Sisältökirjasto
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
Notifying the public of a significant incident

Muita saman teeman digiturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Merkittävien häiriöiden ilmoittaminen toimivaltaisille viranomaisille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Article 19: Reporting of major ICT-related incidents and voluntary notification of significant cyber threats
DORA
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Merkittävien häiriöiden ilmoittaminen toimivaltaisille viranomaisille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Merkittävien häiriliden sattuessa organisaation on ilmoitettava niistä kansallisessa DORA:n asetuksessa määritellyille viranomaisille. Merkittävien häiriöiden ilmoituksen tulee sisältää:

  1. Ensimmäinen ilmoitus
  2. Väliraportti (tapahtuman tilan muuttuessa)
  3. Loppuraportti, kun perussyyanalyysi on tehty

Jos tapahtumalla on vaikutusta asiakkaiden taloudellisiin etuihin, heille on ilmoitettava mahdollisimman pian tarvittavilla toimenpiteillä tilanteen lieventämiseksi. Kyberuhkien sattuessa asiakkaille tulee ilmoittaa, jos he saattavat vaikuttaa heihin suojatoimenpiteistä, joita heidän tulisi harkita.

Asianomaiset toimivaltaiset viranomaiset määritellään DORA:n 46 artiklassa

Tiedottaminen häiriötilanteissa ja varautuminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
13 a §: Häiriötilanteista tiedottaminen ja varautuminen häiriötilanteisiin
TiHL
2.8: Häiriötilanteista tiedottaminen
TiHL tietoturvavaatimukset
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tiedottaminen häiriötilanteissa ja varautuminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Viranomaisen on viipymättä tiedotettava niille, jotka hyödyntävät sen tietoaineistoja, jos viranoman tietojenhallintaan kohdistuu häiriö, joka estää tai uhkaa estää tietoaineistojen saatavuuden. Tiedotuksessa on annettava seuraavat tiedot:

a) Häiriön tai sen uhan arvioitu kesto.

b) Mahdolliset korvaavat tavat hyödyntää viranomaisen tietoaineistoja, jos sellaisia on.

c) Häiriön tai uhan päättyessä.

Viranomaisen on noudatettava digitaalisten palvelujen ja muiden sähköisten tiedonsiirtomenetelmien käyttökatkoista tiedottamisesta yleisölle annettuja ohjeita, kuten ne on säädetty digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) 4 §:n 2 momentissa.

Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
18
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
18.1.: Pranešimai apie incidentus CSIRT ir paslaugų gavėjams
NIS2 Lithuania
18.4.: Nukreipti pranešimai apie incidentus CSIRT
NIS2 Lithuania
23.1: Incident notifications to CSIRT and recipients of services
NIS2
Article 19: Reporting of major ICT-related incidents and voluntary notification of significant cyber threats
DORA
11 §: Poikkeamailmoitukset viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä lainsäädännössä määritellylle viranomaiselle (CSIRT) merkittävästi palveluidensa tarjontaan vaikuttaneista häiriöistä. 

Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:

  • häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia menetyksiä palveluntarjoajalle
  • häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa liittyville ihmisille tai muille organisaatioille

Ilmoitukset on tehtävä vaiheittain allaolevien kuvausten mukaisesti. Lisäksi häiriön ollessa käynnissä organisaation on toimitettava viranomaisen pyytämät statuspäivitykset.

Aikainen varoitus (viimeistään 24h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • epäilläänkö syyksi laittomia toimia
  • voiko häiriö aiheuttaa vaikutuksia muihin maihin

Tarkempi häiriöilmoitus (viimeistään 72h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • päivitetään aiempaa tietoa
  • annetaan tämänhetkinen arvio häiriöstä, sen vakavuudesta sekä vaikutuksista
  • listataan mahdolliset todisteet vuodon tapahtumisesta

Lopullinen raportti (viimeistään 1kk kuluessa häiriöilmoituksesta)

  • yksityiskohtainen kuvaus tapahtumasta, mukaan lukien sen vakavuus ja vaikutukset
  • uhan tyyppi tai perimmäinen syy, joka todennäköisesti laukaisi tapahtuman
  • sovelletut ja meneillään olevat lieventämistoimenpiteet
  • mahdolliset vaikutukset muihin maihin

Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
40
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
24. Rekisterinpitäjän vastuu
GDPR
16.1.3: Tietoturvaheikkouksien raportointi
ISO 27001
16.1.2: Tietoturvatapahtumien raportointi
ISO 27001
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvontasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.

Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:

  • luvaton pääsy tietoihin / tiloihin
  • tietoturvaohjeiden vastainen toiminta
  • epäilty tietoturvaongelma (esim. tietojenkalastelu, haittaohjelmatartunta)
  • tietojärjestelmän käyttökatko
  • tietojen tuhoutuminen / muuttuminen vahingossa tai tahallaan
  • kadonnut tai varastettu laite
  • vaarantunut salasana
  • kadonnut fyysinen tunniste (esim. avaimenperä, älykortti, älytarra)
  • epäilty tietoturvaheikkous (esim. käytetyssä tietojärjestelmässä tai muissa toimintatavoissa)

Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).

Häiriöhallinnan vastuutiimin nimeäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
31
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16.1.2: Tietoturvatapahtumien raportointi
ISO 27001
16.1.3: Tietoturvaheikkouksien raportointi
ISO 27001
ID.RA-3: Threat identification
NIST
RS.CO-1: Personnel roles
NIST
5.25: Tietoturvatapahtumien arviointi ja niitä koskevien päätösten tekeminen
ISO 27001
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöhallinnan vastuutiimin nimeäminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio huolehtii siitä, että häiriöhallintaan on nimetty selkeät vastuuhenkilöt, jotka vastaavat esimerkiksi häiriöiden ensimmäisen tason käsittelystä.

Häiriöiden hallinnasta vastaavia henkilöitä on ohjeistettava ja koulutettava, jotta he ymmärtävät organisaation prioriteetit tietoturvahäiriöiden käsittelyssä.

Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
49
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
32. Käsittelyn turvallisuus
GDPR
12. Läpinäkyvä informointi, viestintä ja yksityiskohtaiset säännöt rekisteröidyn oikeuksien käyttöä varten
GDPR
16.1.5: Tietoturvahäiriöihin vastaaminen
ISO 27001
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvontasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.

Häiriöiden käsittelyprosessissa:

  • vahvistetaan raportoitu häiriö (tai todetaan tarpeettomaksi kirjata ylös)
  • dokumentoidaan häiriön tyyppi ja syy
  • dokumentoidaan häiriöön liittyneet riskit
  • käsitellään riskit, mikäli häiriön perusteella niiden käsittelyä täytyy päivittää
  • määritellään ja dokumentoidaan toimenpiteet riskien pienentämiseksi tai päätös niiden hyväksymisestä
  • määritellään tahot, joille on tärkeää tiedottaa käsittelyn tuloksista (myös organisaation ulkopuoliset)
  • määritetään tarve häiriön jälkianalyysille

Notifying the public of a significant incident

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 41: Obavještavanje javnosti o značajnom incidentu
NIS2 Croatia
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Notifying the public of a significant incident
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

If it is necessary to inform the public in order to prevent or solve a significant incident in progress. Or if it serves the public interest, the competent CSIRT, relevant national authorities, or CSIRTs from affected EU Member States may, after consulting appropriate bodies and the affected entity, inform the public or request that the organization do so.

Submitting a monthly progress report

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Submitting a monthly progress report
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Jos tapaus on vielä kesken, kun loppuraportti pitäisi toimittaa (kuukauden jälkeen), organisaation on toimitettava kuukausittain raportti edistymisestä. Loppuraportti on toimitettava kuukauden kuluessa häiriötilanteen hallinnan päättymisestä.

Häiriötilanteisiin reagoimista koskevien harjoitusten toteuttaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
17.7: Conduct Routine Incident Response Exercises
CIS 18
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriötilanteisiin reagoimista koskevien harjoitusten toteuttaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio kehittää erilaisia tapahtumaskenaarioita, suunnittelee säännöllisiä harjoituksia, testaa viestintäkanavia, arvioi päätöksentekoa, simuloi työnkulun toteuttamista, kerää palautetta sekä päivittää reagointiprosesseja.

Häiriönhallintasuunnitelman laatiminen ja ylläpito

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
17.4: Establish and Maintain an Incident Response Process
CIS 18
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriönhallintasuunnitelman laatiminen ja ylläpito
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio laatii kattavan häiriötilanteiden torjuntasuunnitelman, jossa hahmotellaan yksityiskohtaiset menettelyt, määritellään roolit ja vastuualueet, sisällytetään vaatimustenmukaisuusvaatimukset, laaditaan viestintäsuunnitelma, johon sisältyy säännöllistä koulutusta, simulaatioita ja häiriötilanteiden jälkeisiä arviointeja.

Tietoturvapoikkeama avainhenkilöiden nimeäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
17.1: Designate Personnel to Manage Incident Handling
CIS 18
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvapoikkeama avainhenkilöiden nimeäminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation tulisi nimetä ensisijainen henkilö ja varahenkilö, sekä määriteltävä heidän roolinsa ja vastuualueensa. Organisaation tulisi laatia protokollat palveluntarjoajien kanssa työskentelyä varten, tarjottava säännöllistä koulutusta ja otettava käyttöön viestintäsuunnitelma tehokkaan häiriötilanteiden hallinnan varmistamiseksi.

Käyttäjien ilmoitusmenettely merkittävien palvelujen toiminnankeskeytysten varalta

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
3
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
34.(4): Incidentu un draudu paziņojumi pakalpojumu saņēmējiem
NIS2 Latvia
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Käyttäjien ilmoitusmenettely merkittävien palvelujen toiminnankeskeytysten varalta
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Jos se on tarkoituksenmukaista organisaation tarjoaman palvelun kannalta ja jos tällaisten tietojen paljastaminen ei aiheuta uutta merkittävää tietoturvahäiriön riskiä tai ole muuten ristiriidassa kansallisten turvallisuusetujen kanssa, organisaation olisi ilmoitettava käyttäjilleen viipymättä kaikista merkittävistä häiriöistä, jotka todennäköisesti vaikuttavat kielteisesti kyseisten palvelujen tarjoamiseen.

Häiriö on merkittävä, kun vähintään yksi seuraavista tapahtuu:

  • Häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia tappioita palveluntarjoajalle.
  • Häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa siihen liittyville henkilöille tai muille organisaatioille.

Edistymisraportin toimittaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
34.(6): Progresa ziņojums par incidentu
NIS2 Latvia
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Edistymisraportin toimittaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Jos merkittävää tietoturvahäiriötä ei ole mahdollista ratkaista kuukauden määräajassa, kohteen on toimitettava toimivaltaiselle tietoturvahäiriöitä ehkäisevälle laitokselle edistymisraportti merkittävän tietoverkkotapahtuman ratkaisemisesta ja loppuraportti sen jälkeen, kun merkittävä tietoturvahäiriö on ratkaistu.

Häiriötilanteiden toipumistoimenpiteiden käynnistämiskynnyksen määrittäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RS.MA-05: Incident recovery criteria
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriötilanteiden toipumistoimenpiteiden käynnistämiskynnyksen määrittäminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio määrittelee kriteerit häiriötilanteiden toipumistoimenpiteiden aloittamiselle. Tapahtunutta häiriötä arvioidaan näiden kriteerien perusteella ja määritetään, onko vaaratilanteen korjaamisprosessi käynnistettävä vähintään näiden toimenpiteiden avulla:

  • Sovelletaan häiriön toipumiskriteerejä häiriötilanteen tunnettuihin ja oletettuihin ominaisuuksiin sen arvioimiseksi, pitäisikö toipumisprosessit käynnistää, ottaen huomioon tekijät kuten vakavuus, vaikutus ja laajuus.
  • Arvioidaan häiriöiden toipumistoimien mahdollisesti aiheuttamat toiminnalliset häiriöt ja kehitetään strategioita, joilla minimoidaan vaikutukset käynnissä olevaan liiketoimintaan toipumisvaiheen aikana.
  • laaditaan selkeät kriteerit häiriötilanteen toipumistoimien priorisoimiseksi häiriön luonteen perusteella, mukaan lukien tietojen herkkyys, järjestelmät, joihin häiriö vaikuttaa, ja liiketoiminnan jatkuvuusvaatimukset.

dokumentoidaan päätöksentekoprosessi toipumistoimien käynnistämiseksi ja varmista, että siitä tiedotetaan asiaankuuluville sidosryhmille avoimuuden ja yhdenmukaisuuden varmistamiseksi.

Yleisölle tiedottaminen häiriön toipumistoimenpiteistä

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RC.CO-04: Public updates on incident recovery are shared
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Yleisölle tiedottaminen häiriön toipumistoimenpiteistä
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriötilanteessa organisaatio toteuttaa toipumissuunnitelmassaan määritellyt toimenpiteet. Toimenpiteet pannaan täytäntöön ja niistä tiedotetaan yleisölle seuraavasti:

  • Hallitaan yleisön näkemystä ja hallitaan kerrontaa.
  • lieventää vaaratilanteen vaikutusta organisaatioon.

Organisaation olisi selitettävä toimenpiteet, joihin on ryhdytty tapahtumasta toipumiseksi ja tapahtuman toistumisen estämiseksi.

Häiriötilanteiden dokumentointi ja eheys

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RS.AN-06: Records of investigation of incident
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriötilanteiden dokumentointi ja eheys
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio noudattaa dokumentointikäytäntöjä kunkin häiriöiden tutkinta- ja reagointiprosessin osalta:

  • Edellytetään, että jokainen tapahtumiin vastannut tai niitä tutkinut henkilö, mukaan lukien järjestelmän ylläpitäjät ja tietoturvahenkilöstö, kirjaa toimintansa prosessin aikana. Varmistetaan, että nämä tallenteet ovat muuttumattomia, jotta niiden eheys säilyy myöhempää analysointia ja tarkastuksia varten.
  • Määritetään vaaratilanteen johtajalle vastuu vaaratilanteen yksityiskohtaisesta dokumentoinnista, johon kirjataan kaikki toimet, havainnot ja päätökset, jotka on tehty koko vaaratilanteen selvitysprosessin aikana.
  • Varmistetaan, että häiriötilanteiden käsittelystä vastaavat ovat vastuussa kaikkien asiakirjojen eheyden säilyttämisestä ja raportoitavien tietojen lähteiden säilyttämisestä, jotta estetään tietojen väärentäminen tai häviäminen.

Toimittajien sisällyttäminen vaaratilanteiden hallintaan

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
ID.IM-02: Improvements from security tests and exercises
NIST 2.0
GV.SC-08: Including relevant suppliers and third parties in incident activities
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Toimittajien sisällyttäminen vaaratilanteiden hallintaan
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation olisi otettava toimittajat ja muut asiaankuuluvat kolmannet osapuolet mukaan häiriöiden hallintaprosessiin ja -suunnitteluun esimerkiksi seuraavin keinoin:

  • Määritellään ja otetaan käyttöön säännöt, roolit ja protokollat, jotka koskevat häiriötilanteisiin reagoimista ja niistä toipumista koskevien toimien raportointia organisaation ja sen toimittajien välillä.
  • Kriittisten toimittajien ottaminen mukaan säännöllisiin häiriötilanteiden torjuntaharjoituksiin ja simulaatioihin.
  • Luodaan ja koordinoidaan kriisiviestintämenetelmät ja -käytännöt organisaation ja sen kriittisten toimittajien välille.
  • Järjestetään kriittisten toimittajien kanssa yhteisiä oppimistilaisuuksia vaaratilanteiden jälkeen, jotta voidaan parantaa yhteisiä reagointivalmiuksia ja tarkentaa prosesseja tulevia vaaratilanteita varten.

Häiriönhallintasuunnitelman laatiminen ja ylläpito

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
7
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
4.1.1: Establish plans for incident management
NSM ICT-SP
ID.IM-04: Incident response and cybersecurity plans
NIST 2.0
PR.IR-03: Meeting resilience requirements
NIST 2.0
RC.RP-01: Recovery plan
NIST 2.0
RS.MA-01: Incident response plan execution
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriönhallintasuunnitelman laatiminen ja ylläpito
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation tulisi laatia ja ylläpitää häiriönhallintasuunnitelmia. Hallintasuunnitelmien tulisi sisältää ainakin seuraavat seikat

  • Häiriö tai häiriön tyyppi, jota varten suunnitelma on laadittu
  • Suunnitelman tavoite
  • Vastuuhenkilöt ja asiaan liittyvät sidosryhmät sekä yhteystiedot
  • Suunnitellut välittömät toimet
  • Suunnitellut seuraavat vaiheet

Vaikutusten tunnistaminen liiketoimintaprosesseihin

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
4.3.1: Identify extent and impact on business processes
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Vaikutusten tunnistaminen liiketoimintaprosesseihin
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Tunnista häiriön laajuus ja vaikutus liiketoimintaprosesseihin, jotta voidaan ymmärtää, miten toiminta voi häiriintyä. Tähän arviointiin olisi sisällyttävä perusteellinen arviointi vaikutuksista taustalla oleviin ICT-toimintoihin. Lisäksi olisi tutkittava, miten häiriö vaikuttaa ICT-palveluihin, mukaan lukien pilvipohjaiset sovellukset ja sisäiset järjestelmät, sekä erilaisiin liiketoimintaa tukeviin ICT-järjestelmiin.

Tapahtumatietojen rikastaminen tehokkaiden vastatoimien varmistamiseksi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
4.3.3: Log all activities, results and relevant decisions
NSM ICT-SP
38: Kiberuzbrukumu attiecināšana
NIS2 Latvia
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tapahtumatietojen rikastaminen tehokkaiden vastatoimien varmistamiseksi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla tulisi olla selkeä prosessi, jolla tapahtumatietoja rikastetaan tehokkaiden vastatoimien varmistamiseksi. Tähän prosessiin olisi kuuluttava tapahtumatietojen jatkuva päivittäminen, tilannetietoisuuden seuranta ja tietojen kerääminen useista eri lähteistä. Tapahtumatietojen rikastaminen auttaa organisaatiota hallitsemaan tapahtumia tehokkaammin.


Tapahtumatoimien dokumentointi laatimalla aikajana häiriöstä

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
4.3.3: Log all activities, results and relevant decisions
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tapahtumatoimien dokumentointi laatimalla aikajana häiriöstä
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on luotava selkeät prosessit aikajanan laatimiseksi aina, kun häiriö sattuu. Aikatauluun olisi sisällytettävä sekä organisaation toimet että uhkatoimijan toimet. Aikajanan tulisi kattaa:

  • Milloin ja miten alkuperäinen tietoturvaloukkaus tapahtui
  • Uhkatoimijan liikkuminen ICT-järjestelmässä (esim. mahdollinen käyttöoikeuksien eskalointi).
  • Organisaation tekemät keskeiset päätökset vastausvaiheen aikana.
  • Asiaankuuluvien osapuolten välinen viestintä

Tämä auttaa organisaatiota ymmärtämään häiriön koko laajuuden ja parantamaan vastatoimia tulevissa häiriöissä.

Toipumissuunnitelman laatiminen ja toteuttaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
4.3.4: Launch recovery plan during or after the incident
NSM ICT-SP
Article 39: Components of the ICT business continuity plan
DORA simplified RMF
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Toipumissuunnitelman laatiminen ja toteuttaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla tulisi olla määritelty ja hyvin dokumentoitu toipumissuunnitelma. Toipumissuunnitelma olisi voitava käynnistää häiriötilanteen aikana tai sen jälkeen. Elvytystoimet ja -toimenpiteet vaihtelevat vaaratilanteesta toiseen, esimerkiksi vaaratilanteen tyyppi voi vaikuttaa toteutettaviin toimiin. Näihin toimiin voivat kuulua:

  • Häiriön aikana menetettyjen tai vahingoittuneiden tarpeettomien resurssien aktivointi uudelleen.
  • Laitteiston ja ohjelmistojen uudelleenasentaminen vaurioituneisiin komponentteihin
  • Konfiguraatioasetusten palauttaminen, mukaan lukien tarvittavat mukautukset
  • Häiriön aikana pysäytettyjen palvelujen palauttaminen

Organisaation olisi omaksuttava "build back better" -ajattelutapa, kun se rakentaa ICT-järjestelmiä uudelleen. Tämä tarkoittaa, että järjestelmät olisi rakennettava uudelleen parempaan tilaan kuin ne olivat ennen häiriötä.

Yhteydenpito relevanttien osapuolten kanssa häiriön jälkeen (esim. CERT, NSM NCSC)

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
4.3.6: Perform necessary activities after the incident
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Yhteydenpito relevanttien osapuolten kanssa häiriön jälkeen (esim. CERT, NSM NCSC)
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla on määritellyt menettelyt, joiden avulla se viestii relevanteille viranomaisille ja osapuolille häiriön sattuessa. Näitä osapuolia ovat esimerkiksi alakohtaiset tietokonehätätilanteiden torjuntaryhmät ja NSM NCSC.

Kriittisten järjestelmien turvallinen vikaantuminen verkkoyhteyksien katketessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
PR.AC-5: Network integrity (network segregation, network segmentation… ) is protected.
CyberFundamentals
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Kriittisten järjestelmien turvallinen vikaantuminen verkkoyhteyksien katketessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Jos yhteys katkeaa tai verkkojärjestelmissä ilmenee vika, kuten:

  • Vika organisaation palomuurijärjestelmissä.
  • Verkon menetys
  • Fyysisen komponentin tuhoutuminen

Organisaation tulee varmistaa, että sen kriittiset järjestelmät vikaantuvat turvallisesti, jotta lisävahingoilta voidaan välttyä tai pitää ne mahdollisimman pieninä.

Turvallisuustapahtumien ja häiriötilanteiden määrittely

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
1.6.1: Reporting of security events
TISAX
DE.AE-08: Incidents declaration criteria
NIST 2.0
17.9: Establish and Maintain Security Incident Thresholds
CIS 18
Article 31: ICT risk management
DORA simplified RMF
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Turvallisuustapahtumien ja häiriötilanteiden määrittely
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on laadittava selkeä ja kattava määritelmä siitä, mikä on raportoitava turvallisuustapahtuma tai havainto, ja varmistettava, että se kattaa seuraavat luokat:

  • Henkilöstön rikkomukset tai väärinkäytökset.
  • Tunkeutuminen, varkaus, luvaton pääsy turvavyöhykkeille ja turvavyöhykkeiden haavoittuvuudet.
  • Kyberturvallisuustapahtumat, kuten tietojärjestelmien haavoittuvuudet ja havaitut onnistuneet tai epäonnistuneet kyberhyökkäykset.
  • Toimittajien ja yhteistyökumppaneiden vaaratilanteet, jotka voivat vaikuttaa kielteisesti organisaation turvallisuuteen.

Organisaatiolla on oltava määritelty menettely häiriötilanteiden raportointia varten, ja siitä on tiedotettava henkilöstölle:

  • Suunnitellaan ja otetaan käyttöön tehokkaat raportointimekanismit, jotka on räätälöity havaittujen riskien mukaan.
  • Varmistetaan, että näistä mekanismeista tiedotetaan hyvin ja että ne ovat kaikkien työntekijöiden, sidosryhmien ja asiaankuuluvien osapuolten saatavilla, jotta turvallisuustapahtumista voidaan raportoida ajoissa ja täsmällisesti.
  • Järjestetään koulutustilaisuuksia ja tiedotusohjelmia sen varmistamiseksi, että kaikki asianomaiset työntekijät ja sidosryhmät ymmärtävät raportoitavien turvallisuustapahtumien määritelmän ja tuntevat raportointimekanismit.

Sisäinen viestintä häiriötilanteessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
6
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
1.6.1: Reporting of security events
TISAX
RS.CO-03: Sharing Information with stakeholders
NIST 2.0
DE.AE-06: Information on adverse events
NIST 2.0
RS.CO-02: Notifying stakeholders of incidents
NIST 2.0
17.2: Establish and Maintain Contact Information for Reporting Security Incidents
CIS 18
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Sisäinen viestintä häiriötilanteessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla tulee olla selkeät viestintäkanavat tapahtumien raportointia varten:

  • Perustetaan ja ylläpidetään asianmukaisia viestintäkanavia turvallisuustapahtumista raportoiville henkilöille ja varmistetaan, että:
  • Tapahtumista ilmoittamista varten on määritetty yhteinen yhteyspiste, josta tiedotus tapahtuu kaikille asianomaisille osapuolille.
  • Käytettävissä on erilaisia raportointikanavia tapahtumien vakavuuden mukaan, mukaan lukien reaaliaikaiset viestintävaihtoehdot merkittävissä hätätilanteissa ja asynkroniset menetelmät (esim. liput, sähköposti) vähemmän kiireellisissä asioissa.

Organisaation olisi myös harkittava mahdollisuutta ulkoiseen raportointiin. Tämä voi tarkoittaa, että organisaatiolla on järjestelmä, jolla voidaan käsitellä ulkoisten osapuolten raportteja turvallisuustapahtumista, mukaan lukien:

  • Ulkoisesti saatavilla oleva ja hyvin kommunikoitu menetelmä tietoturvatapahtumien raportointia varten.
  • Määritellyt menettelyt ulkoisista lähteistä tuleviin tietoturvatapahtumaraportteihin vastaamista ja niiden käsittelyä varten.

Organisaation olisi myös varmistettava, että häiriötilanteiden raportointimekanismit ja -tiedot ovat helposti kaikkien asianomaisten raportoijien saatavilla, ja otettava käyttöön palautemenettely, jolla turvatapahtumista raportoiville annetaan nopeita vastauksia ja päivityksiä ja jolla varmistetaan, että heille tiedotetaan tuloksista ja tarvittavista jatkotoimista.


Tietoturvahäiriöiden luokitteluprosessi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
1.6.2: Management of reported events
TISAX
RS.MA-04: Incidents escalation and elevating
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvahäiriöiden luokitteluprosessi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla olisi oltava menettely tietoturvahäriöiden luokittelemiseksi käsittelyn aikana. Häiriö olisi luokiteltava vähintään seuraaviin luokkiin:

  • Henkilöstö
  • Fyysinen
  • Kyber

Tämän jälkeen vaaratilanne olisi luokiteltava sen vaikutusten perusteella esimerkiksi seuraavasti:

  • Ei turvallisuusriskiä
  • Havainto
  • Parannusehdotus
  • Haavoittuvuus
  • Tietoturvahäiriö

Tämän jälkeen vaaratilanteet olisi asetettava tärkeysjärjestykseen vaaratilanteen vakavuuden perusteella.

Häiriöiden luokittelu

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
6
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Article 18: Classification of ICT-related incidents and cyber threats
DORA
4.2.1: Review log data and collect relevant data on the incident to create a good basis for making decisions
NSM ICT-SP
4.2.2: Determine the severity level of the incident
NSM ICT-SP
RS.MA-03: Incident classification
NIST 2.0
RS.AN-08: Incident’s magnitude
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöiden luokittelu
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatioiden tulee suorittaa häiriöiden luokittelu ja vaikutustenarviointi seuraavien kriteerien perusteella:

  • Asianomaisten osapuolten (asiakkaat, muut organisaatiot) lukumäärä ja mahdollisuuksien mukaan niiden tapahtumien määrä, joihin vaikutus vaikuttaa.
  • Mainevaikutus
  • Häiriön kesto
  • Vaikutusten maantieteellinen leviäminen
  • Mahdollisia tietojen menetyksiä suhteessa CIA-arvoihin
  • Vaikutuksen kohteena olevien palveluiden kriittisyys
  • Taloudellinen vaikutus

ICT-ympäristön seurannan riittävä resursointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Article 10: Detection
DORA
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
ICT-ympäristön seurannan riittävä resursointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation tulee osoittaa riittävästi resursseja käyttäjien toiminnan, ICT-ympäristön poikkeavuuksien ja kyberhyökkäysten seurantaan.

Valvomalla organisaation tulee tunnistaa perustoiminnan poikkeamat ja häiriöt.

Turvallisuusluokiteltujen tietojen huomiointi häiriöiden hallinnassa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
T-06: TOIMINTAHÄIRIÖT JA POIKKEUSTILANTEET
Katakri 2020
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Turvallisuusluokiteltujen tietojen huomiointi häiriöiden hallinnassa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriöiden hallinnassa on huomioitava myös:

  • Turvallisuusluokiteltujen tietojen suojaaminen hätä- ja häiriötilanteissa
  • Turvallisuusluokitellulla tiedolla on riittävät suojaustoimenpiteet tietoihin luvattoman pääsyn ja eheyden ja käytettävyyden turvaamuseksi
  • Turvallisuusluokiteltu tieto tulee olla suojattu teknisiltä ja fyysisiltä vahingoilta.

Organisaatiolla tulee olla varmuus siitä, että käsiteltävä tieto tai järjestelmä on suojattu hätä- tai häiriötilanteissa fyysisiltä vahingoilta kuten tulipalot, vesivahingot tai ilkivalta tai luvaton tunkeutuminen sekä sähköisiä menetelmiä käyttäen aiheutetuilta fyysisiltä vahingoilta kuten laitteiden rikkoutuminen. Tietoa tai järjestelmää tulee suojata asianmukaisin, mutta riskiarvioinnin perusteella tarkoituksenmukaisin toimin.

Turvallisuuspoikkeamista ilmoittaminen viranomaisille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
T-07: TURVALLISUUSPOIKKEAMIEN HALLINTA
Katakri 2020
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Turvallisuuspoikkeamista ilmoittaminen viranomaisille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla tulee olla prosessi tapahtuneen tai epäillyn kansainvälisen turvallisuusluokitellun tiedon vaarantaneen tietoturvapoikkeaman ilmoittamisesta toimivaltaiselle turvallisuusviranomaiselle.

Organisaatiolla tulee olla myös ohjeistus ja menettelytavat turvallisuusluokitellun tiedon vaarantaneiden tietoturvapoikkeamien havaitsemiseen ja tiedottamiseen organisaation sisällä ja kenelle kaikille tietoturvapoikkeamasta tai sen epäilystä tulee ilmoittaa. Lisäksi täytyy olla selvillä millaiset tietoturvapoikkeamasta vaativat yhteydenottoa viranomaisiin.

