Tietoturvaloukkauksista saatua tietoa tulee hyödyntää tietoturvan hallintakeinojen vahvistamisessa ja parantamisessa, jotta tulevien vaaratilanteiden todennäköisyyttä tai seurauksia voidaan vähentää. Organisaation tulee luoda menettelyt tietoturvaloukkausten määrittämiseksi ja valvomiseksi niiden tyyppien, määrien ja kustannusten osalta. Näitä tietoja hyödynnetään tapaustenhallintasuunnitelmien tehostamiseen, toistuvien tai vakavien vaaratilanteiden ja niiden syiden tunnistamiseen.
Organisaatio on määritellyt toimintatavat, jotka varmistavat häiriön alkuperäisen raportoijan sekä muuten häiriöön liittyvän henkilöstön saavan tiedon häiriön käsittelyn tuloksista.
Häiriöön liittyvä henkilöstö voidaan kirjata valinnaiseen tietokenttään tietoturvahäiriöiden dokumentaatiopohjassa.
Tietoturvahäiriöiden analysoinnista ja ratkaisemisesta saatua tietämystä olisi hyödynnettävä tulevien häiriöiden todennäköisyyden vähentämisessä ja niiden vaikutuksen pienentämisessä.
Organisaatio analysoi säännöllisesti tapahtuneita häiriöitä kokonaisuutena. Tässä prosessissa tutkitaan häiriöiden tyyppiä, määrää ja kustannuksia tavoitteena tunnistaa toistuvia ja vaikutuksiltaan merkittäviä häiriöitä.
Mikäli reagointia vaativia toistuvia häiriöitä tunnistetaan, niiden perusteella:
Mikäli häiriön ensisijaisen käsittelyn perusteella on vaikeaa tunnistaa tietoturvahäiriön lähde, suoritetaan häiriölle erillinen jälkianalyysi, jossa lähde pyritään tunnistamaan.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.