Toimijan on viipymättä ilmoitettava valvovalle viranomaiselle merkittävästä poikkeamasta. Merkittävällä poikkeamalla tarkoitetaan poikkeamaa, joka on aiheuttanut tai voi aiheuttaa vakavan palvelujen toimintahäiriön tai huomattavia taloudellisia tappioita asianomaiselle toimijalle, sekä poikkeamaa, joka on vaikuttanut tai voi vaikuttaa muihin luonnollisiin henkilöihin tai oikeushenkilöihin aiheuttamalla huomattavaa aineellista tai aineetonta vahinkoa.
Ensi-ilmoitus on tehtävä 24 tunnin kuluessa poikkeaman havaitsemisesta ja jatkoilmoitus 72 tunnin kuluessa poikkeaman havaitsemisesta.
Ensi-ilmoituksessa on ilmoitettava:
1) merkittävän poikkeaman havaitsemisesta;
2) epäilläänkö merkittävän poikkeaman johtuvan rikoksesta tai muusta lainvastaisesta tai vihamielisestä teosta;
3) rajat ylittävien vaikutuksien mahdollisuus ja todennäköisyys sekä rajat ylittävien vaikutuksien ennakointiin liittyvät tiedot.
Jatkoilmoituksessa on ilmoitettava:
1) arvio merkittävän poikkeaman laadusta, vakavuudesta ja vaikutuksista;
2) tekniset vaarantumisindikaattorit, jos sellaisia on saatavilla;
3) mahdolliset päivitykset ensi-ilmoituksen tietoihin.
Valvova viranomainen voi toimialallaan antaa tarkempia teknisiä määräyksiä, joilla tarkennetaan 11–15 §:n nojalla tehtävän ilmoituksen, tiedotuksen tai raportin tietosisältöä, teknistä muotoa ja menettelyä.
Edellä 2 momentissa säädetystä poiketen luottamuspalvelun tarjoajan on tehtävä jatkoilmoitus 24 tunnin kuluessa merkittävän poikkeaman havaitsemisesta, jos merkittävä poikkeama vaikuttaa sen luottamuspalvelujen tarjontaan.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun lisäksi merkittävällä poikkeamalla tarkoitetaan NIS 2 –direktiivin 23 artiklan 11 kohdan nojalla annetussa Euroopan komission täytäntöönpanosäädöksessä täsmennettyä tilannetta, jossa poikkeama katsotaan merkittäväksi.
Organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä lainsäädännössä määritellylle viranomaiselle (CSIRT) merkittävästi palveluidensa tarjontaan vaikuttaneista häiriöistä.
Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:
Ilmoitukset on tehtävä vaiheittain allaolevien kuvausten mukaisesti. Lisäksi häiriön ollessa käynnissä organisaation on toimitettava viranomaisen pyytämät statuspäivitykset.
Aikainen varoitus (viimeistään 24h kuluessa häiriön havaitsemisesta)
Tarkempi häiriöilmoitus (viimeistään 72h kuluessa häiriön havaitsemisesta)
Lopullinen raportti (viimeistään 1kk kuluessa häiriöilmoituksesta)
Organisaatio listaa relevantit viranomaistoimijat, joihin on tärkeää pitää aktiivisesti yhteyttä sekä tarvittaessa saada yhteys nopeasti. Näitä viranomaisia ovat mm. kansallisia lakeja toimeenpanevat sekä valvontaa toteuttavat viranomaiset.
Relevantteihin viranomaisiin olisi määriteltävä selkeä yhteyshenkilö, joka toimii yhteyspisteenä organisaatioon.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.