Sisältökirjasto
Kokonaiskuva (DVV)
23: Häiriöiden- ja poikkeamienhallintaprosessi

Kuinka täyttää vaatimus

Digiturvan kokonaiskuvapalvelu (DVV)

23: Häiriöiden- ja poikkeamienhallintaprosessi

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
41
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
32. Käsittelyn turvallisuus
GDPR
12. Läpinäkyvä informointi, viestintä ja yksityiskohtaiset säännöt rekisteröidyn oikeuksien käyttöä varten
GDPR
16.1.5: Tietoturvahäiriöihin vastaaminen
ISO27 Täysi
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvonta
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.

Häiriöiden käsittelyprosessissa:

  • vahvistetaan raportoitu häiriö (tai todetaan tarpeettomaksi kirjata ylös)
  • dokumentoidaan häiriön tyyppi ja syy
  • dokumentoidaan häiriöön liittyneet riskit
  • käsitellään riskit, mikäli häiriön perusteella niiden käsittelyä täytyy päivittää
  • määritellään ja dokumentoidaan toimenpiteet riskien pienentämiseksi tai päätös niiden hyväksymisestä
  • määritellään tahot, joille on tärkeää tiedottaa käsittelyn tuloksista (myös organisaation ulkopuoliset)
  • määritetään tarve häiriön jälkianalyysille

Häiriöhallinnan vastuutiimin nimeäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
24
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
16.1.3: Tietoturvaheikkouksien raportointi
ISO27 Täysi
16.1.2: Tietoturvatapahtumien raportointi
ISO27 Täysi
ID.RA-3: Threat identification
NIST
RS.CO-1: Personnel roles
NIST
5.25: Tietoturvatapahtumien arviointi ja niitä koskevien päätösten tekeminen
ISO27k1 Täysi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio huolehtii siitä, että häiriöhallintaan on nimetty selkeät vastuuhenkilöt, jotka vastaavat esimerkiksi häiriöiden ensimmäisen tason käsittelystä.

Häiriöiden hallinnasta vastaavia henkilöitä on ohjeistettava ja koulutettava, jotta he ymmärtävät organisaation prioriteetit tietoturvahäiriöiden käsittelyssä.

Havaittujen poikkeamien käsittelyprosessi ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Riskien hallinta
11
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
10.2: Poikkeamat ja korjaavat toimenpiteet
ISO27k1 Täysi
23: Häiriöiden- ja poikkeamienhallintaprosessi
Kokonaiskuva (DVV)
CC4.2: Evaluation and communication of internal control deficiencies
SOC 2
21.4: Non-conformities and corrective actions
NIS2
P8.1: Periodic monitoring of privacy compliance
SOC 2
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Tietoturvan hallintajärjestelmän näkökulmasta poikkeamat ovat tilanteita, joissa:

  • organisaatioon kohdistuviin tietoturvavaatimuksiin ei löydy vastinetta hallintajärjestelmästä
  • hallintajärjestelmässä määritellyt menettelyt, tehtävät tai ohjeistukset eivät toteudu organisaation arjen toiminnassa

Systemaattisessa tietoturvatyössä kaikki havaitut poikkeamat on dokumentoitava. Poikkeaman käsittelemiseksi organisaation on määritettävä ja toteutettava parannukset, joilla poikkeama korjataan.

Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
29
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
16.1.4: Tietoturvatapahtumien arviointi ja niitä koskevien päätösten tekeminen
ISO27 Täysi
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvonta
DE.AE-4: Impact of events
NIST
RS.RP: Response Planning
NIST
RS.RP-1: Incident response plan
NIST
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt prosessin ja siihen osallistuvan tiimin, jonka avulla tietoturvahäiriöihin reagoidaan pikaisesti ja sopivat jatkotoimet päätetään johdonmukaisesti.

Ensimmäisen tason reagointiprosessissa vähintään:

  • pyritään tehokkaasti vahvistamaan todettu häiriö
  • päätetään tarpeesta välittömään reagointiin

Tietoturvauhkiin liittyvän tiedon säännöllinen analysointi ja hyödyntäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Kehitys ja digipalvelut
Teknisten haavoittuvuuksien hallinta
9
vaatimusta
Tehtävä toteuttaa näitä vaatimuskehikkojen vaatimuksia
5.7: Uhkatiedon seuranta
ISO27k1 Täysi
23: Häiriöiden- ja poikkeamienhallintaprosessi
Kokonaiskuva (DVV)
THREAT-2: Respond to Threats and Share Threat Information
C2M2: MIL1
Article 13: Learning and evolving
DORA
3.3.4: Obtain and process threat information from relevant sources
NSM ICT-SP
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio toteuttaa uhkatiedustelua analysoimalla ja hyödyntämällä kerättyä tietoa toimintaansa liittyvistä tietoturvauhkista ja niiltä suojautumisesta.

Kerätyn uhkatiedustelutiedon analysoinnissa ja hyödyntämisessä on huomioitava seuraavat asiat:

  • analysoidaan, kuinka uhkatiedustelutieto liittyy omaan toimintaamme
  • analysoidaan, kuinka relevanttia uhkatiedustelutieto on toiminnallemme
  • viestitään ja jaetaan tietoa ymmärrettävässä muodossa relevanteille henkilöille
  • hyödynnettään uhkatiedustelun löydöksiä teknisten suojausten, käytettyjen teknologioiden sekä tietoturvallisuuden testaustapojen riittävyyden analysointiin
No items found.