Sisältökirjasto
NSM ICT-SP
4.2.3: Inform relevant stakeholders

Kuinka täyttää vaatimus

NSM ICT Security Principles (Norway)

4.2.3: Inform relevant stakeholders

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Häiriöön vastaamissuunnitelman mukainen viestintä häiriötilanteessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
16
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RS.CO-3: Information sharing
NIST
32: Viestintäsuunnitelma häiriö- ja kriisitilanteisiin
Kokonaiskuva (DVV)
RESPONSE-3: Respond to Cybersecurity Incidents
C2M2: MIL1
Article 14: Communication
DORA
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöön vastaamissuunnitelman mukainen viestintä häiriötilanteessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriötilanteessa viestintää sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa täytyy toteuttaa häiriöön vastaamissuunnitelman mukaisesti.

Palveluiden käyttäjiin vaikuttavista tietoturvauhkista ja suojatoimenpiteistä viestintä

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
23.2: Threat notifications to recipients of services
NIS2
14 §: Poikkeamasta ja kyberuhkasta ilmoittaminen muulle kuin viranomaiselle
KyberTL
RS.CO-3: Information is shared consistent with response plans.
CyFun
4.2.3: Inform relevant stakeholders
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Palveluiden käyttäjiin vaikuttavista tietoturvauhkista ja suojatoimenpiteistä viestintä
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kun organisaation palveluiden käyttäjät ovat mahdollisesti alttiina merkittävälle tietoturvauhkalle, organisaation on viestittävä tästä heille sisältäen kaikki mahdolliset korjaustoimenpiteet, joita käyttäjät voivat itse toteuttaa suojautuakseen uhkaa vastaan.

Kun viestinnän selkeyden kannalta on tarpeen, organisaation on sisällytettävä viestintäänsä myös yleisempää tietoa liittyvästä tietoturvauhkasta.

Häiriöilmoitukset omien palveluiden käyttäjille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
23.1: Incident notifications to CSIRT and recipients of services
NIS2
14 §: Poikkeamasta ja kyberuhkasta ilmoittaminen muulle kuin viranomaiselle
KyberTL
4.2.3: Inform relevant stakeholders
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöilmoitukset omien palveluiden käyttäjille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Mikäli organisaation tarjoaman palvelun näkökulmasta on tarkoituksenmukaista, organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä palveluidensa käyttäjille merkittävistä häiriöistä, jotka todennäköisesti vaikuttavat negatiivisesti kyseisten palveluiden toimittamiseen.

Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:

  • häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia menetyksiä palveluntarjoajalle
  • häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa liittyville ihmisille tai muille organisaatioille

Häiriökäsittelyn tuloksista tiedottaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
15
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16.1.6: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO27 Täysi
PR.IP-8: Protection effectiveness
NIST
DE.DP-4: Event detection
NIST
5.27: Tietoturvahäiriöistä oppiminen
ISO27k1 Täysi
CC2.2: Internal communication of information
SOC 2
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriökäsittelyn tuloksista tiedottaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt toimintatavat, jotka varmistavat häiriön alkuperäisen raportoijan sekä muuten häiriöön liittyvän henkilöstön saavan tiedon häiriön käsittelyn tuloksista.

Häiriöön liittyvä henkilöstö voidaan kirjata valinnaiseen tietokenttään tietoturvahäiriöiden dokumentaatiopohjassa.

Palautumistoimintojen kommunikointi sidosryhmille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
5
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RC.CO-3: Recovery actions
NIST
Article 14: Communication
DORA
RC.CO-3: Recovery activities are communicated to internal and external stakeholders as well as executive and management teams
CyFun
4.2.3: Inform relevant stakeholders
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Palautumistoimintojen kommunikointi sidosryhmille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation toimintakyvyn palautustoimet täytyy kommunikoida suunnitelman mukaisesti kriittisille henkilöille ja johdolle organisaation sisällä. Palautustoimet täytyy myös tiedottaa ulkoisille sidosryhmille.

No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu