Etätyöskentelyssä on tärkeää, että käytössä on turvatoimet, joilla suojataan tietoja, joita käytetään, käsitellään tai tallennetaan organisaation tilojen ulkopuolella. Näin varmistetaan tietoturva myös silloin, kun henkilöstö työskentelee muualla kuin organisaation fyysisissä toimistoissa. Etätyöskentelyn sallivien organisaatioiden olisi laadittava etätyöskentelyä koskeva erityinen politiikka, jossa esitetään asiaankuuluvat ehdot ja rajoitukset.
Etätyötä tekevälle henkilöstölle on luotu omat toimintaohjeet, joiden noudattamista seurataan. Lisäksi henkilöstölle järjestetään säännöllisesti koulutusta, jossa selvitetään mobiililaitteiden käytöstä ja etätyöstä aiheutuvia uhkia tietoturvallisuudelle ja kerrataan toimintaohjeita.
Organisaation tietoja voi käsitellä ainoastaan ennalta määritellyssä, luotetussa verkossa, tai hyödyntäen organisaation määrittämään VPN-palvelua.
Esimerkiksi kahvilan Wi-Fi -verkko on usein joko täysin salaamaton tai salasana on kaikille helposti saatavilla. Tällöin verkossa lähetetyt tiedot ovat alttiita vakoilulle. VPN-yhteys salaa tiedot verkon asetuksista riippumatta.
Sopivien laitteiden ja säilytystilojen järjestäminen etätyötä varten, jos henkilökohtaisten laitteiden käyttö organisaation valvonnan ulkopuolella ei ole sallittua.
Jos käytetään henkilökohtaisia laitteita, organisaation olisi käytettävä erillisiä profiileja (esim. Apple® Configuration Profile tai AndroidTM Work Profile), jotta työtiedot ja -sovellukset voidaan erottaa henkilökohtaisista tiedoista ja sovelluksista.
Sallittavan työn, työaikojen ja käytettävän tiedon luokituksen määrittely ja sellaisten sisäisten järjestelmien ja palvelujen määrittely, joihin etätyöskentelijälle myönnetään pääsy.
Tehdessään etätyötä työntekijän on noudatettava seuraavia asioita:
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.