Sisältökirjasto
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
23: Häiriöiden- ja poikkeamienhallintaprosessi

Vaatimuksen kuvaus

Organisaatiolla on prosessi ja valmiudet nopeaan ja tehokkaaseen digiturvallisuuden häiriöiden, uhkien ja poikkeamien käsittelyyn.

Lisätiedot: poikkeamanhallintaprosessi ja vastuut kuvattuina

Kuinka täyttää vaatimus

Digiturvan kokonaiskuvapalvelu (DVV)

23: Häiriöiden- ja poikkeamienhallintaprosessi

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Häiriöhallinnan vastuutiimin nimeäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
30
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 30.1.b: Postupanje s incidentima, uključujući njihovo praćenje, evidentiranje i prijavljivanje
NIS2 Croatia
9.9b §: Poikkeamien käsittely
Kyberturvallisuuslaki
1.6.2: Management of reported events
TISAX
30 § 3.2° (incidents): La gestion des incidents
NIS2 Belgium
4.1.1: Establish plans for incident management
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöhallinnan vastuutiimin nimeäminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio huolehtii siitä, että häiriöhallintaan on nimetty selkeät vastuuhenkilöt, jotka vastaavat esimerkiksi häiriöiden ensimmäisen tason käsittelystä.

Häiriöiden hallinnasta vastaavia henkilöitä on ohjeistettava ja koulutettava, jotta he ymmärtävät organisaation prioriteetit tietoturvahäiriöiden käsittelyssä.

Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
49
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 30.1.b: Postupanje s incidentima, uključujući njihovo praćenje, evidentiranje i prijavljivanje
NIS2 Croatia
9.9b §: Poikkeamien käsittely
Kyberturvallisuuslaki
1.6.2: Management of reported events
TISAX
30 § 3.2° (incidents): La gestion des incidents
NIS2 Belgium
4.4.2: Review identified compromised security measures
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.

Häiriöiden käsittelyprosessissa:

  • vahvistetaan raportoitu häiriö (tai todetaan tarpeettomaksi kirjata ylös)
  • dokumentoidaan häiriön tyyppi ja syy
  • dokumentoidaan häiriöön liittyneet riskit
  • käsitellään riskit, mikäli häiriön perusteella niiden käsittelyä täytyy päivittää
  • määritellään ja dokumentoidaan toimenpiteet riskien pienentämiseksi tai päätös niiden hyväksymisestä
  • määritellään tahot, joille on tärkeää tiedottaa käsittelyn tuloksista (myös organisaation ulkopuoliset)
  • määritetään tarve häiriön jälkianalyysille

Tietoturvauhkiin liittyvän tiedon säännöllinen analysointi ja hyödyntäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Kehitys ja digipalvelut
Teknisten haavoittuvuuksien hallinta
13
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
5.7: Uhkatiedon seuranta
ISO 27001
23: Häiriöiden- ja poikkeamienhallintaprosessi
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
THREAT-2: Respond to Threats and Share Threat Information
C2M2
Article 13: Learning and evolving
DORA
3.3.4: Obtain and process threat information from relevant sources
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvauhkiin liittyvän tiedon säännöllinen analysointi ja hyödyntäminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio toteuttaa uhkatiedustelua analysoimalla ja hyödyntämällä kerättyä tietoa toimintaansa liittyvistä tietoturvauhkista ja niiltä suojautumisesta.

Kerätyn uhkatiedustelutiedon analysoinnissa ja hyödyntämisessä on huomioitava seuraavat asiat:

  • analysoidaan, kuinka uhkatiedustelutieto liittyy omaan toimintaamme
  • analysoidaan, kuinka relevanttia uhkatiedustelutieto on toiminnallemme
  • viestitään ja jaetaan tietoa ymmärrettävässä muodossa relevanteille henkilöille
  • hyödynnettään uhkatiedustelun löydöksiä teknisten suojausten, käytettyjen teknologioiden sekä tietoturvallisuuden testaustapojen riittävyyden analysointiin

Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
32
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 30.1.b: Postupanje s incidentima, uključujući njihovo praćenje, evidentiranje i prijavljivanje
NIS2 Croatia
9.9b §: Poikkeamien käsittely
Kyberturvallisuuslaki
1.6.2: Management of reported events
TISAX
30 § 3.2° (incidents): La gestion des incidents
NIS2 Belgium
4.2.1: Review log data and collect relevant data on the incident to create a good basis for making decisions
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt prosessin ja siihen osallistuvan tiimin, jonka avulla tietoturvahäiriöihin reagoidaan pikaisesti ja sopivat jatkotoimet päätetään johdonmukaisesti.

Ensimmäisen tason reagointiprosessissa vähintään:

  • pyritään tehokkaasti vahvistamaan todettu häiriö
  • päätetään tarpeesta välittömään reagointiin

Havaittujen poikkeamien käsittelyprosessi ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Riskien hallinta
15
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
1.5.1: Assessment of policies and requirements
TISAX
30 § 6°: Non-conformités et mesures correctives
NIS2 Belgium
I-11: MONITASOINEN SUOJAAMINEN – POIKKEAMIEN HAVAINNOINTIKYKY JA TOIPUMINEN
Katakri 2020
45.(3): Neatbilstības un koriģējošās darbības
NIS2 Latvia
23: Häiriöiden- ja poikkeamienhallintaprosessi
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Havaittujen poikkeamien käsittelyprosessi ja dokumentointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Tietoturvan hallintajärjestelmän näkökulmasta poikkeamat ovat tilanteita, joissa:

  • organisaatioon kohdistuviin tietoturvavaatimuksiin ei löydy vastinetta hallintajärjestelmästä
  • hallintajärjestelmässä määritellyt menettelyt, tehtävät tai ohjeistukset eivät toteudu organisaation arjen toiminnassa

Systemaattisessa tietoturvatyössä kaikki havaitut poikkeamat on dokumentoitava. Poikkeaman käsittelemiseksi organisaation on määritettävä ja toteutettava parannukset, joilla poikkeama korjataan.

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.