Turvallisuusluokiteltujen tietojen katsotaan vaarantuneen, kun ne ovat tietoturvatapahtuman seurauksena paljastuneet tai voineet paljastua sivullisille henkilöille. Useat tiedon omistajat (esimerkiksi EU) sekä myös voimassa olevat viranomaishyväksynnät edellyttävät välitöntä ilmoitusta turvallisuusluokitellun tiedon vaarantaneista poikkeamista tai niiden epäilyistä.

Häiriöilmoitukset omien palveluiden käyttäjille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
9
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
18.1.: Pranešimai apie incidentus CSIRT ir paslaugų gavėjams
NIS2 Lithuania
23.1: Incident notifications to CSIRT and recipients of services
NIS2
14 §: Poikkeamasta ja kyberuhkasta ilmoittaminen muulle kuin viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
4.2.3: Inform relevant stakeholders
NSM ICT-SP
RS.CO-03: Sharing Information with stakeholders
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöilmoitukset omien palveluiden käyttäjille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Mikäli organisaation tarjoaman palvelun näkökulmasta on tarkoituksenmukaista, organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä palveluidensa käyttäjille merkittävistä häiriöistä, jotka todennäköisesti vaikuttavat negatiivisesti kyseisten palveluiden toimittamiseen.

Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:

  • häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia menetyksiä palveluntarjoajalle
  • häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa liittyville ihmisille tai muille organisaatioille

Palveluiden käyttäjiin vaikuttavista tietoturvauhkista ja suojatoimenpiteistä viestintä

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
8
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
23.2: Threat notifications to recipients of services
NIS2
14 §: Poikkeamasta ja kyberuhkasta ilmoittaminen muulle kuin viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
RS.CO-3: Information is shared consistent with response plans.
CyberFundamentals
4.2.3: Inform relevant stakeholders
NSM ICT-SP
34 § 2°: Notifications de menaces aux bénéficiaires des services
NIS2 Belgium
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Palveluiden käyttäjiin vaikuttavista tietoturvauhkista ja suojatoimenpiteistä viestintä
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kun organisaation palveluiden käyttäjät ovat mahdollisesti alttiina merkittävälle tietoturvauhkalle, organisaation on viestittävä tästä heille sisältäen kaikki mahdolliset korjaustoimenpiteet, joita käyttäjät voivat itse toteuttaa suojautuakseen uhkaa vastaan.

Kun viestinnän selkeyden kannalta on tarpeen, organisaation on sisällytettävä viestintäänsä myös yleisempää tietoa liittyvästä tietoturvauhkasta.

Siedettävien toimintakatkosten määrittely

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
27: Siedettävien toimintakatkoksien määrittely
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Siedettävien toimintakatkosten määrittely
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation tulisi määritellä jokaisen tunnistetun kriittisen toiminnon suhteen, kuinka pitkä toimintakatkos siedetään ilman, että organisaation toiminta häiriintyy.

Määrittelyssä on otettava huomioon:

  • Lainsäädännön vaatimukset liittyen organisaation järjestelmien, rekistereiden ja palveluiden saatavuuteen
  • Oman toiminnan ja sidosryhmien vaatimukset

Tietoturvahäiriöihin liittyvien tietoturvamittarien määrittely

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RESPONSE-2: Analyze Cybersecurity Events and Declare Incidents
C2M2
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
17.9: Establish and Maintain Security Incident Thresholds
CIS 18
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvahäiriöihin liittyvien tietoturvamittarien määrittely
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla on määritellyt seurattavat mittarit, jotka liittyvät tietoturvahäiriöiden hallintaan. Parhaimmillaan hyvät mittarit auttavat havaitsemaan heikkouksia häiriöiden tunnistamiseen liittyen.

Mahdollisia mittareita ovat mm.:

  • tietoturvatapahtumien määrä ja suhde häiriöihin
  • häiriöiden määrä tarjottavan palvelun, osaston, vakavuuden tai tyypin mukaan
  • vaadittu aika häiriöin tunnistamiseen, tutkimiseen ja käsittelyyn
  • poikkeamat dokumentoiduista toimintatavoista

Prosessit tarjottuihin digipalveluihin liittyvien tietoturvatapahtumien raportoimiseksi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
12
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16: Tietoturvahäiriöiden hallinta
ISO 27017
16.1: Tietoturvahäiriöiden ja tietoturvallisuuden parannusten hallinta
ISO 27017
16.1.2: Tietoturvatapahtumien raportointi
ISO 27017
ID.RA-3: Threat identification
NIST
DE.DP-4: Event detection
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Prosessit tarjottuihin digipalveluihin liittyvien tietoturvatapahtumien raportoimiseksi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Pilvipalveluita tarjoaessaan organisaatiolla tulee olla suunnitellut prosessit tai menettelyt:

  • miten pilvipalvelun asiakas raportoi tietoturvatapahtumasta organisaatiolle
  • miten organisaatio raportoi tietoturvatapahtumista pilvipalveluasiakkaille
  • miten pilvipalvelun asiakas voi seurata aiemmin raportoidun tietoturvatapahtuman tilaa

Tapahtumalähteiden määrittely ja seuranta

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
6
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
DE.AE-3: Event data
NIST
TEK-13: Poikkeamien havainnointikyky ja toipuminen
Julkri
RESPONSE-1: Detect Cybersecurity Events
C2M2
DE.AE-3: Event data are collected and correlated from multiple sources and sensors.
CyberFundamentals
DE.CM-03: Monitoring personnel activity and technology usage
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tapahtumalähteiden määrittely ja seuranta
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on määriteltävä, millaisia tietoturvatapahtumia se seuraa ja millä toimintatavoilla.

Tietoturvatapahtumia tulisi seurata useista eri lähteistä, joiden avulla tärkeä, reagointia vaativat mahdolliset häiriöt voidaan tunnistaa. Tietoa voidaan saada mm. suoraan hallintajärjestelmästä, ulkoisilta kumppaneilta tai organisaation laitteiden tuottamista lokeista.

