Sisältökirjasto
NSM ICT-SP
3.3.6: Establish a procedure for escalating alerts

Vaatimuksen kuvaus

Establish a procedure for escalating alerts, whom to report to, which data to make available and to whom when managing an incident.

Kuinka täyttää vaatimus

NSM ICT Security Principles (Norway)

3.3.6: Establish a procedure for escalating alerts

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
40
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
24. Rekisterinpitäjän vastuu
GDPR
16.1.3: Tietoturvaheikkouksien raportointi
ISO 27001
16.1.2: Tietoturvatapahtumien raportointi
ISO 27001
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvontasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.

Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:

  • luvaton pääsy tietoihin / tiloihin
  • tietoturvaohjeiden vastainen toiminta
  • epäilty tietoturvaongelma (esim. tietojenkalastelu, haittaohjelmatartunta)
  • tietojärjestelmän käyttökatko
  • tietojen tuhoutuminen / muuttuminen vahingossa tai tahallaan
  • kadonnut tai varastettu laite
  • vaarantunut salasana
  • kadonnut fyysinen tunniste (esim. avaimenperä, älykortti, älytarra)
  • epäilty tietoturvaheikkous (esim. käytetyssä tietojärjestelmässä tai muissa toimintatavoissa)

Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).

Häiriöön vastaamissuunnitelman kehittäminen kriittisille tietojärjestelmille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
14
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RS.RP: Response Planning
NIST
RS.RP-1: Incident response plan
NIST
HAL-17: Tietojärjestelmien toiminnallinen käytettävyys ja vikasietoisuus
Julkri
VAR-09: Tietojärjestelmien toipumissuunnitelmat
Julkri
CC7.4: Responding to identified security incidents
SOC 2
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöön vastaamissuunnitelman kehittäminen kriittisille tietojärjestelmille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on luotava häiriöön vastaamissuunnitelma kriittisiin tietojärjestelmiin tapahtuvia tietoturvahäiriöitä varten. Vastaamissuunnitelmia tulee myös testata tarvittavien organisaation elementtien toimesta. Suunnitelmassa tulisi ottaa huomioon ainakin:

  • Tietojärjestelmän toiminnan tarkoitus ja sen katkeamista varten tarvittavat varautumistoimet
  • Palautussuunnitelmat, tavoitteet ja palautuskohteiden priorisointijärjestys
  • Vastaussuunnitelmien toteuttamisen roolitus ja rooleihin määrättyjen henkilöiden yhteystiedot
  • Normaalin toiminnan jatkuminen tietojärjestelmien tilasta riippumatta.
  • Vastaussuunnitelmien jakelu, hyväksyminen ja tarkastaminen

Lisäksi suunnitelman tulisi ainakin:

  • Luoda etenemissuunnitelma häiriöiden hallintakyvyn kehittämistä varten
  • Kuvata häiriönhallintakyvyn rakenne ja organisaatio
  • Antaa mittarit häiriönhallintakyvyn mittaamiseksi

Häiriöön vastaamissuunnitelman mukainen viestintä häiriötilanteessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
16
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RS.CO-3: Information sharing
NIST
32: Viestintäsuunnitelma häiriö- ja kriisitilanteisiin
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
RESPONSE-3: Respond to Cybersecurity Incidents
C2M2
Article 14: Communication
DORA
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöön vastaamissuunnitelman mukainen viestintä häiriötilanteessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriötilanteessa viestintää sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa täytyy toteuttaa häiriöön vastaamissuunnitelman mukaisesti.

Hälytyskäytäntöjen määrittely ja valvonta

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tekninen tietoturva
Suojausjärjestelmät ja valvonta
27
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
12.4.1: Tapahtumien kirjaaminen
ISO 27001
16.1.7: Todisteiden kokoaminen
ISO 27001
PR.DS-4: Availability
NIST
DE.AE-5: Incident alert thresholds
NIST
RS.AN-1: Notifications from detection systems
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Hälytyskäytäntöjen määrittely ja valvonta
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Usein turvallisuustyökalut tarjoavat tavan asettaa hälytyksiä (alert policies), kun organisaation ympäristössä tapahtuu jotain mahdollisesti vaarallista. Esim. Microsoft 365 -ympäristössä on sisäänrakennettuja hälytyskäytäntöjä, jotka pyrkivät varoittamaan pääkäyttäjäoikeuksien väärinkäytöstä, haittaohjelmista, mahdollisista sisäistä ja ulkoisista riskeistä sekä riskeistä tietoaineistojen turvallisuudelle.

Organisaation on tunnistettava tietoturvaan liittyvät tapahtumat tietojärjestelmissä sekä niiden toimintaan liittyvissä ympäristöissä. Näihin tapahtumiin liittyviin muutoksiin reagoimiseksi on luotava hälytyskäytännöt.

Hälytyskäytäntöjä on valvottava aktiivisesti ja niitä on muokattava kokemuksen perusteella.

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.