Sisältökirjasto
NSM ICT-SP
4.3.2: Determine whether the incident is under control and take the necessary reactive measures

Kuinka täyttää vaatimus

NSM ICT Security Principles (Norway)

4.3.2: Determine whether the incident is under control and take the necessary reactive measures

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
29
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
16.1.4: Tietoturvatapahtumien arviointi ja niitä koskevien päätösten tekeminen
ISO27 Täysi
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvonta
DE.AE-4: Impact of events
NIST
RS.RP: Response Planning
NIST
RS.RP-1: Incident response plan
NIST
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt prosessin ja siihen osallistuvan tiimin, jonka avulla tietoturvahäiriöihin reagoidaan pikaisesti ja sopivat jatkotoimet päätetään johdonmukaisesti.

Ensimmäisen tason reagointiprosessissa vähintään:

  • pyritään tehokkaasti vahvistamaan todettu häiriö
  • päätetään tarpeesta välittömään reagointiin

Häiriön rajaustoimet

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
6
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
RS.MI-1: Incident containment
NIST
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
RS.MI-1: Incidents are contained.
CyFun
4.3.2: Determine whether the incident is under control and take the necessary reactive measures
NSM ICT-SP
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on otettava keinoja käyttöön, jolla häiriön vaikutus voidaan rajata mahdollisimman pieneen osaan. Keinot tulisivat vastata tehtyjä suunnitelmia ja sisältää häiriön:

  • Vastaisen valmistelun
  • Analysoinnin
  • Eristämisen
  • Hävittämisen
  • Palautumisen käynnistämisen

Kriisinhallintastrategian toteuttaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Digiturvan johtaminen
3
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
RC.CO-2: Reputation is repaired after an incident.
CyFun
4.3.5: Co-ordinate and communicate with internal and external stakeholders while managing the incident
NSM ICT-SP
4.3.2: Determine whether the incident is under control and take the necessary reactive measures
NSM ICT-SP
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio kehittää ja toteuttaa kriisitoimintastrategian, jolla suojellaan organisaatiota kriisin kielteisiltä seurauksilta ja maineen vahingoittumiselta. Strategian olisi sisällettävä ennalta määriteltyjä toimia, joilla hallitaan julkista kuvaa ja narratiivia sekä lievennetään kriisin vaikutusta organisaatioon.

Kriisinhallintaryhmän ja -prosessin perustaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
3
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
1.6.3: Crisis preparedness
TISAX
4.3.2: Determine whether the incident is under control and take the necessary reactive measures
NSM ICT-SP
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation tulee luoda kattava kriisinhallintajärjestelmä ja ylläpidettävä sitä. Tähän kuuluu menetelmien käyttöönotto mahdollisten kriisitilanteiden havaitsemiseksi tunnistamalla yleiset indikaattorit ja erityiset ennakoitavat kriisit sekä selkeät menettelyt kriisinhallinnan käynnistämiseksi ja eskaloimiseksi tarvittaessa. On määriteltävä strategiset tavoitteet ja painopisteet, joissa keskitytään esimerkiksi eettisiin näkökohtiin:

  • ihmishenkien ja terveyden suojelu
  • keskeisimpien liiketoimintaprosessien turvaaminen
  • asianmukaisen tietoturvan varmistaminen

kriisinhallintaryhmän muodostus, johon kuuluu edustajia kaikista tärkeimmistä organisaation toiminnoista ja jossa on määritellyt rakenteet, roolit, toimivaltuudet, odotukset, valtuudet ja päätöksentekomenettelyt.

On kehitettävä ja hyväksyttävä kriisinhallintapolitiikat ja -menettelyt, jotka kattavat poikkeukselliset valtuudet ja päätöksentekoprosessit, viestintämenetelmät, hätätilanteiden toimintamenettelyt sekä raportoinnin, tiedonkeruun ja päätöksenteon organisaatiorakenteet.

Koko kriisinhallintasuunnitelmaa olisi tarkistettava ja päivitettävä säännöllisesti, jotta varmistetaan sen jatkuva tehokkuus ja asianmukaisuus.

No items found.