Sisältökirjasto
NIS2 Latvia
34.(1): Incidentu novēršana un informēšana

Vaatimuksen kuvaus

Konstatējot kiberincidentu, subjekts nekavējoties veic visas kiberincidenta novēršanai nepieciešamās darbības, kā arī nekavējoties par kiberincidentu informē kompetento kiberincidentu novēršanas institūciju un izpilda tās sniegtos norādījumus par rīcību kiberincidenta gadījumā. Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kritiskās infrastruktūras īpašnieks vai tiesiskais valdītājs kiberincidenta gadījumā nekavējoties par to informē arī kompetento valsts drošības iestādi. Ministru kabinets nosaka kārtību informēšanai par kiberincidentu un to kiberincidentu kritērijus, informācija par kuriem ir sniedzama kompetentajai kiberincidentu novēršanas institūcijai.

Kuinka täyttää vaatimus

Nacionālās kiberdrošības likums (Latvia)

34.(1): Incidentu novēršana un informēšana

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
18
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
18.1.: Pranešimai apie incidentus CSIRT ir paslaugų gavėjams
NIS2 Lithuania
18.4.: Nukreipti pranešimai apie incidentus CSIRT
NIS2 Lithuania
23.1: Incident notifications to CSIRT and recipients of services
NIS2
Article 19: Reporting of major ICT-related incidents and voluntary notification of significant cyber threats
DORA
11 §: Poikkeamailmoitukset viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä lainsäädännössä määritellylle viranomaiselle (CSIRT) merkittävästi palveluidensa tarjontaan vaikuttaneista häiriöistä. 

Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:

  • häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia menetyksiä palveluntarjoajalle
  • häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa liittyville ihmisille tai muille organisaatioille

Ilmoitukset on tehtävä vaiheittain allaolevien kuvausten mukaisesti. Lisäksi häiriön ollessa käynnissä organisaation on toimitettava viranomaisen pyytämät statuspäivitykset.

Aikainen varoitus (viimeistään 24h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • epäilläänkö syyksi laittomia toimia
  • voiko häiriö aiheuttaa vaikutuksia muihin maihin

Tarkempi häiriöilmoitus (viimeistään 72h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • päivitetään aiempaa tietoa
  • annetaan tämänhetkinen arvio häiriöstä, sen vakavuudesta sekä vaikutuksista
  • listataan mahdolliset todisteet vuodon tapahtumisesta

Lopullinen raportti (viimeistään 1kk kuluessa häiriöilmoituksesta)

  • yksityiskohtainen kuvaus tapahtumasta, mukaan lukien sen vakavuus ja vaikutukset
  • uhan tyyppi tai perimmäinen syy, joka todennäköisesti laukaisi tapahtuman
  • sovelletut ja meneillään olevat lieventämistoimenpiteet
  • mahdolliset vaikutukset muihin maihin

Yhteydenpito relevantteihin viranomaisiin

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Kumppanihallinta
Sopimukset ja seuranta
16
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.1.3: Yhteydet viranomaisiin
ISO 27001
RC.CO-1: Public relations
NIST
18.1.: Pranešimai apie incidentus CSIRT ir paslaugų gavėjams
NIS2 Lithuania
5.5: Yhteydet viranomaisiin
ISO 27001
23.1: Incident notifications to CSIRT and recipients of services
NIS2
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Yhteydenpito relevantteihin viranomaisiin
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio listaa relevantit viranomaistoimijat, joihin on tärkeää pitää aktiivisesti yhteyttä sekä tarvittaessa saada yhteys nopeasti. Näitä viranomaisia ovat mm. kansallisia lakeja toimeenpanevat sekä valvontaa toteuttavat viranomaiset.

Relevantteihin viranomaisiin olisi määriteltävä selkeä yhteyshenkilö, joka toimii yhteyspisteenä organisaatioon.

Tunnistettujen teknisten haavoittuvuuksien ensikäsittely

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Kehitys ja digipalvelut
Teknisten haavoittuvuuksien hallinta
18
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
12.6.1: Teknisten haavoittuvuuksien hallinta
ISO 27001
ID.RA-1: Asset vulnerabilities
NIST
PR.IP-12: Vulnerability management plan
NIST
RS.AN-5: Vulnerability management process
NIST
RS.MI-3: New vulnerability mitigation
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tunnistettujen teknisten haavoittuvuuksien ensikäsittely
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Olemme määritelleet säännöt , joiden perusteella tunnistettuun haavoittuvuuteen reagoidaan. Säännöt voivat sisältää mm. seuraavat asiat:

  • ketkä kuuluvat quick-response tiimiin, joka on valmiina reagoimaan haavoittuvuuksiin
  • haavoittuvuuden paikallistava henkilö tiedottaa välittömästi koko tiimia sovittua kanavaa myöten
  • tiimi määrittää haavoittuvuudelle vakavuuden (matala, keskiverto, korkea) ennaltamääriteltyjen kriteerien perusteella
  • tiimi päättää, jatketaanko käsittelyä tietoturvahäiriönä (kiireellisemmin) vai yleisen muutostenhallinnan mukaisesti
  • haavoittuvuuden käsittelyä jatkamaan valitaan tarvittavat henkilöt

Riskialttiisiin järjestelmiin liittyvät haavoittuvuudet saavat aina korkean vakavuuden ja ne käsitellään ensimmäisinä.

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.