Organisaation on pidettävä luetteloa asiakkaille toimitetuista tuotteista / palveluista. Tuotteen / palvelun omistajat nimetään ja he ovat vastuussa siihen liittyvän dokumentaation ja mahdollisten muiden suoraan tuotteeseen / palveluun liittyvien laatutoimien täyttämisestä.
Tuotteen / palvelun dokumentaation on sisällettävä vähintään seuraavat tiedot:
Joillain organisaation sidosryhmistä voi olla mahdollisuus vaikuttaa organisaation kykyyn tarjota jatkuvasti korkealaatuisia tuotteita ja palveluja.
Organisaation on tunnistettava:
Organisaatio tarkastelee säännöllisesti sidosryhmätietoja ja niihin liittyviä vaatimuksia.
Organisaatio on luonut, toteuttanut ja ylläpitää suunnittelu- ja kehitysprosessia, joka on tarkoituksenmukainen sen tuotteiden ja palveluiden toimittamiseen. Suunnittelu- ja kehitystoiminnan luonne, kesto ja monimutkaisuus on otettava huomioon määriteltäessä prosessin tarvittavaa yksityiskohtaisuutta.
Suunnittelu- ja kehitysprosessilla on selkeästi määritelty omistaja ja muut siihen liittyvät valtuudet.
Suunnittelu- ja kehittämisprosessin järjestykseen kuuluu vähintään seuraavat osat:
Suunnittelu- ja kehittämisprosessin valvomiseksi tulisi harkita seuraavia valvontatoimia:
Organisaatio on määritellyt selkeästi tapoja kerätä tuotteisiin ja palveluihin liittyvää asiakaspalautetta, mukaan lukien asiakasvalitukset.
Organisaatio on myös määritellyt varautumissuunnitelmat (esim. tyytymättömien asiakkaiden varalta) asiaankuuluvia tilanteita varten.
Organisaation ylin johto osoittaa johtajuutta ja sitoutumista asiakaslähtöisyyteen varmistamalla, että:
Organisaatio on määritellyt tarkastukset, jotka tulee toteuttaa varmistaakseen, että tuote/palveluvaatimukset on täytetty. Tuotteiden/palveluiden toimitus asiakkaalle ei tapahdu ennen kuin suunnitellut tarkastukset on tyydyttävällä tavalla suoritettu, ellei erikseen hyväksytä.
Tarkastukset voivat myös sisältää toimitukseen liittyviä hyväksymiskriteerejä, kuten tuotteen koulutusta tai muuta käyttöönottoa varten.
Organisaation tulee säilyttää dokumentoitavaa tietoa tuotteidensa/palveluidensa vapauttamisesta ja hyväksymisestä. Dokumentoitava tieto tulee sisältää:
Organisaation on tarkistettava ja valvottava tuotteisiin ja palveluihin sekä niiden tarjoamiseen liittyviä muutoksia siinä määrin kuin on tarpeen vaatimustenmukaisuuden jatkuvan varmistamisen kannalta.
Organisaation on säilytettävä dokumentoitua tietoa, joissa kuvataan muutosten tarkastelun tulokset, muutoksen hyväksyvä(t) henkilö(t) ja tarkastelun perusteella tarvittavat toimenpiteet.
Organisaation on tunnistettava ja täytettävä myös tuotteisiinsa / palveluihinsa liittyvät toimituksen jälkeiset vaatimukset. Näitä voivat olla esimerkiksi takuuseen liittyvät toimet, sopimusvelvoitteet (esim. tuki- tai huoltopalvelut) ja lisäpalvelut, kuten kierrätys tai loppusijoitus.
Organisaation on otettava huomioon seuraavat seikat, jotta se voi tunnistaa toimituksen jälkeen tarvittavien toimien laajuuden:
Varmistaakseen, että organisaatio pystyy toimittamaan korkealaatuisia tuotteita, sen on määriteltävä prosessi, jonka avulla tuote-/palveluvaatimukset tarkastellaan perusteellisesti ennen kuin se sitoutuu toimittamaan tuotteen/palvelun.
Tarkistukseen on sisällyttävä ainakin seuraavat seikat:
Organisaatio vahvistaa asiakkaan vaatimukset ennen hyväksyntää, kun asiakas ei anna dokumentoitua selvitystä vaatimuksistaan.
N.b.! Esimerkiksi Internet-myynnissä, kun tilaukset ovat toistuvia ja sisällöltään samankaltaisia, jokaisen tilauksen tarkistaminen voi olla epäkäytännöllistä, mutta tarkistukset voidaan keskittää asiaan liittyviin tuotetietoihin (esim. tuoteluetteloihin).
Organisaatio on määritellyt prosessin suunnittelun ja kehittämisen tuotosten seurantaa varten. Organisaatio säilyttää myös dokumentoitua tietoa kaikista suunnittelun ja kehittämisen tuotoksista.
Tällä prosessilla varmistetaan, että tuotokset vähintään
Organisaatio on määrittänyt vaatimukset suunniteltaville ja kehitettäville tuotteille ja palveluille.
Vaatimusten määrittelyä varten organisaation tulisi ottaa huomioon ainakin seuraavat seikat:
Ristiriitaiset suunnittelu- ja kehityspanokset on ratkaistava.
Organisaation tulee säilytettää dokumentoitua tietoa suunnittelu- ja kehitysprosessin syötteistä.
Organisaation tuotteiden / palvelujen tarjoamisen on tapahduttava valvotuissa olosuhteissa. Tämän varmistamiseksi organisaatio on määritellyt, mitä valvotut olosuhteet tarkoittavat sen toiminnassa.
Määritelläkseen valvotut olosuhteet organisaation tulisi ottaa huomioon:
Organisaation on säilytettävä tuotokset tuotannon ja palvelun tarjoamisen aikana siinä määrin kuin on tarpeen vaatimustenmukaisuuden varmistamiseksi.
Organisaatio on määritellyt sopivat keinot tuotosten tunnistamiseksi silloin, kun on tarpeen varmistaa tuotteiden ja palvelujen vaatimustenmukaisuus. Tähän voi kuulua yksilöllisten tunnisteiden, kuten sarjanumeroiden, eräkoodien tai fyysisten etikettien osoittaminen tuotteille tai erille.
Organisaation on myös yksilöitävä tuotosten tila suhteessa seuranta- ja mittausvaatimuksiin koko tuotannon ja palvelun tarjonnan ajan.
Kun jäljitettävyys on vaatimus, organisaation on myös määriteltävä tuotosten yksilöllisen tunnistamisen valvonta ja säilytettävä jäljitettävyyden mahdollistamiseksi tarvittavat dokumentoitu tieto.