1. The financial entities referred to in Article 16(1) of Regulation (EU) 2022/2554 shall develop their ICT business continuity plans considering the results of the analysis of their exposures to and potential impact of severe business disruptions and scenarios to which their ICT assets supporting critical or important functions might be exposed, including a cyber-attack scenario.
2. The ICT business continuity plans referred to in paragraph 1 shall:
(a) be approved by the management body of the financial entity;
(b) be documented and readily accessible in the event of an emergency or crisis;
(c) allocate sufficient resources for their execution;
(d) establish planned recovery levels and timeframes for the recovery and resumption of functions and key internal and external dependencies, including ICT third-party service providers;
(e) identify the conditions that may prompt the activation of the ICT business continuity plans and what actions are to be taken to ensure the availability, continuity, and recovery of the financial entities’ ICT assets supporting critical or important functions;
(f) identify the restoration and recovery measures for critical or important business functions, supporting processes, information assets, and their interdependencies to avoid adverse effects on the functioning of the financial entities;
(g) identify backup procedures and measures that specify the scope of the data that are subject to the backup, and the minimum frequency of the backup, based on the criticality of the function using those data;
(h) consider alternative options where recovery may not be feasible in the short term because of costs, risks, logistics, or unforeseen circumstances;
(i) specify the internal and external communication arrangements, including escalation plans;
(j) be updated in line with lessons learned from incidents, tests, new risks, and threats identified, changed recovery objectives, major changes to the financial entity’s organisation, and to the ICT assets supporting critical or business functions.
For the purposes of point (f), the measures referred to in that point shall provide for the mitigation of failures of critical third-party providers.
Joskus yllättävä tapahtuma, kuten tulipalo, tulva tai laiterikko, voi aiheuttaa toiminnan keskeytyksen. Jotta toimintaa pystyttäisiin jatkamaan mahdollisimman pian ja sujuvasti, tehdään jatkuvuussuunnittelua, eli suunnitellaan etukäteen toiminta poikkeustilanteiden varalle.
Jokaiseen jatkuvuussuunnitelmaan sisältyvät vähintään seuraavat tiedot:
Organisaatiolla tulisi olla määritelty ja hyvin dokumentoitu toipumissuunnitelma. Toipumissuunnitelma olisi voitava käynnistää häiriötilanteen aikana tai sen jälkeen. Elvytystoimet ja -toimenpiteet vaihtelevat vaaratilanteesta toiseen, esimerkiksi vaaratilanteen tyyppi voi vaikuttaa toteutettaviin toimiin. Näihin toimiin voivat kuulua:
Organisaation olisi omaksuttava "build back better" -ajattelutapa, kun se rakentaa ICT-järjestelmiä uudelleen. Tämä tarkoittaa, että järjestelmät olisi rakennettava uudelleen parempaan tilaan kuin ne olivat ennen häiriötä.
Organisaation on tunnistettava kriittiset IT-kumppanit. Kriittisellä kumppanilla (sisäinen tai ulkoinen) tarkoitetaan kumppania, jota ilman toiminta keskeytyy.
Organisaatio on tunnistanut toimintansa jatkuvuuden kannalta kriittiset työtehtävät. Kriittisten tehtävien jatkamiseksi on suunniteltu ja valmisteltu erityistilanteiden vaihtoehtoiset toimintatavat ja henkilöstön saatavuus ja varajärjestelyt.
Jatkuussuunnitelmien toteuttamista varten on nimetty suunnitelmien omistajat, heille varahenkilöt sekä tarkennettu suunnitelman toteuttamiseen tarvittavat muut henkilöt. Lisäksi heidän kykynsä hoitaa tehtävät normaalitilanteissa on varmistettu.
Organisaation tulisi säännöllisesti, vähintään vuosittain, testata ja tarkistaa tietoturvan jatkuvuussuunnitelmansa sen varmistamiseksi, että ne ovat päteviä ja tehokkaita epäsuotuisissa tilanteissa.
Jatkuvuussuunnitelmien testaukseen on tarvittaessa otettava mukaan kunkin suunnitelman kannalta kriittiset sidosryhmät. Organisaation tulisi määritttää ja dokumentoida tarvittavat yhteyshenkilöt toimittajien ja kumppaneiden kanssa.
Lisäksi jatkuvuussuunnitelmien ja niihin liittyvien hallintamekanismien riittävyys olisi arvioitava uudelleen, jos toiminnassa tapahtuu merkittäviä muutoksia.
Organisaation tulisi sisällyttää seuraavat asiat jatkuvuussuunnitteluunsa:
Jatkuvuussuunnittelussa tulee ottaa huomioon vaihtoehtoiset viestintävaihtoehdot tilanteita varten, joissa ensisijaiset viestintävälineet eivät toimi. Myös varastointi-, sähkö- ja verkkostrategioihin olisi oltava vaihtoehtoisia vaihtoehtoja.
Organisaatio kehittää säännöllisesti jatkuvuussuunnitelmiaan analysoimalla suunnitelmien testaamista, harjoittelua ja niiden toteutunutta käyttöä tositilanteissa.
Organisaation toimintakyvyn palautustoimet täytyy kommunikoida suunnitelman mukaisesti kriittisille henkilöille ja johdolle organisaation sisällä. Palautustoimet täytyy myös tiedottaa ulkoisille sidosryhmille.
Organisaation on ylläpidettävä ylätason strategiaa jatkuvuussuunnittelulle. Strategian on sisällettävä vähintään:
Strategian laatimiseksi voi olla tarpeen hyödyntää yleisiä hyviä käytäntöjä esim. ISO 22300 -standardeista.
Organisaatio on määritellyt toimintatavat viestiäkseen tehokkaasti sidosryhmien ja muiden osallistujien jatkuvuussuunnitelmien ja selviytymismenettelyjen aikana.
Jatkuvuussuunnitelmiin liittyvien viestintäsuunnitelmien on sisällettävä:
Riittävien varmuuskopioiden avulla kaikki tärkeät tiedot ja ohjelmat voidaan palauttaa katastrofin tai tietovälinevian jälkeen. Varmuuskopiointistrategian määrittämiseksi on tärkeää kartoittaa / päättää ainakin seuraavat asiat:
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.