Sisältökirjasto
NSM ICT-SP
4.2.1: Review log data and collect relevant data on the incident to create a good basis for making decisions

Vaatimuksen kuvaus

Review log data and collect relevant data on the incident to create a good basis for making decisions. This could involve obtaining and collating data from multiple sources, performing tests or taking measurements in order to verify or disprove an incident. The method and scope will depend on the type of incident.

Kuinka täyttää vaatimus

NSM ICT Security Principles (Norway)

4.2.1: Review log data and collect relevant data on the incident to create a good basis for making decisions

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Häiriöiden luokittelu

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
6
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Article 18: Classification of ICT-related incidents and cyber threats
DORA
4.2.1: Review log data and collect relevant data on the incident to create a good basis for making decisions
NSM ICT-SP
4.2.2: Determine the severity level of the incident
NSM ICT-SP
RS.MA-03: Incident classification
NIST 2.0
RS.AN-08: Incident’s magnitude
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöiden luokittelu
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatioiden tulee suorittaa häiriöiden luokittelu ja vaikutustenarviointi seuraavien kriteerien perusteella:

  • Asianomaisten osapuolten (asiakkaat, muut organisaatiot) lukumäärä ja mahdollisuuksien mukaan niiden tapahtumien määrä, joihin vaikutus vaikuttaa.
  • Mainevaikutus
  • Häiriön kesto
  • Vaikutusten maantieteellinen leviäminen
  • Mahdollisia tietojen menetyksiä suhteessa CIA-arvoihin
  • Vaikutuksen kohteena olevien palveluiden kriittisyys
  • Taloudellinen vaikutus

Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
34
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16.1.4: Tietoturvatapahtumien arviointi ja niitä koskevien päätösten tekeminen
ISO 27001
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvontasuunnitelma
DE.AE-4: Impact of events
NIST
RS.RP: Response Planning
NIST
RS.RP-1: Incident response plan
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt prosessin ja siihen osallistuvan tiimin, jonka avulla tietoturvahäiriöihin reagoidaan pikaisesti ja sopivat jatkotoimet päätetään johdonmukaisesti.

Ensimmäisen tason reagointiprosessissa vähintään:

  • pyritään tehokkaasti vahvistamaan todettu häiriö
  • päätetään tarpeesta välittömään reagointiin

Kertyvien järjestelmälokien katselmointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tekninen tietoturva
Suojausjärjestelmät ja valvonta
32
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
12.4.1: Tapahtumien kirjaaminen
ISO 27001
12.4.3: Pääkäyttäjä- ja operaattorilokit
ISO 27001
I10: Turvallisuuteen liittyvien tapahtumien jäljitettävyys
Katakri
PR.PT-1: Audit/log records
NIST
DE.CM-7: Monitoring for unauthorized activity
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Kertyvien järjestelmälokien katselmointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on oltava selvillä eri tietojärjestelmien käytöstä kertyvistä tapahtumalokeista, olipa lokien tuottaminen omalla tai järjestelmätoimittajan vastuulla. Lokeihin tallentuvat käyttäjien suorittamat toiminnot sekä tapahtuneet poikkeamat, virheet ja tietoturvatapahtumat.

Kertyvän lokin riittävyyttä on katselmoitava säännöllisesti. Lokin avulla pitäisi tarvittaessa pystyä selvittämään järjestelmään liittyvät häiriötilanteet ja niiden syy.

Verkon ja tietojärjestelmien käytön valvonta poikkeavuuksien tunnistamiseksi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tekninen tietoturva
Suojausjärjestelmät ja valvonta
18
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
8.16: Valvontatoiminnot
ISO 27001
6.11: Alusta- ja verkkopalvelujen tietoturvallinen käyttö tietosuojan ja varautumisen kannalta
Tietoturvasuunnitelma
I-11: MONITASOINEN SUOJAAMINEN – POIKKEAMIEN HAVAINNOINTIKYKY JA TOIPUMINEN
Katakri 2020
5.2.3: Malware protection
TISAX
PR.PT-1: Audit/log records are determined, documented, implemented, and reviewed in accordance with policy.
CyberFundamentals
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Verkon ja tietojärjestelmien käytön valvonta poikkeavuuksien tunnistamiseksi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation tietojärjestelmiä ja verkkoa on valvottava poikkeavan käytön havaitsemiksi. Kun poikkeavaa käyttöä havaitaan, organisaation on ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin arvioidakseen tietoturvahäiriön mahdollisuuden.

Valvonnassa tulisi hyödyntää työkaluja, jotka mahdollistavat reaaliaikaisen tai säännöllisen valvonnan organisaation tarvetason huomioiden. Valvontakäytännöillä tulisi pystyä hallitsemaan suuria määriä dataa, mukautumaan muuttuvaan uhkaympäristöön sekä lähettää tarvittaessa hälytyksiä välittömästi.

Seuraavien lähteiden sisällyttämistä valvontajärjestelmään on harkittava:

  • lähtevä ja saapuva verkko- ja tietojärjestelmäliikenne
  • pääsy kriittisiin tietojärjestelmiin, palvelimiin, verkkolaitteisiin ja itse valvontajärjestelmään
  • kriittiset järjestelmä- ja verkkomääritystiedostot
  • lokit suojaustyökaluista (esim. virustorjunta, IDS, IPS, verkkosuodattimet, palomuurit)
  • verkon ja tietojärjestelmien käyttöön liittyvät tapahtumalokit
  • suoritettavan koodin tarkistukset
  • resurssien käyttö (esim. CPU, kiintolevyt, muisti, kaistanleveys) ja niiden suorituskyky

Organisaation on myös luotava toimintatavat "false positive" tulosten tunnistamiseksi ja korjaamiseksi, mukaan lukien valvontaohjelmiston virittäminen tarkempaa poikkeavuuksien tunnistamista varten.

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.