Sisältökirjasto
Omavalvontasuunnitelma
6.2: Tietojärjestelmien asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset käyttöohjeet

Vaatimuksen kuvaus

Kuinka täyttää vaatimus

Tietoturvan ja tietosuojan omavalvontasuunnitelma

6.2: Tietojärjestelmien asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset käyttöohjeet

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Henkilöstön ohjeistus- ja koulutusmenettely digiturva-asioissa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Henkilöstöturvallisuus
Tietoturvakoulutus
50
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
T11: Turvallisuuskoulutus ja -tietoisuus
Katakri
4 §: Tiedonhallinnan järjestäminen tiedonhallintayksikössä
TiHL
29. Tietojenkäsittely rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän alaisuudessa
GDPR
32. Käsittelyn turvallisuus
GDPR
7.2.1: Johdon vastuut
ISO 27001
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Henkilöstön ohjeistus- ja koulutusmenettely digiturva-asioissa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiomme on määritellyt toimintatavat henkilöstön digiturvaosaamisen ylläpitämiseen. Näihin voi liittyä mm. seuraavia asioita:

  • henkilöstölle on olemassa ohjeet, joilla kuvataan työrooliin liittyvät digiturvan yleiset säännöt
  • henkilöstöä koulutetaan, jotta he pystyvät toimimaan turvallisesti, tietävät ohjeet ja kykenevät noudattamaan niitä
  • henkilöstö osoittaa testien tai muun vastaavan avulla omaavansa turvallisen toiminnan vaatimat digiturvataidot ja -tiedot

Koulutus keskittyy kullekin työroolille oleellisimpiin digiturvateemoihin, mutta sisältää tarpeeksi usein myös kaikkia työntekijöitä koskevat "perusasiat":

  • työntekijän henkilökohtainen vastuu (mm. päätelaitteista ja käsittelemästään tiedosta)
  • kaikkia koskevat käytännöt (mm. tietoturvahäiriöiden raportointi)
  • kaikkia koskevat säännöt (mm. puhdas työpöytä)
  • organisaation tietoturvaroolit (keneen yhteyttä ongelmatilanteissa)

Ohjeistukset asiakas- ja potilastietojen käsittelystä

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.1: Tietojärjestelmien käyttäjiltä vaadittava koulutus ja kokemus
Omavalvontasuunnitelma
6.2: Tietojärjestelmien asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset käyttöohjeet
Omavalvontasuunnitelma
6.3: Henkilöstön koulutus sekä osaamisen ylläpito ja kehittäminen
Tietoturvasuunnitelma
6.4: Tietojärjestelmien käyttöohjeet ja ohjeiden mukainen käyttö
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Ohjeistukset asiakas- ja potilastietojen käsittelystä
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kirjalliset ohjeet asiakas- ja potilastietojen käsittelystä tulee olla annettu ja niiden jakelukanavat selvitetty niitä käsitteleville työntekijöille.

Ohjeistuksissa käsitellään vähintään seuraavia teemoja:

  • Asiakas- ja potilastietojärjestelmien turvallinen käyttö
  • Asiakas- ja potilastietojen turvallinen käsittely
  • Salassapito
  • Tietojen oikeaoppinen luovuttaminen
  • Käsittelyyn liittyvä lainsäädäntö

Tietojärjestelmän käyttöohjeiden ja tukipalvelujen kuvaaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Järjestelmien käyttöohjeet ja tuki
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.2: Tietojärjestelmien asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset käyttöohjeet
Omavalvontasuunnitelma
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvontasuunnitelma
6.4: Tietojärjestelmien käyttöohjeet ja ohjeiden mukainen käyttö
Tietoturvasuunnitelma
6.10: Työasemien, mobiililaitteiden ja käyttöympäristön tukipalveluiden hallinta
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietojärjestelmän käyttöohjeiden ja tukipalvelujen kuvaaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Omavalvontasuunnitelmassa on selvitettävä, miten on varmistettu, että tietojärjestelmän käyttäjällä on saatavilla tarpeelliset käyttöohjeet vähintään sillä kielellä, jonka osaaminen on vähimmäisvaatimus työtehtävässä toimimiselle.

Lisäksi omavalvontasuunnitelmassa kuvataan, millaisia tukipalveluja on saatavissa järjestelmien käytön tueksi ja kuinka käyttäjät saavuttavat nämä tukipalvelut.

