Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.
Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:
Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).
Johdon on määriteltävä hallintavastuut ja luotava menettelyt, joilla taataan tehokas ja johdonmukainen reagointi tietoturvahäiriöihin.
Johdon on varmistettava mm.:
Prosessin on varmistettava mm.:
Organisaation on kuvattava verkon ja tietojärjestelmien käytön normaalitila, jota käytetään lähtökohtana poikkeavuuksien tunnistamisessa.
Normaalitilaa määritettäessä on otettava huomioon seuraavat asiat:
Valvontajärjestelmät on konfiguroitava normaalitilaa vasten, jotta voidaan tunnistaa poikkeava käyttäytyminen, kuten:
Organisaatiossa täytyy:
Organisaation tulee määritellä, mitä teknologiaa tarvitaan, jotta tietoturvatavoitteet saavutetaan? Ja, mitä teknologiaa täytyy hankkia / kehittää, jotta tietoturvatavoitteet saavutetaan?
Organisaation tulisi käyttää työkaluja, jotka tukevat sekä manuaalisia että automaattisia hakuja, mukaan lukien kriteereihin perustuvia hakuja. Työkalun pitäisi pystyä automaattisesti kokoamaan tietoja eri lähteistä, jotta voidaan helpommin määrittää, onko kyseessä oikea poikkeama, sekä määrittää sen laajuus ja luonne.
Nämä toiminnot ja prosessit voidaan toteuttaa SIEM:llä (Security information and event management). SIEM-ratkaisuissa käytetään analytiikkatyökaluja, teknologioita ja algoritmeja (esim. uudemmissa SIEM-ratkaisuissa käytetään sovellettua koneoppimista), joiden avulla voidaan havaita tuntemattomia uhkia ja poikkeavuuksia tietoturvan kannalta merkityksellisissä tiedoissa. SIEM-ratkaisujen avulla organisaatiot voivat myös muokata jo olemassa olevia hälytyksiä (yleensä valmiiksi konfiguroituja) ja lisätä kriteereihin perustuvia hälytyksiä vastaamaan tunnettuja uhkia. Nämä asiat auttavat havaitsemaan uhat aikaisemmin.
Järjestelmälokit sisältävät usein runsaasti tietoa, josta suuri osa on tietoturvallisuuden tarkkailun kannalta epäolennaista. Jotta tietoturvallisuuden tarkkailun kannalta merkittävät tapahtumat saadaan tunnistettua, olisi harkittava tarkoituksenmukaisten sanomatyyppien automaattista kopiointia toiseen lokiin tai soveltuvien apuohjelmien tai tarkastustyökalujen käyttöä tiedostojen läpikäymisessä ja selvittämisessä.
Suojausjärjestelmät ovat niitä tietojärjestelmiä, jotka ovat käytössä suojatakseen meillä olevaa tietoa, ei niinkään sen käsittelemiseksi.
Arvioimme säännöllisesti eri suojausjärjestelmien toimintaa ja tarvetta uusille järjestelmille.