Esimerkkejä seurattavista tietoturvatapahtumista voivat olla mm.:

  1. Palvelimen hidas toiminta
  2. Toistuvat kirjautumisvirheet
  3. Tuntemattomat kirjautumisyritykset
  4. Poikkeuksellinen verkkoliikenne
  5. Tallennustilan loppuminen
  6. Muutokset koodiprojekteissa
  7. Konfiguraatiomuutokset palomuurilla
  8. Käyttöoikeusmuutokset kriittisiin järjestelmiin / palvelimiin / tietokantoihin
  9. Isot tietokantalataukset
  10. Luvattomat ohjelmistoasennukset päätelaitteille
  11. Liikenne haitalliseksi tiedetyistä IP-osoitteista

Tietoturvahäiriön rajan määrittely

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
6
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
DE.AE-5: Incident alert thresholds
NIST
RESPONSE-2: Analyze Cybersecurity Events and Declare Incidents
C2M2
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
DE.AE-5: Incident alert thresholds are established.
CyberFundamentals
DE.AE-08: Incidents declaration criteria
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvahäiriön rajan määrittely
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation täytyy määritellä raja, jolloin tietoturvatapahtumasta tulee tietoturvahäiriö.

Havaitsemisprosessien testaus ja vaatimustenmukaisuus

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
5
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
DE.DP-2: Detection activities
NIST
TEK-13: Poikkeamien havainnointikyky ja toipuminen
Julkri
CC7.2: Monitoring of system components for anomalies
SOC 2
DE.DP-2: Detection activities comply with all applicable requirements.
CyberFundamentals
39: Koordinēta ievainojamību atklāšana
NIS2 Latvia
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Havaitsemisprosessien testaus ja vaatimustenmukaisuus
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Havaitsemisprosesseja ja menettelyjä ylläpidetään ja testataan, jotta varmistetaan tietoisuus poikkeavista tapahtumista. Havaitsemistoimien täytyy sopia kaikkiin asiaan liittyviin vaatimuksiin.

Häiriön rajaustoimet

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
8
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RS.MI-1: Incident containment
NIST
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
RS.MI-1: Incidents are contained.
CyberFundamentals
4.3.2: Determine whether the incident is under control and take the necessary reactive measures
NSM ICT-SP
14.5.3.a): Kibernetinių incidentų valdymą
NIS2 Lithuania
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriön rajaustoimet
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on otettava keinoja käyttöön, jolla häiriön vaikutus voidaan rajata mahdollisimman pieneen osaan. Keinot tulisivat vastata tehtyjä suunnitelmia ja sisältää häiriön:

  • Vastaisen valmistelun
  • Analysoinnin
  • Eristämisen
  • Hävittämisen
  • Palautumisen käynnistämisen

Tietoturvahäiriöiden ilmoittaminen viranomaisille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
35: Häiriöiden ilmoittaminen viranomaisille
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
17.2: Establish and Maintain Contact Information for Reporting Security Incidents
CIS 18
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvahäiriöiden ilmoittaminen viranomaisille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla tulee olla olemassa menettely sen toimintaan kohdistuvien häiriöiden, hyökkäysten ja loukkausten ilmoittamiseksi viranomaisille. Esimerkiksi:

  • Poliisi
  • Tietosuojavaltuutetun toimisto
  • Kyberturvallisuuskeskus

Häiriötilanteiden säännöllinen harjoittelu

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
36: Häiriötilanteiden säännöllinen harjoittelu
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
3.4.5: Test the organisation´s routines for detection and preparedness
NSM ICT-SP
4.1.6: Test and rehearse the plans regularly so that they are established
NSM ICT-SP
14.6: Train Workforce Members on Recognizing and Reporting Security Incidents
CIS 18
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriötilanteiden säännöllinen harjoittelu
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation tulisi säännöllisesti, vähintään kerran vuodessa, harjoitella siihen kohdistuvia mahdollisia häiriö- tai hyökkäystilanteita.

Harjoitus voi kohdistua joko häiriön havaitsemisen, reagoinnin tai johtamisen kehittämiseen tai kaikkiin näistä.

Harjoitusten toteuttamisesta ja havainnoista tulee ylläpitää dokumentaatiota.

Tietoturvahäiriöihin liittyvien todisteiden hallinta

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
5.28: Todisteiden kerääminen
ISO 27001
6.2b: Häiriöiden hallinta ja menettelyt ongelmatilanteissa
Tietoturvasuunnitelma
4.3.3: Log all activities, results and relevant decisions
NSM ICT-SP
RS.AN-07: Incident data and metadata
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvahäiriöihin liittyvien todisteiden hallinta
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on luotava toimintatavat, joiden avulla tunnistetaan, kerätään ja säilytetään tietoturvahäiriöihin liittyvä relevantti todistetieto. Todisteiden voi olla tarpeen olla kerätty tavalla, joka voidaan hyväksyä relevanteissa tuomioistuimissa tai muissa vastaavissa kurinpitoelimissä.

Todistemateriaaliin liittyen pitäisi pystyä osoittamaan mm.:

  • tietueet ovat täydellisiä, eikä niitä ole muokattu millään tavalla
  • kopiot sähköisistä todisteista ovat todennäköisesti identtisiä alkuperäisten kanssa
  • tietojärjestelmä, josta todisteita on kerätty, toimi oikein keräyshetkellä

Liittyvän henkilökunnan sekä työkalujen sertifiointia tai muita pätevyystodisteita voidaan lisäksi harkita sovellettavan todisteiden arvon vahvistamiseksi.

Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
34
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16.1.4: Tietoturvatapahtumien arviointi ja niitä koskevien päätösten tekeminen
ISO 27001
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvontasuunnitelma
DE.AE-4: Impact of events
NIST
RS.RP: Response Planning
NIST
RS.RP-1: Incident response plan
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt prosessin ja siihen osallistuvan tiimin, jonka avulla tietoturvahäiriöihin reagoidaan pikaisesti ja sopivat jatkotoimet päätetään johdonmukaisesti.

Ensimmäisen tason reagointiprosessissa vähintään:

  • pyritään tehokkaasti vahvistamaan todettu häiriö
  • päätetään tarpeesta välittömään reagointiin

Vapaaehtoiset ilmoitukset tietoturvahäiriöistä

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
15 §: Vapaaehtoinen ilmoittaminen
Kyberturvallisuuslaki
34.(9): Brīvprātīga ziņošana
NIS2 Latvia
Članak 39: Obavještavanje na dobrovoljnoj osnovi
NIS2 Croatia
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Vapaaehtoiset ilmoitukset tietoturvahäiriöistä
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla voi olla prosessi, jonka avulla se voi vapaaehtoisesti ilmoittaa tietyt tietoturvaloukkaukset, tietoverkkouhat tai läheltä piti -tilanteet valvontaviranomaiselle.

