO27k1 Täysi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio huolehtii siitä, että häiriöhallintaan on nimetty selkeät vastuuhenkilöt, jotka vastaavat esimerkiksi häiriöiden ensimmäisen tason käsittelystä.

Häiriöiden hallinnasta vastaavia henkilöitä on ohjeistettava ja koulutettava, jotta he ymmärtävät organisaation prioriteetit tietoturvahäiriöiden käsittelyssä.

Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
27
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
16.1.4: Tietoturvatapahtumien arviointi ja niitä koskevien päätösten tekeminen
ISO27 Täysi
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvonta
DE.AE-4: Impact of events
NIST
RS.RP: Response Planning
NIST
RS.RP-1: Incident response plan
NIST
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt prosessin ja siihen osallistuvan tiimin, jonka avulla tietoturvahäiriöihin reagoidaan pikaisesti ja sopivat jatkotoimet päätetään johdonmukaisesti.

Ensimmäisen tason reagointiprosessissa vähintään:

  • pyritään tehokkaasti vahvistamaan todettu häiriö
  • päätetään tarpeesta välittömään reagointiin

Prosessi toimitusketjuun liittyneiden tietoturvaloukkausten havaitsemiseen ja tiedottamiseen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Tietoturvaloukkausten hallinta
10
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
A.10.1: Notification of a data breach involving PII
ISO 27018
DE.CM-6: External service provider activity monitoring
NIST
5.23: Pilvipalvelujen tietoturvallisuus
ISO27k1 Täysi
P6.5: Notification of unauthorized disclosure of personal information from third parties
SOC 2
21.2.b (incidents): Incident management
NIS2
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on määriteltävä toimintatavat, joita noudattaen tiedotetaan toimitusketjun tietoturvaloukkauksista. Prosessin on huomioitava kaikenlaiset omat roolit toimitusketjussa, olimmepa itse lopputuotteen tilaaja tai yksi ketjuun kuuluva toimittaja.

Toimintatapojen on huomioitava kumppanien sekä asiakkaiden kanssa tehdyt sopimukset ja niihin sisältyvät sitoumukset molempien osapuolten velvollisuuksista loukkauksien ilmoittamiseen liittyen.

Häiriöiden säännöllinen jaksottainen analysointi ja häiriöistä oppiminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
24
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
16.1.6: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO27 Täysi
PR.IP-7: Protection processes
NIST
PR.IP-8: Protection effectiveness
NIST
DE.DP-5: Detection processes improvment
NIST
RS.AN-2: The impact of the incident
NIST
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Tietoturvahäiriöiden analysoinnista ja ratkaisemisesta saatua tietämystä olisi hyödynnettävä tulevien häiriöiden todennäköisyyden vähentämisessä ja niiden vaikutuksen pienentämisessä.

Organisaatio analysoi säännöllisesti tapahtuneita häiriöitä kokonaisuutena. Tässä prosessissa tutkitaan häiriöiden tyyppiä, määrää ja kustannuksia tavoitteena tunnistaa toistuvia ja vaikutuksiltaan merkittäviä häiriöitä.

Mikäli reagointia vaativia toistuvia häiriöitä tunnistetaan, niiden perusteella:

  • luodaan uusia tai laajennetaan olemassaolevia tietoturvan hallintatehtäviä
  • tarkennetaan tai laajennetaan tähän aihepiiriin liittyvää tietoturvaohjeistusta
  • luodaan häiriöstä case-esimerkki, jota käytetään henkilöstön kouluttamiseksi vastaaviin tilanteisiin reagoimiseksi tai niiden välttämiseksi
No items found.