Sisältökirjasto
NSM ICT-SP
4.4.1: Identify experiences and lessons learnt from incidents

Kuinka täyttää vaatimus

NSM ICT Security Principles (Norway)

4.4.1: Identify experiences and lessons learnt from incidents

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Liittyvien tietoturvariskien dokumentointi tapahtuneille tietoturvahäiriöille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Riskien hallinta
9
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
T05: Jatkuvuuden hallinta
Katakri
24. Rekisterinpitäjän vastuu
GDPR
5. Henkilötietojen käsittelyä koskevat periaatteet
GDPR
8.3: Tietoturvariskien käsittely
ISO27k1 Täysi
21.2.a: Risk management and information system security
NIS2
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Liittyvien tietoturvariskien dokumentointi tapahtuneille tietoturvahäiriöille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio arvioi tietoturvaan liittyvien riskejä reagoimalla tilanteisiin, joissa tietoturva on lievästi tai vakavasti pettänyt. Dokumentaatio sisältää vähintään seuraavat asiat:

  • Häiriön kuvaus
  • Häiriöön liittyneet riskit
  • Häiriön johdosta käyttöön otetut uudet hallintatehtävät
  • Häiriön johtosta toteutetut muut toimenpiteet

Häiriöiden säännöllinen jaksottainen analysointi ja häiriöistä oppiminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
25
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16.1.6: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO27 Täysi
PR.IP-7: Protection processes
NIST
PR.IP-8: Protection effectiveness
NIST
DE.DP-5: Detection processes improvment
NIST
RS.AN-2: The impact of the incident
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöiden säännöllinen jaksottainen analysointi ja häiriöistä oppiminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Tietoturvahäiriöiden analysoinnista ja ratkaisemisesta saatua tietämystä olisi hyödynnettävä tulevien häiriöiden todennäköisyyden vähentämisessä ja niiden vaikutuksen pienentämisessä.

Organisaatio analysoi säännöllisesti tapahtuneita häiriöitä kokonaisuutena. Tässä prosessissa tutkitaan häiriöiden tyyppiä, määrää ja kustannuksia tavoitteena tunnistaa toistuvia ja vaikutuksiltaan merkittäviä häiriöitä.

Mikäli reagointia vaativia toistuvia häiriöitä tunnistetaan, niiden perusteella:

  • luodaan uusia tai laajennetaan olemassaolevia tietoturvan hallintatehtäviä
  • tarkennetaan tai laajennetaan tähän aihepiiriin liittyvää tietoturvaohjeistusta
  • luodaan häiriöstä case-esimerkki, jota käytetään henkilöstön kouluttamiseksi vastaaviin tilanteisiin reagoimiseksi tai niiden välttämiseksi

Häiriökäsittelyn tuloksista tiedottaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
15
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16.1.6: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO27 Täysi
PR.IP-8: Protection effectiveness
NIST
DE.DP-4: Event detection
NIST
5.27: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO27k1 Täysi
CC2.2: Internal communication of information
SOC 2
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriökäsittelyn tuloksista tiedottaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt toimintatavat, jotka varmistavat häiriön alkuperäisen raportoijan sekä muuten häiriöön liittyvän henkilöstön saavan tiedon häiriön käsittelyn tuloksista.

Häiriöön liittyvä henkilöstö voidaan kirjata valinnaiseen tietokenttään tietoturvahäiriöiden dokumentaatiopohjassa.

No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu