Tietojärjestelmästä vastaava taho määrittää järjestelmän käyttöoikeudet käyttäjien tehtäviin liittyen. Todellisten käyttöoikeuksien vastaavuutta suunniteltuun on valvottava ja oikeuksia uudelleenarvioitava säännöllisin aikavälein.
Pääsyoikeuksia katselmoitaessa on huomiotava lisäksi ylläpito-oikeuksien minimointi sekä tarpeettomien tunnusten sulkeminen.
Salasanojen hallintajärjestelmä antaa käyttäjän rekisteröitymistilanteessa päättää, mitenkä monimutkainen salasana tällä kertaa laitetaan, ja muistaa sen käyttäjän puolesta.
Salasanojen hallintajärjestelmän käytössä voidaan noudattaa mm. seuraavia periaatteita:
Organisaatio on ennalta määritellyt tunnistautumistavat, joita työntekijöiden tulisi suosia tietojärjestelmiä käytettäessä.
Useita pilvipalveluita käyttäessään käyttäjä voi itse määritellä, millä tavalla hän palveluun tunnistautuu. Yksittäinen keskitetty tunnistautumistili (esim. Google- tai Office365-tili) voi auttaa sulkemaan iso määrä pääsyoikeuksia kerralla, kun tunnistautumistapana toimiva käyttäjätili suljetaan.
Tärkeää tietoa sisältäviin järjestelmiin olisi kirjauduttava useita tunnistamiskeinoja käyttävällä kirjautumisella, jota kutsutaan englanniksi joko "two-factor", “multi-factor” tai “dual factor” tunnistautumiseksi.
Esimerkiksi kirjautuessaan ensin salasanalla, käyttäjälle voidaan lähettää lisäksi kertakäyttöinen tunnistautumiskoodi tekstiviestinä. Tällöin hänet on tunnistettu kahden tekijän avulla (salasanan tietäminen ja puhelimen omistajuus).
Kaksivaiheisessa tunnistautumisessa voidaan käyttää apuna myös biometrisiä tunnisteita (esim. sormenjälki) ja muita laitteita. Kannattaa kuitenkin huomioida kustannukset ja vaikutukset yksityisyydensuojalle.
Varmistaakseen valtuutetun pääsyn ja estääkseen luvattoman pääsyn tietoihin ja muihin niihin liittyviin resursseihin organisaatio on määritellyt ja ottanut käyttöön selkeät säännöt fyysistä ja loogista pääsynvalvontaa varten.
Säännöt otetaan käyttöön ja niitä valvotaan useiden eri tehtävien avulla, mutta ne on myös yhdistetty pääsynvalvontapolitiikaksi selkeää viestintää ja tarkastelua varten.
Kaikki tilit, käyttöoikeudet ja etuoikeudet olisi voitava jäljittää niistä vastaavaan rooliin ja ne hyväksyneeseen henkilöön.
Organisaatiolla on oltava määritellyt vaatimukset ja menettelyt tunnistusvälineiden käsittelyä varten niiden koko elinkaaren ajan. Seuraavat asiat tulee ottaa huomioon:
Tunnistusvälineet olisi pystyttävä luomaan vain valvotuissa olosuhteissa.
Jos käyttöoikeus liittyy omaisuuteen, jonka suojaustarpeet ovat korkeat, tunnistusvälineiden voimassaoloaika olisi rajoitettava tarvittavaan ajanjaksoon sekä suunnitelmat katoamistapauksissa tunnistusvälineiden käytön estämiseksi tai mitätöimiseksi olisi luotava.
Esihenkilöitä on ohjeistettu ilmoittamaan etukäteen tietojärjestelmien omistajille merkittävistä muutoksista alaisten työsuhteissa, kuten ylennyksistä, alennuksista, työsuhteen päättymisestä tai muista muutoksista työroolissa.
Ilmoituksen perusteella henkilön pääsyoikeuksia voidaan päivittää joko keskitetystä hallintajärjestelmästä tai yksittäisistä tietojärjestelmistä.
Ylläpito-oikeuksia hallitaan muodollisen prosessin avulla, jonka tavoitteena on rajata ylläpito-oikeuksien jakamista ja valvoa käyttöä.
Ylläpito-oikeuksiin liittyen:
Organisaatio toteuttaa roolipohjaista pääsynhallintaa, jossa on ennakkoon määritetty eri suojattavalle omaisuudelle pääsyoikeusroolit, jotka oikeuttavat pääsyn. Roolien tiukkuuden tulisi heijastaa omaisuuteen liittyviä tietoturvariskejä.
Määrittelyn tueksi pitää harkita seuraavia asioita:
Monivaiheinen tunnistautuminen (multi-factor authentication, MFA) auttaa suojaamaan laitteita ja tietoja. Sen soveltamiseksi käyttäjistä on oltava identiteetinhallintajärjestelmässä muutakin tietoa kuin vain sähköpostiosoite - esimerkiksi puhelinnumero tai liitetty Authenticator-sovellus (esim. Microsoft, Google tai LastPass Authenticator).
Etenkin identiteettien hallinnan pääjärjestelmissä (esim. Microsoft 365, Google), pääkäyttäjätileillä on hyvin merkittävät oikeudet. Nämä tilit ovat usein huijareiden ja hyökkäysten kohteina arvonsa takia. Tämän takia pääkäyttäjätilit on hyödyllistä dedikoida vain hallintakäyttöön, eikä samoja tilejä tulisi hyödyntää jokapäiväisessä käytössä tai esimerkiksi muihin verkkopalveluihin rekisteröidyttäessä.
Organisaation tärkeimmissä järjestelmissä pääkäyttäjinä toimivilta vaaditaan useita tunnistamiskeinoja käyttävää kirjautumista (engl. multi-factor authentication, MFA).
Esimerkiksi kirjautuessaan ensin salasanalla, käyttäjälle voidaan lähettää lisäksi kertakäyttöinen tunnistautumiskoodi tekstiviestinä. Tällöin hänet on tunnistettu kahden tekijän avulla (salasanan tietäminen ja puhelimen omistajuus).
Monivaiheisessa tunnistautumisessa voidaan käyttää apuna myös biometrisiä tunnisteita (esim. sormenjälki) ja muita laitteita. Kannattaa kuitenkin huomioida kustannukset ja vaikutukset yksityisyydensuojalle.
Jaetut käyttäjätunnukset olisi sallittava vain, jos ne ovat tarpeellisia liiketoiminnallisista tai toiminnallisista syistä, ja ne olisi hyväksytettävä ja dokumentoitava.
Mikäli jaettuja käyttäjätunnuksia käytetään ylläpitokäyttöön, salasanat on vaihdettava mahdollisimman pian sen jälkeen, kun ylläpitooikeuksin varustettu käyttäjä jättää työnsä.
Yksi tapa hallita jaettuihin käyttäjätunnuksiin liittyviä riskejä on jaetun salasanan ja sen käyttäjien hallinnoiminen suoraan salasanojen hallintajärjestelmän kautta.
Tällöin voidaan toimia niin, että esimerkiksi ainoastaan yksittäinen henkilö tietää varsinaisesti salasanan ja sitä käyttävät henkilöt.
Järjestelmän tai sovelluksen kirjautumismenettelyn olisi oltava suunniteltu siten, että mahdollisuus luvattomaan pääsyyn on mahdollisimman pieni.
Kirjautumismenettelyn olisi siksi paljastettava mahdollisimman vähän tietoa järjestelmästä tai sovelluksesta, jotta luvatonta käyttäjää ei avustettaisi tarpeettomasti. Kriteerejä hyvälle kirjautumismenettelylle ovat mm.:
Tarve tietää -periaatteella pääsyoikeus myönnetään ainoastaan sellaiseen tietoon, jota yksilö tarvitsee tehtävänsä suorittamiseen. Eri tehtävillä ja rooleilla on erilaiset tietotarpeet ja täten erilaiset pääsyprofiilit.
Tehtävien eriyttäminen tarkoittaa sitä, että ristiriidassa olevat tehtävät ja vastuualueet on eriytettävä, jotta vähennetään organisaation suojattavan omaisuuden luvattoman tai tahattoman muuntelun tai väärinkäytön riskiä.
Poikkeamat roolikohtaisista oikeuksista tulee asianmukaisesti hyväksyä ja dokumentoida.
Organisaation on rajattava lokitietoihin pääsy vain sallituille henkilöille. Lokeihin pitää jäädä merkintä niiden katsomisesta ja noita merkintöjä on säilytettävä, jotta lokien tarkastelukerrat voidaan yksilöidä.
Organisaation on vaihdettava kaikkien tietokoneiden, verkkolaitteiden ja muiden vastaavien oletussalasanat vaikeasti arvattaviin salasanoihin.
Organisaation on hallittava kaikki sen käyttäjät ja niiden käyttöoikeudet. Tähän kuuluu myös kolmannen osapuolen käyttäjät, joilla on pääsyoikeuksia organisaation tietoihin tai järjestelmiin.
Organisaation on poistettava kokonaan tai poistettava käytöstä käyttöoikeuksia, kun niitä ei enään tarvita tehtävän täyttämiseen. Esimerkiksi silloin, kun työntekijän työtehtävä vaihtuu.
Organisaation on käytettävä salasanapohjaisissa palveluihin kirjautumisessa seuraavia salasanakäytäntöjä. Suojautuakseen mm. "brute-force" salasananmurtohyökkäystä vastaan organisaation täytyy käyttää vähintään yhtä alla olevista käytännöistä:
Lisäksi seuraava salasanakäytännöt tulisi olla käytössä:
Tietojenkäsittely-ympäristöjen toimijoiden tunnistamiselta edellytetään seuraavia lisätoimia:
Tietyissä tilanteissa sähköisiä tunnistusmenelmiä voidaan korvata fyysisen turvallisuuden toimilla (esim. pääsy järjestelmään vain tiukasti rajatulta ja fyysisesti suojatulta alueelta, kuten lukittu laitekaappi, jota valvotaan vahvalla tunnistamisella). Nojattaessa fyysisen turvallisuuden menettelyihin, tulee myös fyysisen turvallisuuden menettelyjen täyttää jäljitettävyydelle asetetut vaatimukset erityisesti lokitietojen ja vastaavien tallenteiden säilytysaikojen suhteen. Tällöin varsinainen järjestelmään tunnistautuminen voi olla esim. käyttäjätunnus-salasana -pari.
Tietojärjestelmien kriittisimpiä ylläpitotehtäviä valvotaan riittävällä tarkkuudella.
Tarvittava tarkkuus valvonnassa ja tehtävien eriyttämisessä riippuu merkittävästi kyseessä olevan tietojärjestelmän käyttötapauksista. Useimmissa järjestelmissä riittävä eriyttäminen on toteutettavissa järjestelmän ylläpitoroolien ja lokien valvontaan osallistuvien roolien erottelulla toisistaan. Yleinen valvontamekanismi on myös vaatia kahden tai useamman henkilön hyväksyntä järjestelmän kriittisille ylläpitotoimille.
Käyttäjien käyttäjätunnukset lukittuvat tilanteissa, joissa tunnistus epäonnistuu liian monta kertaa peräkkäin.
Käyttöoikeuksien rajaamisella vähimpien oikeuksien periaatteen mukaiseksi voidaan pienentää sekä tahallisten että tahattomien tekojen, kuin myös esimerkiksi haittaohjelmista aiheutuvia riskejä.
Tietojärjestelmissä turvallisuusluokitellut tiedot on eritelty vähimpien oikeuksien periaatteen mukaisesti käyttöoikeuksien sekä järjestelmän käsittelysääntöjen avulla tai muulla vastaavalla menettelyllä.
Erittelyä voidaan toteuttaa:
Hallintayhteydet on rajattu turvallisuusluokittain, ellei käytössä ole turvallisuusluokka huomioon ottaen riittävän turvallista yhdyskäytäväratkaisua.
Järjestelmien ja sovellusten ylläpitotunnuksien on oltava henkilökohtaisia. Mikäli henkilökohtaisten tunnusten käyttäminen ei kaikissa järjestelmissä tai sovelluksissa ole teknisesti mahdollista, edellytetään sovitut, dokumentoidut ja käyttäjän yksilöinnin mahdollistavat hallintakäytännöt yhteiskäyttöisille tunnuksille.
Hallintayhteydet on rajattu vähimpien oikeuksien periaatteen mukaisesti.
Hallintapääsyn julkisesta verkosta tai muun käytettävän etähallintaratkaisun tulee edellyttää vahvaa, vähintään kahteen todennustekijään pohjautuvaa käyttäjätunnistusta.
Hallintayhteyksien suojaus on eräs kriittisimmistä tietojärjestelmien turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä. Tietojärjestelmiä, jotka eivät sisällä kriittisiä tietoja, voi kuitenkin olla perusteltua pystyä hallinnoimaan myös fyysisesti suojattujen turvallisuusalueiden ulkopuolelta. Tällöin etähallinta on tarpeen suojata etäkäyttöä kattavammilla turvatoimilla.
Organisaatio todentaa käyttäjien identiteetin ja yhdistää ne käyttäjätietoihin. Nämä tulisi myös vahvistaa aina ennen kanssakäymistä.
Identiteetin todentaminen täytyy suorittaa ennalta kirjoitettujen ja hyväksyttyjen sääntöjen mukaisesti.
Organisaation järjestelmien käyttöoikeudet myönnetään ja hallitaan pienimmän oikeuden periaatteen mukaan. Käyttäjälle ei myönnetä enempää käyttöoikeuksia, kun on tarpeen.
Käyttöoikeuksia tarkistetaan ja myös tarpeen tullaan vähennetään, jos käyttäjällä on oikeuksia joita hän tarvitsi tehtävien suorittamiseen, mutta hän ei tarvitse niitä enään.
Pilvipalveluita tarjoaessaan organisaation tulee määritellä apuohjelmien käytön vaatimukset tarjoamaansa pilvipalveluun liittyen.
Organisaation tulee varmistaa, että apuohjelmat, jotka voivat ohittaa normaalit käyttö- tai turvallisuustoimenpiteet, saa käyttää vain valtuutettu henkilökunta. Näiden apuohjelmien käyttö ja hyödyllisyys tulee tarkistaa säännöllisesti.
Etuoikeutetut apuohjelmat ovat sovelluksia, jotka vaativat järjestelmä- tai järjestelmänvalvojan oikeudet tehdäkseen työnsä. Erilaisia apuohjelmia voivat olla järjestelmäapuohjelmat (esim. haittaohjelmasuojaus), tallennusapuohjelmat (esim. varmuuskopiointi), tiedostonhallinta-apuohjelmat (esim. salaus) tai muut (esim. korjaus).
Jos etuoikeutettujen apuohjelmien käyttö on sallittua, organisaation tulee tunnistaa kaikki etuoikeutetut apuohjelmat, myös ne, joita käytetään sen pilvilaskentaympäristössä.
Organisaation tulee varmistaa, että apuohjelmat eivät häiritse millään tavalla isännöityjen tietojärjestelmien ohjausta (paikan päällä tai pilvessä).
Pilvipalveluita tarjoaessaan organisaation tulee tarjota tekninen toteutus, jotta asiakas voi hallita käyttäjien käyttöoikeuksia tililleen.
Organisaation tulee myös tarjota ohjeita käyttäjähallinnan käyttöön (esim. ohjeartikkelit, FAQ:t), jotka liittyvät esimerkiksi käytettävissä oleviin todennusmenetelmiin, kertakirjautumisominaisuuksiin ja erilaisiin järjestelmänvalvojan toimintoihin.
Pilvipalveluita tarjoaessaan organisaation tulee tarjota tekninen toteutus, jonka avulla asiakas voi hallita käyttäjän rekisteröintiä ja rekisteröinnin poistamista palvelussa.
Organisaation tulee myös tarjota ohjeita ja teknisiä tietoja käyttäjien luomiseen/poistamiseen (esim. ohjeartikkelit, FAQ:t), esim. liittyen eri käyttäjätasoihin, käyttäjäkutsuprosessiin ja erilaisiin järjestelmänvalvojan toimintoihin.
Deaktivoituja tai vanhentuneita käyttäjätunnuksia ei saa koskaan käyttää uudelleen muille käyttäjille.
Tämä on relevantti yleisenä hallintoperiaatteena itse kehitetyissä pilvipalveluissa ja kaikissa muissa käytössä olevissa tietojärjestelmissä, joissa muun ylläpidon voi suorittaa kumppaniorganisaatio, mutta pääsyn/käyttäjätunnusten hallinnan organisaatio itse.
Organisaation tulee ylläpitää ajan tasalla olevaa rekisteriä käyttäjistä, joilla on hyväksytty pääsy tarjolla oleviin pilvipalveluihin.
Jokaiselle käyttäjälle tulee olla profiili, joka sisältää tarvittavat tiedot (esim. käyttäjätunnukset ja muut todennustiedot) valtuutetun pääsyn tarjoamisen teknisten toimenpiteiden toteuttamiseksi.
Organisaation on käytettävä yksilöllisiä käyttäjätunnuksia, jotta käyttäjät voidaan yhdistää toimintaansa ja vastuu niistä kohdistaa heihin.
Jaettuja käyttäjätunnuksia ei sallita eikä käyttäjille anneta pääsyä tietojärjestelmiin ennen yksilöllisen käyttäjätunnuksen antamista.
Organisaatiolla täytyy olla käytäntöjä ja toimintatapoja, joilla asiakas voi osallistua, jos mahdollista, korkean riskin ylläpito-oikeuksien hyväksyntäprosessiin.
Järjestelmien välinen automaattinen viestintä olisi suojattava digitaalisilla varmenteilla. Digitaalisia varmenteita käytetään yhteyden muodostavan laitteen tunnistamiseen ennen pääsyn myöntöä järjestelmään. Toteutuksessa tulisi huomioida myös turvallinen avain politiikka.
Document the identity life cycle management processes. Documentation should include the following things:
Käytä keskitettyä työkalua, jolla voidaan tarkistaa salasanojen laatua organisaation turvallisuusvaatimuksia vasten. Vähimmäisvaatimuksena olisi välttää yleisten sanojen ja nimien käyttöä työntekijöiden äidinkielellä ja englanniksi sekä vuosien ja vuodenaikojen käyttöä.
Käytä identiteettejä uudelleen aina kun se on mahdollista eri järjestelmissä, alijärjestelmissä ja sovelluksissa. Ihannetapauksessa tämä tapahtuisi kertakirjautumisen avulla.
Pääsynvalvonnan toteuttaminen palveluihin käyttäjien ja laitteiden tuntemuksen perusteella.
Esimerkiksi, jos käyttäjä kirjautuu sisään hallitsemattomalla laitteella (organisaatio luottaa käyttäjään, mutta ei hallitse laitetta), hän saa pääsyn harvempiin palveluihin kuin jos käyttäjä kirjautuisi sisään organisaation hallinnoimalla laitteella (organisaatio tuntee sekä käyttäjän että laitteen).
Pääsynvalvonnan toteuttaminen palveluihin käyttäjien ja laitteiden tuntemuksen perusteella.
Esimerkiksi, jos käyttäjä kirjautuu sisään hallitsemattomalla laitteella (organisaatio luottaa käyttäjään, mutta ei hallitse laitetta), hän saa pääsyn harvempiin palveluihin kuin jos käyttäjä kirjautuisi sisään organisaation hallinnoimalla laitteella (organisaatio tuntee sekä käyttäjän että laitteen).
Dokumentoi identiteetin elinkaaren hallintaprosessit. Dokumentoinnin tulisi sisältää seuraavat asiat:
The organization defines and implements protections for login data and identity assertions such as:
Organization implements and maintains zero trust in authentication across its systems and hardware. At least these controls should be considered in authentication:
Enhance security by disabling default accounts on enterprise systems or making them unusable. This practice involves either completely disabling these accounts or changing default credentials and permissions to prevent unauthorized access, reducing the risk of exploitation by attackers who may target known default settings
To enforce automatic device lockout on portable end-user devices after a predetermined number of failed authentication attempts, the organization adopts several strategies. For laptops, the strategy involves reviewing password practices to implement a limit of 20 failed attempts before lockout. For tablets and smartphones, security policies are set to lock devices after 10 failed attempts. The implementation is supported by mobile device management (MDM) solutions, which enforce these security policies across devices.
To establish and maintain an inventory of accounts within the enterprise, the organization implements several key practices. This includes maintaining a centralized record of access rights, which covers user, administrator, and service accounts to ensure a comprehensive inventory. The inventory is detailed with information such as the individual's name, username, start and stop dates, and department, adapted from documentation practices for data sets.
A password management system ensures that each account has a unique password. For accounts using Multi-Factor Authentication (MFA), the policy sets a minimum password length of 8 characters. In contrast, accounts not protected by MFA are required to use complex passwords with a minimum of 14 characters to enhance security. These guidelines are part of a broader strategy to maintain password uniqueness and complexity, tailored according to the presence or absence of MFA.
MFA is used for administrative access from public networks or through remote management solutions, ensuring strong authentication that uses at least two factors.
