Decide which data is security-relevant and should be collected. With regard to the parts of the system described in 3.2.3, one should collect the following as a minimum: a) Data relating to access control (successful and unsuccessful log-in attempts), and b) Administration and security logs from devices and services in the ICT systems. With regard to clients, one should record the following as a minimum: c) attempts to run unknown software (cf. 2.3.2), and d) attempts to seek privilege escalation.
Organisaation on lokitettava käytettyjen laitteiden ja palveluiden hallinto- ja turvalokit.
Näihin lokitietoihin lokitetaan järjestelmänvalvojien ja etuoikeutettujen käyttäjien tekemät toimet. Niiden avulla voidaan valvoa järjestelmäkonfiguraatioiden, käyttäjien käyttöoikeuksien ja muiden kriittisten asetusten muutoksia. Säilyttämällä näitä lokitietoja organisaatio voi tarkastaa hallintatoimet ja varmistaa vastuullisuuden.
Tietoturvalokit tallentavat järjestelmien ja tietojen turvallisuuteen liittyviä tapahtumia. Näihin kuuluvat kirjautumisyritykset, palomuuritoiminnot, tunkeutumisen havaitsemisjärjestelmän hälytykset ja virustorjuntatoimet. Näiden lokien seuraaminen auttaa tunnistamaan epäilyttävät toiminnot, jotka voivat viitata tietoturvaloukkaukseen tai sisäiseen uhkaan.
Suojausjärjestelmissä (esim. palomuuri, haittaohjelmasuojaus) on usein mahdollisuus tallentaa lokia tapahtumista. Varmistakaa säännöllisin aikavälein, että kattavaa lokia kertyy ja pyrkikää tunnistamaan epäilyttävää toimintaa. Lokista on hyötyä myös häiriöiden tai loukkausten tutkinnassa.
Organisaation on oltava selvillä eri tietojärjestelmien käytöstä kertyvistä tapahtumalokeista, olipa lokien tuottaminen omalla tai järjestelmätoimittajan vastuulla. Lokeihin tallentuvat käyttäjien suorittamat toiminnot sekä tapahtuneet poikkeamat, virheet ja tietoturvatapahtumat.
Kertyvän lokin riittävyyttä on katselmoitava säännöllisesti. Lokin avulla pitäisi tarvittaessa pystyä selvittämään järjestelmään liittyvät häiriötilanteet ja niiden syy.
Organisaation tietojärjestelmiä ja verkkoa on valvottava poikkeavan käytön havaitsemiksi. Kun poikkeavaa käyttöä havaitaan, organisaation on ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin arvioidakseen tietoturvahäiriön mahdollisuuden.
Valvonnassa tulisi hyödyntää työkaluja, jotka mahdollistavat reaaliaikaisen tai säännöllisen valvonnan organisaation tarvetason huomioiden. Valvontakäytännöillä tulisi pystyä hallitsemaan suuria määriä dataa, mukautumaan muuttuvaan uhkaympäristöön sekä lähettää tarvittaessa hälytyksiä välittömästi.
Seuraavien lähteiden sisällyttämistä valvontajärjestelmään on harkittava:
Organisaation on myös luotava toimintatavat "false positive" tulosten tunnistamiseksi ja korjaamiseksi, mukaan lukien valvontaohjelmiston virittäminen tarkempaa poikkeavuuksien tunnistamista varten.
Organisaatiomme on määritellyt toimintatavat, joiden avulla estetään tai vähintään havaitaan luvattomien ohjelmien käyttö.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.