Yleiset tietoturvaohjeet henkilöstölle

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Henkilöstöturvallisuus
Tietoturvaohjeet
32
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
29. Tietojenkäsittely rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän alaisuudessa
GDPR
8.3.2: Tietovälineiden hävittäminen
ISO 27001
9.4.4: Ylläpito- ja hallintasovellukset
ISO 27001
11.2.7: Laitteiden turvallinen käytöstä poistaminen ja kierrättäminen
ISO 27001
12.1.1: Dokumentoidut toimintaohjeet
ISO 27001
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Yleiset tietoturvaohjeet henkilöstölle
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Henkilöstöllä on oltava tietoturvaohjeet, joissa on käsiteltävä mm. seuraavia aiheita:

  • mobiilaitteiden käyttö ja päivitykset
  • tiedon tallentaminen ja varmuuskopiointi
  • tietosuoja
  • sähköpostin käyttö
  • tulosteiden, papereiden ja tiedostojen käsittely
  • häiriöistä ilmoittaminen
  • huijausten estäminen

Kanta-palveluiden huomiointi henkilöstön ohjeistamisessa ja kouluttamisessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
3
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.2: Tietojärjestelmien asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset käyttöohjeet
Omavalvontasuunnitelma
6.8: Valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittyminen
Omavalvontasuunnitelma
6.12: Kanta-palvelujen liittymisen ja käytön tietoturvakäytännöt
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Kanta-palveluiden huomiointi henkilöstön ohjeistamisessa ja kouluttamisessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Palvelujen antajan on huolehdittava siitä, että henkilöstö hallitsee Kanta-palvelujen käyttöön liittyvät toimintamallit ja periaatteet sekä tietää väärinkäytösten seuraamukset.

Organisaation on suunniteltava, kuinka Kanta-palveluiden käyttö on otettu huomioon henkilöstön ohjeistuksissa sekä koulutuksissa.

Käyttöohjeiden päivittäminen ja tiedottaminen muutosten yhteydessä

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Järjestelmien käyttöohjeet ja tuki
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.2: Tietojärjestelmien asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset käyttöohjeet
Omavalvontasuunnitelma
6.4: Tietojärjestelmien käyttöohjeet ja ohjeiden mukainen käyttö
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Käyttöohjeiden päivittäminen ja tiedottaminen muutosten yhteydessä
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

On oltava kuvattuna toimintamalli, miten tietojärjestelmien käyttöohjeiden päivittäminen ja jakelu toteutetaan ohjelmistojen versiopäivitysten sekä muiden muutosten yhteydessä.

Yksikkö- tai roolikohtaiset tietoturvaohjeet

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Henkilöstöturvallisuus
Tietoturvaohjeet
20
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
7.2.2: Tietoturvatietoisuus, -opastus ja -koulutus
ISO 27001
4 §: Tiedonhallinnan järjestäminen tiedonhallintayksikössä
TiHL
6.1: Tietojärjestelmien käyttäjiltä vaadittava koulutus ja kokemus
Omavalvontasuunnitelma
6.2: Tietojärjestelmien asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset käyttöohjeet
Omavalvontasuunnitelma
PR.AT-1: Awareness
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Yksikkö- tai roolikohtaiset tietoturvaohjeet
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Tietoturvaohjeistusta tarkennetaan työntekijän työtehtävään liittyen. Organisaatio on määritellyt yksiköt ja roolit, jotka vaativat erillistä ohjeistusta, ja muodostaa näille omia tarkennettuja tietoturvaohjeitaan.

Esimerkkejä omaa ohjeistusta vaativista yksiköistä ovat mm. asiakaspalvelu, IT ja HR. Esimerkkejä omaa ohjeistusta vaativista työrooleista puolestaan järjestelmän pääkäyttäjä sekä etätyön tekijä.

Kanta-palveluiden huomiointi häiriö- ja erityistilanteiden ohjeistamisessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
3
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.2: Tietojärjestelmien asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset käyttöohjeet
Omavalvontasuunnitelma
6.8: Valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittyminen
Omavalvontasuunnitelma
6.12: Kanta-palvelujen liittymisen ja käytön tietoturvakäytännöt
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Kanta-palveluiden huomiointi häiriö- ja erityistilanteiden ohjeistamisessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Yleisissä häiriötilanteiden toimintaohjeissa on otettava huomioon Kanta-palvelut. Esimerkiksi vastuutahot häiriötilanteiden ilmoittamisesta myös Kanta-palveluiden tekniseen tukeen on oltava todennettavissa. Palvelujen antajan on lisäksi ilmoitettava Kelalle sen antamien ohjeiden mukaisesti muutoksista sen käyttämissä tietojärjestelmäversiossa.

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.