Review the service provider’s security when outsourcing. As a minimum, one should review if the provider: a) has a management system in place for information security along with any certifications in accordance with international standards, e.g. ISO/IEC 27001. b) provides details of the security architecture used to deliver the service.c) has development plans for future security functions for the service in response to technological advances and changes with threats over time. d) maintains a list of who is granted access to the organisation’s information, where and how it will be processed and stored, and the extent of mechanisms to segregate it from other customers. e) has security functions that meet the organisation’s needs. f) carries out security monitoring in order to detect security incidents that could impact the organisation. g) has procedures in place for managing incidents and for non-conformance and security reporting. h) has established incident management plans which works with the organisation’s own plans. i) has procedures for approving subcontractors and their use of subcontractors. j) has specified which activities should be performed when terminating the contract, including returning/moving/deleting the organisation’s information.
Kaikkien tietojen käsittelyyn suorasti tai välillisesti osallistuvien kumppanien kanssa laaditaan toimittajasopimus. Tavoitteena on varmistaa, että organisaation ja toimittajan välillä ei ole väärinymmärryksiä osapuolten velvoitteista tietoturvavaatimusten täyttämisessä.
Organisaatio sisällyttää toimittajasopimukseen tarvittaessa seuraavat asiat:
Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.
Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:
Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).
Organisaation on dokumentoitava selkeästi kaikki digipalvelut, joita se tarjoaa pilvipalvelumallin mukaisesti asiakkailleen.
Digipalvelujen dokumentaation on sisällettävä palvelun toimitusketjuun liittyvät kumppanit. Kumppanilistauksen on sisällettävä tukevat palvelut (kuten IaaS esim. AWS tai MS Azure), pääasiallisen palveluntarjoajan toimitusketjuun sisällyttämät muut kumppanit (esim. ulkoistettu kehitys) sekä varsinaista palvelua täydentävät muut palvelut (mm. IDaaS, CDN).
Toimitusketjuun liittyvää dokumentaatiota voidaan jatkossa hyödyntää tarkemman turvallisuusvastuujaon tarkastelemiseksi.
Nimetty vastuuhenkilö seuraa toimittajan toimintaa ja palveluita aktiivisesti, jotta varmistetaan sopimusten tietoturvaehtojen noudattaminen ja tietoturvahäiriöiden asianmukainen hallinta.
Seurantaan sisältyvät seuraavat asiat:
Johdon on määriteltävä hallintavastuut ja luotava menettelyt, joilla taataan tehokas ja johdonmukainen reagointi tietoturvahäiriöihin.
Johdon on varmistettava mm.:
Prosessin on varmistettava mm.:
Organisaation on varmistettava jo ennakolta, että hankittavat tietojärjestelmät ovat tietoturvallisia. Tämän varmistamiseksi tärkeä hankittavan tietojärjestelmän toimittajalta on vaadittava riittäviä turvallisuuteen liittyviä selvityksiä jo hankintavaiheessa.
Toimittajan tulee selvittää vähintään seuraavat:
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.