MFA is required for accessing important data systems, employing examples like combining a password with a one-time authentication code sent via text message. These measures ensure that remote network access is secured by verifying user identity with multiple factors, thereby enhancing security for sensitive systems and data.
By defining and documenting accepted authentication methods like Google or Microsoft 365 accounts, the organization uses centralized authentication accounts to efficiently manage a large number of access rights. A centralized record of users’ access rights to data systems and services is maintained, which facilitates the management and auditing of these rights.
Unified access management ensures that closing a central authentication account simultaneously revokes multiple access rights, streamlining the process of access termination when employees leave the organization or change roles.
By utilizing DNS filtering, the organization can detect and block access to potentially dangerous sites, thereby protecting users from known threats.
DNS filtering is network segmentation and filtering practice, which ensure that only safe and approved DNS queries are permitted.
Email and download scanning protocols are established to ensure that malware detection software thoroughly scans all email attachments and downloaded files.
Anti-malware software is configured for automatic file scanning whenever files are downloaded, opened, or accessed from network storage, ensuring immediate scanning of email attachments upon receipt.
Anti-malware software is configured to perform automatic file scans when files are downloaded, opened, or accessed from network storage, with an adaptation to include behavior detection capabilities to identify suspicious activities.
Deploying malware protection systems from multiple vendors allows the organization to enhance its detection capabilities by leveraging diverse behavior-based detection tools.
The organization has strengthened security by enforcing multi-factor authentication (MFA) for all external applications, integrating it with a central directory or SSO, ensuring third-party compatibility, educating users on its importance, and monitoring compliance through regular reporting.
The organization has bolstered security by implementing multi-factor authentication (MFA) for all administrative access accounts across both on-site and service provider-managed assets, ensuring configurations support MFA, training administrators on its use, and regularly reviewing compliance with MFA policies.
The organization has established a comprehensive inventory of all authentication and authorization systems, including those on-site and with remote providers, and uses automated tools and regular reviews to ensure accurate, up-to-date tracking and management of these systems.
Organisaatio ylläpitää keskitettyä tallennetta käyttäjätunnukselle tietojärjestelmiin ja -palveluihin myönnetyistä pääsyoikeuksista. Tätä tallennetta hyödynnetään pääsyoikeuksien katselmoimiseksi työsuhteen muutoshetkillä tai samaan rooliin liittyvien uusien kollegoiden onboarding-prosessissa.
Varmistaakseen valtuutettujen käyttäjien pääsyn järjestelmiin ja estääkseen luvattoman pääsyn, organisaatio on määritellyt muodolliset prosessit seuraaviin asioihin:
Näiden asioiden toteuttaminen tulee toteutua aina määritellyn, muodollisen prosessin kautta.
Estämällä vanhentuneiden tunnistautumistapojen käytön voi vaikeuttaa selvästi hyökkääjien pääsyn hankkimista. Esimerkiksi Microsoft 365 -ympäristössä 2013-mallin toimistosovellukset tukevat oletuksena vanhentuneita tunnistautumistapoja (esim. Microsoft Online Sign-in Assistant), mutta tämän voi estää luomalla nämä tunnistautumistavat estävän käytännön.
Tunnistautumistiedot olisi välitettävä käyttäjille turvallisesti. Salasanan toimittamista ulkopuolisen osapuolen välityksellä tai suojaamattomana (selväkielisenä) sähköpostiviestinä olisi vältettävä.
Organisaatio on määritellyt roolit, joissa toimivat henkilöt voivat hyväksyä käyttöoikeuspyyntöjä. Organisaatio on lisäksi määritellyt, kuinka dokumentoidaan muut henkilöt, jotka voivat hyväksyä käyttöoikeuspyyntöjä.
Organisaation on käytettävä digitaalisia varmenteita tai muuta vastaavaa järjestelyä, jotta ylläpito-oikeuksia tai sensitiivistä tietoa käsittelevillä järjestelmäidentiteeteille voidaan saavuttaa monivaiheista tunnistautumista vastaava, vahva tunnistamistaso.
Korkean luottamuksellisuuden käyttöoikeuksiin liittyvien käyttöoikeuksien myöntämisen organisaatiossa voi hyväksyä vain kyseisen korkean luottamuksellisuuden omaavan tiedon sisäinen omistaja.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.