Organisaation on ylläpidettävä listaa käytetyistä tietojärjestelmistä sekä tietojärjestelmille nimetyistä omistajista. Omistaja vastaa järjestelmän tietojen täydentämisestä sekä mahdollisista muista tietoturvatoimenpiteistä, jotka liittyvät tiiviisti järjestelmään.
Järjestelmiin liittyvä dokumentaatio sisältää mm. seuraavia tietoja:
Organisaation on lueteltava kaikki asiaankuuluvat suojatut omaisuuserät omistusoikeuden määrittämiseksi ja sen varmistamiseksi, että turvatoimenpiteet kattavat kaikki tarvittavat kohteet.
Suuri osa suojatusta omaisuudesta (mukaan lukien tietojoukot, tietojärjestelmät, henkilöstö/yksiköt ja kumppanit) käsitellään muiden tehtävien kautta. Lisäksi organisaation on lueteltava muut tärkeät omaisuuserät, joita voivat olla toiminnan luonteesta riippuen esimerkiksi laitteisto (palvelimet, verkkolaitteet, työasemat, tulostimet) tai infrastruktuuri (kiinteistöt, sähköntuotanto, ilmastointi). Lisäksi organisaation on varmistettava, että asiaankuuluvat ulkoiset laitteet dokumentoidaan.
Organisation should identify and document dependencies between its assets.
In Cyberday dependencies between asset elements are created when creating and linking documentation. Procedure can be expanded according to organisation's own needs.
Organisaatiolla on selkeä prosessi, jonka mukaisesti se tunnistaa toimintansa kannalta kaikkein kriittisimmät toiminnot (esim. asiakkaille tarjottavat palvelut), joihin kohdistuvat jatkuvuusvaatimukset ovat kaikkein korkeimmat.
Näiden toimintojen kannalta välttämättömät tietojenkäsittely-ympäristön kohteet (kuten tietojärjestelmät, tietovarannot, toimintaprosessit, kumppanit, yksiköt, laitteisto) luokitellaan kriittisiksi.
Kriittiset toiminnot huomioidaan korkeimmalla prioriteetilla mm. jatkuvuussuunnittelussa ja niihin voidaan muutenkin kohdistaa tiukempia turvallisuusvaatimuksia, kuin ympäristön muihin kohteisiin.
Organisaation on ylläpidettävä listaa tarjotuista digipalveluista sekä näille nimetyistä omistajista. Omistaja vastaa palvelun tietojen täydentämisestä sekä mahdollisista muista tietoturvatoimenpiteistä, jotka liittyvät tiiviisti palveluun.
Digipalveluun liittyvä dokumentaatio sisältää mm. seuraavia tietoja:
Keskimäärin IT-pääkäyttäjä arvioi henkilöstön käyttävän n. 50 pilvipalvelua, kun todellinen määrä on 1 000. Useat näistä ovat tärkeitä henkilöstön tuottavuuden kannalta ja niitä käytetään organisaation verkon ulkopuolelta, joten palomuurisäännöillä ei haastetta ratkaista.
Pilvipalvelujen tunnistamiseen ja hallintaan keskittyvien järjestelmien avulla voit tunnistaa henkilöstön käyttämiä pilvipalveluita ja valvoa eri palvelujen käyttäjiä. Tämä auttaa mm.: