1. The financial entities referred to in Article 16(1) of Regulation (EU) 2022/2554 shall include in their simplified ICT risk management framework all of the following:
(a) a determination of the risk tolerance levels for ICT risk, in accordance with the risk appetite of the financial entity;
(b) the identification and assessment of the ICT risks to which the financial entity is exposed;
(c) the specification of mitigation strategies at least for the ICT risks that are not within the risk tolerance levels of the financial entity;
(d) the monitoring of the effectiveness of the mitigation strategies referred to in point (c);
(e) the identification and assessment of any ICT and information security risks resulting from any major change in ICT system or ICT services, processes, or procedures, and from ICT security testing results and after any major ICT-related incident.
2. The financial entities referred to in paragraph 1 shall carry out and document the ICT risk assessment periodically commensurate to the financial entities’ ICT risk profile.
3. The financial entities referred to in paragraph 1 shall continuously monitor threats and vulnerabilities that are relevant to their critical or important functions, and information assets and ICT assets, and shall regularly review the risk scenarios impacting those critical or important functions.
4. The financial entities referred to in paragraph 1 shall set out alert thresholds and criteria to trigger and initiate ICT-related incident response processes.
Organisaatio toteuttaa uhkatiedustelua keräämällä tietoa toimintaansa liittyvistä tietoturvauhkista ja niiltä suojautumisesta. Tavoitteena on kasvattaa tietoisuutta uhkaympäristöstä, jotta omaa suojaustasoa voidaan paremmin arvioida ja riittävät hallintakeinot toteuttaa.
Uhkatiedustelutiedon keräämisessä on huomioitava kaikki kolme tasoa:
Uhkatiedusteluun liittyvien periaatteiden tulisi sisältää:
Organisaatio pyrkii ennakoivasti listaamaan ja arvioimaan erilaisten tietoturvariskien todennäköisyyttä ja vakavuutta. Dokumentaatio sisältää seuraavat asiat:
Organisaatio on määritellyt menettelyt tietoturvariskien arvioimiseksi ja käsittelemiseksi. Menettelyihin sisältyy ainakin:
Tehtävän omistaja tarkistaa säännöllisesti, että menettely on selkeä ja tuottaa johdonmukaisia tuloksia.
Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.
Häiriöiden käsittelyprosessissa:
Organisaatio on määritelly prosessin, jonka perusteella tunnistetut tekniset haavoittuvuudet käsitellään.
Osa haavoittuvuuksista voidaan korjata suoraan, mutta merkittäviä vaikutuksia omaavat haavoittuvuudet tulisi dokumentoida myös tietoturvahäiriöinä. Merkittäviä vaikutuksia omaavan haavoituvuuden tunnistamisen jälkeen:
Organisaation tulisi laatia ja ylläpitää häiriönhallintasuunnitelmia. Hallintasuunnitelmien tulisi sisältää ainakin seuraavat seikat
Organisaation on laadittava selkeä ja kattava määritelmä siitä, mikä on raportoitava turvallisuustapahtuma tai havainto, ja varmistettava, että se kattaa seuraavat luokat:
Organisaatiolla on oltava määritelty menettely häiriötilanteiden raportointia varten, ja siitä on tiedotettava henkilöstölle:
Organisaation on ottanut käyttöön asset-kohtaisen riskienhallinnan hallintajärjestelmän asetuksista.
Asset-kohtainen riskienhallinta asetetaan kattamaan kaikki relevantit omaisuustyypit, joiden kriittisyys nähdään riittävän suurena. Asset-kohtaista riskienhallintaa tulisi harkita ainakin seuraavien listausten yhteydessä:
Organisaation on osana tietoturvariskien arviointia tehtävä arviot riskin toteutumisen vakavuudesta ja todennäköisyydestä.
Organisaatiolla on oltava selkeästi ohjeistettu riskiasteikko, jonka avulla jokainen riskien arviointiin osallistuva pystyy päättämään oikean tason vakavuudelle ja todennäköisyydelle.
Organisaation täytyy määrittää hyväksyttävä taso riskeille. Taso lasketaan riskien todennäköisyyden, vakavuuden ja hallintakeinojen pohjalta.
Tietoturvariskien hallintaa toteuttaessaan organisaation on tunnistettava käsittelyä vaativat riskit ja määriteltävä näille käsittelysuunnitelmat, jotka usein koostuvat uusista tietoturvallisuustoimenpiteistä.
Organisaatio on määritellyt, kuinka säännöllisesti arvioidaan kokonaisuutena määriteltyjä käsittelysuunnitelmia ja niiden oikeasuhtaisuutta riskeille täytettyihin arvioihin (riskin vakavuus ja todennäköisyys) verrattuna.
Toteutettuja riskienhallintatoimenpiteitä sekä riskienhallinnan kokonaistilannetta tarkastalleen säännöllisesti.
Toimintamalli riskienhallinnan tilan seuraamiseen on selkeästi kuvattu.
Riittämätön muutosten hallinta on yleinen syy tietojenkäsittelypalvelujen toiminta- ja turvallisuushäiriöille.
Organisaation on dokumentoitava muutostenhallintaprosessi, jota on noudatettava aina tehtäessä merkittäviä tietoturvallisuuten vaikuttavia muutoksia itse kehitettyihin digipalveluihin tai muihin tietojenkäsittelypalveluihin. Prosessi sisältää vaatimukset mm. seuraaville asioille:
Organisaatiolla on toimintamalli riskienhallintaprosessin toimivuuden ja tehokkuuden jatkuvaan parantamiseen.
Parantamisessa voidaan hyödyntää mm. yleisiä standardeja (mm. ISO 27005) tai riskienhallintaan osallistuneiden henkilöiden palautteita.
Organisaation on huomioitava uhkatiedustelussa tehdyt löydökset tietoturvariskien hallintaprosessissa. Uhkatiedustelussa voidaan havaita esimerkiksi tietyntyyppisten hyökkäysten yleistymistä tai uusien teknologioiden kehittymistä, joiden perusteella tiettyjen tietoturvariskien arvioita on päivitettävä, joka voi johtaa tarpeeseen pienentää riskejä käsittelysuunnitelmien kautta.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.