The organization shall conduct post-incident evaluations to analyse lessons learned from
incident response and recovery, and consequently improve processes/procedures/technologies to enhance its cyber resilience.
Guidance
Consider bringing involved people together after each incident and reflect together on ways to improve what happened, how it happened, how we reacted, how it could have gone better, what should be done to prevent it from happening again, etc.
Lessons learned from incident handling shall be translated into updated or new incident
handling procedures that shall be tested, approved and trained.
Organisaatio kehittää säännöllisesti jatkuvuussuunnitelmiaan analysoimalla suunnitelmien testaamista, harjoittelua ja niiden toteutunutta käyttöä tositilanteissa.
Tietoturvahäiriöiden analysoinnista ja ratkaisemisesta saatua tietämystä olisi hyödynnettävä tulevien häiriöiden todennäköisyyden vähentämisessä ja niiden vaikutuksen pienentämisessä.
Organisaatio analysoi säännöllisesti tapahtuneita häiriöitä kokonaisuutena. Tässä prosessissa tutkitaan häiriöiden tyyppiä, määrää ja kustannuksia tavoitteena tunnistaa toistuvia ja vaikutuksiltaan merkittäviä häiriöitä.
Mikäli reagointia vaativia toistuvia häiriöitä tunnistetaan, niiden perusteella:
Mikäli häiriön ensisijaisen käsittelyn perusteella on vaikeaa tunnistaa tietoturvahäiriön lähde, suoritetaan häiriölle erillinen jälkianalyysi, jossa lähde pyritään tunnistamaan.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.