Vapaaehtoisilla ilmoituksilla tarkoitetaan muita kuin merkittäviä vaaratilanteita koskevia ilmoituksia, jotka ovat NIS2-direktiivin mukaan pakollisia.

Ympäristöuhkien huomiointi riskien- ja häiriöiden hallinnassa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
A1.2: Recovery of infrastructure according to objectives
SOC 2
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Ympäristöuhkien huomiointi riskien- ja häiriöiden hallinnassa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation tulisi ottaa huomioon ympäristöuhat, jotka voivat vaikuttaa järjestelmien käytettävyyteen, osana riskienarviointiprosessia ja myös osana tietoturvahäiriöiden prosessia.

Ympäristöuhkiin kuuluu esimerkiksi:

  • Epäsuotuisa sää
  • Vika ympäristönhallintajärjestelmissä
  • Virtapiikit sähkönjakelussa
  • Tulipalot
  • Vesivahingot


Tietoturvatapahtumien lajittelun varmistaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
7
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
DE.AE-2: Analyze detected events
NIST
RESPONSE-2: Analyze Cybersecurity Events and Declare Incidents
C2M2
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
DE.AE-2: Detected events are analysed to understand attack targets and methods.
CyberFundamentals
RS.MA-02: Incident reports
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvatapahtumien lajittelun varmistaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on määriteltävä toimintatavat, joiden avulla havaitut tietoturvatapahtumat pystytään selkeästi lajittelemaan. Lajittelun avulla on pystyttäjä priorisoimaan tapahtumat vakavuuden ja mahdollisen vaikutuksen mukaan.

Lajittelun perusteella on tarkoitus tehostaa tietoturvatapahtumien tutkimista ja arviointia, jotta esimerkiksi häiriöön vastaaminen saadaan tarvittaessa käyntiin nopeasti.

Toimintatavat voivat koostua yleisistä prosesseista, teknisistä työkaluista tai koneoppimista hyödyntävistä algoritmeistä. Toimintatapoja on tarkasteltava säännöllisesti, jotta vahvistetaan niiden toimivuus ja sopivuus käyttötarpeisiin.

Rikostekninen tutkinta häiriöille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
7
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RS.AN-3: Forensics
NIST
6.8: Asiakas- ja potilastietojärjestelmien pääsynhallinnan ja käytön seurannan käytännöt
Tietoturvasuunnitelma
RS.AN-3: Forensics are performed.
CyberFundamentals
4.3.6: Perform necessary activities after the incident
NSM ICT-SP
RS.AN-03: Incident analysis
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Rikostekninen tutkinta häiriöille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriön jälkeen haitalliselle koodille, tai muille häiriön jäänteille on suoritettava rikostekninen tutkinta. Turvallisesti tehty tutkinta suljetussa ympäristössä voi aukaista häiriön syitä, tavoitteita ja toteutustapoja. Tämä auttaa organisaatiota korjaamaan mahdolliset aukot turvallisuudessa, varautumaan samankaltaisiin häiriöihin ja tunnistamaan tai profiloimaan mahdollisen hyökkääjän.

Henkilöstön whistle blowing -järjestelmä

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
0
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Henkilöstön whistle blowing -järjestelmä
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Henkilöstöllä on käytössä whistle blowing -järjestelmä, jonka kautta voi nimettömästi raportoida tietoturvasääntöjen tai -menettelyjen loukkauksista.

Häiriökäsittelyn tuloksista tiedottaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
15
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16.1.6: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO 27001
PR.IP-8: Protection effectiveness
NIST
DE.DP-4: Event detection
NIST
5.27: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO 27001
CC2.2: Internal communication of information
SOC 2
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriökäsittelyn tuloksista tiedottaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt toimintatavat, jotka varmistavat häiriön alkuperäisen raportoijan sekä muuten häiriöön liittyvän henkilöstön saavan tiedon häiriön käsittelyn tuloksista.

Häiriöön liittyvä henkilöstö voidaan kirjata valinnaiseen tietokenttään tietoturvahäiriöiden dokumentaatiopohjassa.

Häiriöiden säännöllinen jaksottainen analysointi ja häiriöistä oppiminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
31
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16.1.6: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO 27001
PR.IP-7: Protection processes
NIST
PR.IP-8: Protection effectiveness
NIST
DE.DP-5: Detection processes improvment
NIST
RS.AN-2: The impact of the incident
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöiden säännöllinen jaksottainen analysointi ja häiriöistä oppiminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Tietoturvahäiriöiden analysoinnista ja ratkaisemisesta saatua tietämystä olisi hyödynnettävä tulevien häiriöiden todennäköisyyden vähentämisessä ja niiden vaikutuksen pienentämisessä.

Organisaatio analysoi säännöllisesti tapahtuneita häiriöitä kokonaisuutena. Tässä prosessissa tutkitaan häiriöiden tyyppiä, määrää ja kustannuksia tavoitteena tunnistaa toistuvia ja vaikutuksiltaan merkittäviä häiriöitä.

Mikäli reagointia vaativia toistuvia häiriöitä tunnistetaan, niiden perusteella:

  • luodaan uusia tai laajennetaan olemassaolevia tietoturvan hallintatehtäviä
  • tarkennetaan tai laajennetaan tähän aihepiiriin liittyvää tietoturvaohjeistusta
  • luodaan häiriöstä case-esimerkki, jota käytetään henkilöstön kouluttamiseksi vastaaviin tilanteisiin reagoimiseksi tai niiden välttämiseksi

Jälkianalyysi tietoturvahäiriöille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
22
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16.1.6: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO 27001
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvontasuunnitelma
ID.RA-4: Impacts on business
NIST
DE.DP-5: Detection processes improvment
NIST
RS.AN-2: The impact of the incident
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Jälkianalyysi tietoturvahäiriöille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Mikäli häiriön ensisijaisen käsittelyn perusteella on vaikeaa tunnistaa tietoturvahäiriön lähde, suoritetaan häiriölle erillinen jälkianalyysi, jossa lähde pyritään tunnistamaan.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.