Sisältökirjasto
NIST 2.0
RS.CO-03: Sharing Information with stakeholders

Vaatimuksen kuvaus

Tietoja jaetaan nimetyille sisäisille ja ulkoisille sidosryhmille.

Kuinka täyttää vaatimus

NIST CSF 2.0

RS.CO-03: Sharing Information with stakeholders

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Sisäinen viestintä häiriötilanteessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
6
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
1.6.1: Reporting of security events
TISAX
RS.CO-03: Sharing Information with stakeholders
NIST 2.0
DE.AE-06: Information on adverse events
NIST 2.0
RS.CO-02: Notifying stakeholders of incidents
NIST 2.0
17.2: Establish and Maintain Contact Information for Reporting Security Incidents
CIS 18
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Sisäinen viestintä häiriötilanteessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla tulee olla selkeät viestintäkanavat tapahtumien raportointia varten:

  • Perustetaan ja ylläpidetään asianmukaisia viestintäkanavia turvallisuustapahtumista raportoiville henkilöille ja varmistetaan, että:
  • Tapahtumista ilmoittamista varten on määritetty yhteinen yhteyspiste, josta tiedotus tapahtuu kaikille asianomaisille osapuolille.
  • Käytettävissä on erilaisia raportointikanavia tapahtumien vakavuuden mukaan, mukaan lukien reaaliaikaiset viestintävaihtoehdot merkittävissä hätätilanteissa ja asynkroniset menetelmät (esim. liput, sähköposti) vähemmän kiireellisissä asioissa.

Organisaation olisi myös harkittava mahdollisuutta ulkoiseen raportointiin. Tämä voi tarkoittaa, että organisaatiolla on järjestelmä, jolla voidaan käsitellä ulkoisten osapuolten raportteja turvallisuustapahtumista, mukaan lukien:

  • Ulkoisesti saatavilla oleva ja hyvin kommunikoitu menetelmä tietoturvatapahtumien raportointia varten.
  • Määritellyt menettelyt ulkoisista lähteistä tuleviin tietoturvatapahtumaraportteihin vastaamista ja niiden käsittelyä varten.

Organisaation olisi myös varmistettava, että häiriötilanteiden raportointimekanismit ja -tiedot ovat helposti kaikkien asianomaisten raportoijien saatavilla, ja otettava käyttöön palautemenettely, jolla turvatapahtumista raportoiville annetaan nopeita vastauksia ja päivityksiä ja jolla varmistetaan, että heille tiedotetaan tuloksista ja tarvittavista jatkotoimista.


Häiriöilmoitukset omien palveluiden käyttäjille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
9
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
18.1.: Pranešimai apie incidentus CSIRT ir paslaugų gavėjams
NIS2 Lithuania
23.1: Incident notifications to CSIRT and recipients of services
NIS2
14 §: Poikkeamasta ja kyberuhkasta ilmoittaminen muulle kuin viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
4.2.3: Inform relevant stakeholders
NSM ICT-SP
RS.CO-03: Sharing Information with stakeholders
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöilmoitukset omien palveluiden käyttäjille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Mikäli organisaation tarjoaman palvelun näkökulmasta on tarkoituksenmukaista, organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä palveluidensa käyttäjille merkittävistä häiriöistä, jotka todennäköisesti vaikuttavat negatiivisesti kyseisten palveluiden toimittamiseen.

Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:

  • häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia menetyksiä palveluntarjoajalle
  • häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa liittyville ihmisille tai muille organisaatioille

Häiriöön vastaamissuunnitelman mukainen viestintä häiriötilanteessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
16
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RS.CO-3: Information sharing
NIST
32: Viestintäsuunnitelma häiriö- ja kriisitilanteisiin
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
RESPONSE-3: Respond to Cybersecurity Incidents
C2M2
Article 14: Communication
DORA
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöön vastaamissuunnitelman mukainen viestintä häiriötilanteessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriötilanteessa viestintää sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa täytyy toteuttaa häiriöön vastaamissuunnitelman mukaisesti.

Tietoturvaloukkauksesta rekisteröidyille aiheutuneen riskin tarkempi arviointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Tietoturvaloukkausten hallinta
10
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
34. Henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta ilmoittaminen rekisteröidylle
GDPR
6.1.3: Yhteydet viranomaisiin
ISO 27001
16.1.5: Tietoturvahäiriöihin vastaaminen
ISO 27001
RS.CO-3: Information sharing
NIST
66: Tietoturvaloukkausten hallinta
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvaloukkauksesta rekisteröidyille aiheutuneen riskin tarkempi arviointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Rekisterinpitäjän on arvioitava, millainen riski tietoturvaloukkauksesta aiheutuu vuodon kohteena olevalle henkilölle. Arviossa on huomioitava esimerkiksi seuraavat asiat:

  • Miten todennäköistä on, että tietoja käytetään haitantekoon?
  • Millaista haittaa tietojen avulla voitaisiin tehdä (mahdollistuuko esim. identiteettivarkaus, petos, psyykkisen ahdistuksen tuottaminen, nöyryyttäminen tai mainevahingon tuottaminen)?
  • Henkilötietojen luonne, arkaluonteisuus ja määrä
  • Kuinka helppoa rekisteröity on tunnistaa tiedoista?
  • Onko rekisteröityjen joukossa paljon esimerkiksi lapsia tai muuten heikossa asemassa olevia?

Riskiarvio vaikuttaa loukkauksesta ilmoittamisen kiireellisyyteen ja laajuuteen.

Jatkuvuussuunnitelmiin liittyvä viestintä sidosryhmille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
17
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
VAR-03: Jatkuvuussuunnitelmat
Julkri
34: Sidosryhmien välisen viestinnän mahdollistaminen
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
21.2.c: Business continuity and backups
NIS2
CC2.3: Communication with external parties
SOC 2
CC7.5: Recovery from security incidents
SOC 2
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Jatkuvuussuunnitelmiin liittyvä viestintä sidosryhmille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt toimintatavat viestiäkseen tehokkaasti sidosryhmien ja muiden osallistujien jatkuvuussuunnitelmien ja selviytymismenettelyjen aikana.

Jatkuvuussuunnitelmiin liittyvien viestintäsuunnitelmien on sisällettävä:

  • Vastuuhenkilöt, liittyvät sidosryhmät ja muut tarvittavat yhteystiedot
  • Selkeät kriteerit tilanteelle, jossa jatkuvuusviestintää aletaan toteuttaa
  • Selkeä kuvaus jatkuvuusviestintää kussakin tilanteessa toteuttavasta henkilöstö sekä vastaanottajista, joille viestintää lähetetään
  • Viittaukset käytettäviin viestipohjiin sekä käytettäviin työkaluihin liittyen

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.